×
×

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان
رشد۶درصدی‌ سوخت‌رسانی به کشتی‌ها‌دربندرخلیج فارس

  • کد نوشته: 30632
  • ۱۴۰۰-۰۲-۰۳
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب و کار به نقل از ایرنا، علی‌رضا محمدی کرجی‌ران روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در سال گذشته یک‌هزارو ۱۲۶ فروند شناور پهلوگیری کردند که از این میزان ۱۲۷ فروند شناور در حوزه بانکرینگ، ۲۰۴ فروند شناوردر حوزه حمل بنزین و مابقی دیگر شناورهای حمل فرآورده‌های نفتی بوده است.
    رشد۶درصدی‌ سوخت‌رسانی به کشتی‌ها‌دربندرخلیج فارس
  • تبلیغ هدفمند

    مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: بندرگاه نفتی خلیج‌فارس در بخش بانکرینگ (سوخت‌رسانی به کشتی‌ها) ۶۳۰ هزار تن عملکرد در سال ۹۹ داشت که در همسنجی با سال قبل از آن، رشد ۶ درصدی نشان می‌دهد.

    رشد۶درصدی‌ سوخت‌رسانی به کشتی‌ها‌دربندرخلیج فارس
    رشد۶درصدی‌ سوخت‌رسانی به کشتی‌ها‌دربندرخلیج فارس
    رشد۶درصدی‌ سوخت‌رسانی به کشتی‌ها‌دربندرخلیج فارس

    به گزارش بازار کسب و کار به نقل از ایرنا، علی‌رضا محمدی کرجی‌ران روز  پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در سال گذشته یک‌هزارو ۱۲۶ فروند شناور پهلوگیری کردند که از این میزان ۱۲۷ فروند شناور در حوزه بانکرینگ، ۲۰۴ فروند شناوردر حوزه حمل بنزین و مابقی دیگر شناورهای حمل فرآورده‌های نفتی بوده است.

    وی فعالیت‌های ثبت شده در حوزه تخلیه و بارگیری در این بندرنفتی در سال گذشته را نیز ۳۰ میلیون و ۲۳۰ هزارتن اعلام کرد و ادامه داد: مجتمع بندری شهید رجایی که امروزه در حوزه توسعه بازار بانکرینگ با کشورهای همسایه نقش راهبردی دارد، بیش‌ترین حجم ترانزیت کشور متعلق به این مجتمع است و این بندر هم‌چنان به عنوان بندر سرآمد ایران در سال جهش تولید نقش حیاتی را برای اقتصاد دریا محور در کشور ایفا می‌کند.

    مدیرمنطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در اهمیت سرمایه‌گذاری در بندر نفتی خلیج فارس به موضوع احداث مخزن‌های نگهداری فرآورده‌های نفتی و بانکرینگ و بسترهای سرمایه‌گذاری در زمینه ارائه خدمات دارای ارزش افزوده اشاره کرد و ابرازداشت: سرعت‌بخشی به طرح‌های توسعه‌ای مرحله سوم بندر شهید رجایی از جمله حمل‌ونقل ریلی یکی از موضوعات مهم و جدی در حوزه صنعت بانکرینگ است.

    محمدی کرجی‌ران گفت: افزایش سهم ایران از صنعت بانکرینگ (سوخت‌رسانی به کشتی‌ها) در منطقه خلیج‌فارس به میزان ۵.۵ میلیون تن در سال برای تحقق بند ب ماده ۴۸ قانون ششم توسعه انجام شده، صنعتی سودآور محسوب می‌شود که سهم اصلی این اقدام بر دوش بندر شهید رجایی است.

    «بندر نفتی خلیج‌فارس” در مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس دارای ۱۲ پست اسکله به طول یک‌هزار و ۲۰۰متر و عمق متوسط ۷.۵ متر و ۳۳۰ هکتار محوطه در حال بهره‌برداری و اراضی پشتیبانی است و به دلیل موقعیت استراتژیک، قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی شمال جنوب و نزدیکی به صنایع و پالایشگاه‌های منطقه به عنوان مهم‌ترین بندرنفتی زیرمجموعه سازمان بنادر محسوب می‌شود.

    در این بندر عملیات تخلیه و بارگیری انواع فرآورده‌های نفتی از قبیل بنزین، نفت گاز، نفت کوره، قیر، نفت سفید، هیدروکربن، فورفورال و انواع روغن‌ها انجام می‌پذیرد و از برنامه‌های آینده در بندر خلیج فارس به احداث اسکله‌های ۲۰هزار و ۱۰۰ هزارتنی و ایستگاه تخلیه و بارگیری ریلی است”.

    سوخت‌رسانی به کشتی‌های بزرگ در دریا و یا اسکله را بانکرینگ می‌گویند.تامین آب و آذوقه، ارائه خدمات فنی و مهندسی، پزشکی و بهداشتی، امکان اسکان و تعویض خدمه کشتی، جمع‌آوری پسماندهای نفتی و زباله‌های کشتی و غیره از جمله خدمات جانبی صنعت بانکرینگ هستند که هر یک می‌توانند زمینه‌ساز درآمدزایی‌های بالایی برای بزرگ‌ترین بندر بازرگانی ایران باشند».

    مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در بخش دیگری اظهارداشت: بندر شهید رجایی به عنوان بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور، تحت راهبری سازمان بنادر و دریانوردی و با اتکا به توان داخلی، بهره‌مندی از نیروی انسانی متخصص بخش خصوصی و تجهیزات مدرن عملیات بندری همواره در تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی و خدمات بندری در سال ۹۹ تلاش‌های زیادی داشته است.

    مدیرمنطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از ارتقای نرم تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در بندر شهید رجایی و تخلیه و بارگیری بیش از ۱۳ هزار تن شکر در پایانه فله بندر شهید رجایی در یک شبانه روز، تخلیه و بارگیری۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع کالا با استفاده از۶۳ کیلومتر خطوط ریلی از ابتدای سال گذشته تا بهمن ۹۹ به عنوان اقدامات مهم در این بندر یاد کرد.

    محمدی کرجی‌ران یادآور شد: پهلوگیری همزمان ۳ فروند کشتی با ظرفیت ۴۰ تن، ثبت رکورد جابه‌جایی ۱۰۶ (teu) کانتینر یخچالی، پهلوگیری کشتی ۴۰هزارتنی با آبخور ۱۱.۲۰ برای نخستین بار، الحاق یک فروند قایق irb در بندرهرمز، طرح احداث ایستگاه آتش نسانی بندرشهید حقانی بندرعباس طبق زمان‌بندی مصوب، تکمیل ۸۵درصدی طرح احداث ساختمان مرجع دریایی بندرجاسک بخش دیگری از دیگر اقدام‌های سال گذشته است.

    وی با بیان اینکه؛ بندر شهیدرجایی بزرگ‌ترین بندر کانتینری کشور و دومین بندر کالاهای غیر کانتینری بعد از بندر امام خمینی (ره) محسوب می‌شود، افزود: این بندر به تنهایی بیش از ۵۵ درصد صادرات و واردات و ۷۰ درصد ترانزیت بنادر کشور را برعهده دارد و هم‌چنین تخلیه ۹۰ درصد بارگیری کالاهای کانتینری کشور در این مجتمع انجام می‌گیرد.

    به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، این بندر هم‌چنین به تنهایی فعالیت بیش از ۵۰ پایانه و محوه نگهداری کالا با راهبری بخش خصوصی، ۷۰ درصد ترانزیت کالا، پشتیبانی بیش از ۵۸ درصد عملیات غیرنفتی، ۴۳ درصد عملیات نفتی و تخلیه و بارگیری حدود ۸۵ درصد از عملیات کانتینری در سطح کل بنادر کشور را داراست.

    بندر شهید رجایی در وضعیت فعلی ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار وسعت دارد و با ظرفیت تخلیه و بارگیری بیش از ۱۰۰ میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی، ۱۸ دستگاه جرثقیل غول پیکر برای تخلیه و بارگیری کانتینری(گنتری کرین) و ۴۰ پست اسکله به عنوان بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین بندر بازرگانی ایران محسوب می‌شود.

    این بندر مهم و راهبردی در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان و در شمال جزیره قشم و تنگه هرمز واقع شده که با داشتن روابط دریایی و مبادله کالا با ۸۰ بندر شاخص بین‌المللی به عنوان بزرگ‌ترین بندرتجاری و کانتینری و همچنین دروازه طلایی اقتصاد ایران مطرح است و سهم ۵۰ درصدی از تجارت ایران را به خود اختصاص داده است.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *