×
×

کرونای سرنوشت‌ساز‌برای اردیبهشت

  • کد نوشته: 30861
  • ۱۴۰۰-۰۲-۰۵
  • ۰
  • خراسان شمالی که سومین هفته اوج گیری ویروس کرونا موسوم به موج چهارم را پشت سر می گذارد، این روزها در بین یکی از پنج استان با شیب تند بیماران کووید ۱۹ قرار دارد و برای مهار این بیماری هفته سرنوشت سازی را در روزهای آغازین اردیبهشت ماه به پیشرو دارد. کرونای سرنوشت‌ساز‌برای اردیبهشت به […]

    کرونای سرنوشت‌ساز‌برای اردیبهشت
  • تبلیغ هدفمند

    خراسان شمالی که سومین هفته اوج گیری ویروس کرونا موسوم به موج چهارم را پشت سر می گذارد، این روزها در بین یکی از پنج استان با شیب تند بیماران کووید ۱۹ قرار دارد و برای مهار این بیماری هفته سرنوشت سازی را در روزهای آغازین اردیبهشت ماه به پیشرو دارد.

    کرونای سرنوشت‌ساز‌برای اردیبهشت

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل ایرنا، اردیبهشت ماه به خصوص دو هفته آینده از این جهت برای دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی به عنوان متولی سلامت در مردم این خطه شمالشرق کشور مهم و سرنوشت ساز تلقی می شود که اگر روند صعودی آمار بیماران کووید ۱۹ با رعایت پروتکل های بهداشتی کنترل و مدیریت نشود، روزهای سخت و دشواری با پرشدن تخت های بیمارستانی و افزایش مرگ و میر  پیشروی استان خراسان شمالی قرار دارد.

    براساس گزارش رسمی دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی روند صعودی آمار بیماران کرونایی در این خطه شمال کشور که از سه هفته قبل شروع شد، در ۲۴ ساعت گذشته نیز ادامه یافت به طوری که در همین مدت ۸۷ بیمار جدید در بیمارستان های این استان بستری شدند تا آمار بیماران بستری به ۴۴۳ نفر برسد و در همین مدت نیز هفت نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند.

    در مجموع از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری ( پنج روز گذشته ) حدود ۵۰۰ بیمار جدید در بیمارستان های استان خراسان شمالی بستری و در همین مدت نیز ۲۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند تا آمار جان باختگان ناشی از ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ از ابتدای فروردین تا پنجم اردیبهشت ماه به حدود ۵۰ نفر برسد.

    خراسان شمالی همچنان  سوار بر موج صعودی کرونا

    استان خراسان شمالی که حدود سه ماه روزهای آرام بیماری کرونا را از بهمن ۹۹ تا اواسط فروردین ماه با داشتن هشت چراغ زرد و آبی، روزهای آرامی را پشت سر گذاشت به دلیل آنچه که عادی انگاری کرونایی از خرید ها و دید و بازدیدهای نوروزی، دورهمی خانوادگی، شرکت در آیین جشن عقد و عروسی، مسافرت ها یاد می شود، موجب شد تا کم کم  هفت شهرستان از هشت شهرستان این استان به وضعیت قرمز و این روزها برخی از آنها با روند صعودی آمار بیماران در وضعیت تیره  قرار بگیرند و تنها شهرستان مرزی راز و جرگلان  که در وضعیت نارنجی قرار دارد نیز با روند صعودی امار بیماران به وضعیت قرمز نزدیک می شود.
           


    بررسی خبرنگاران ایرنا در سطح شهرهای استان خراسان شمالی حاکیست با وجود  قرارگیری استان در وضعیت قرمز و حتی تیره و افزایش روزانه آمار بیماران و مرگ و میر کرونایی همچنان عادی انگاری کرونایی از سوی بخشی از مردم ادامه دارد به طوری که در تازه ترین بررسی ها این استان از لحاظ رعایت پروتکل های بهداشتی در وضعیت نارنجی و بین ۶۰ تا ۶۵ درصد قرار دارد و نسبت به قبل از سال نو که حدود ۷۵ درصد بود نیز روند کاهشی دارد.
    عادی انگاری کرونایی در استان خراسان شمالی به گونه ای در حال افزایش است که استاندارخراسان شمالی به عنوان رییس ستاد استانی مقابله با کرونا را به واکنش بازداشت؛ به طوری که خواهان تسریع در برخورد با متخلفان سلامت و پرهیز از بروکراسی اداری با این متخلفان برای کنترل و مهار موج چهارم کرونا شده است.
    روزهای دشوار سرنوشت 
    یکی از متخصصان بیماری های عفونی در استان خراسان شمالی می گوید: با گذشت حدود سه هفته از شیوع موج چهارم کرونا استان خراسان شمالی همچنان با شیب تند آمار بیماران کرونایی مواجه است و این روند روزهای سخت و دشواری را برای درمانگران ایجاد کرد و ادامه این روند، خستگی مفرطی را برای درمانگران به خصوص این استان که با محدویت درمانگر مواجه است، به دنبال خواهد داشت و آسیب پذیری آنها را در برابر ویروس افزایش می دهد.
    این پزشک متخصص گفت: قطعا در روزهای آینده برای درمانگران ما روزهای سرنوشت سازی محسوب می شود و اگر عادی انگاری ها همچنان با وجود هشدارهای کرونایی وضعیت فعلی خودش را ادامه دهد، آن وقت سایر بیمارستان های استان نیز درگیر می شوند و ما با کمبود پزشک و پرستار و حتی تجهیزات حفاظتی و محافظتی مواجه می شویم.
    وی که نخواست نامش در خبر ذکر شود اظهارداشت: به نظر می رسد با وجود اطلاع رسانی رسانه ها و هشدارهای درمانگران، همچنان وضعیت دشوار فعلی برای بخش زیادی از مردم استان قابل لمس نیست  و ادامه عادی انگاری این وضعیت را نشان می دهد که نیاز به تشدید سفت و سخت پروتکل ها و محدودیت ها و برخورد شدید با متخلفان سلامت داریم.
    وی اظهارداشت: اگر مردم با رعایت پروتکل های بهداشتی به کمک درمانگران بیایند، قطعا حداقل دو هفته آینده این استان نیز همانند برخی از استان های دیگر پیک این بیماری را پشت سر خواهد گذاشت و درمانگران نیز می توانند مقداری از فشار فعلی خارج شوند.
    مثبت شدن ۵۰ درصد تست های کرونا در خراسان شمالی
    رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خراسان شمالی گفت: در  ۷۲ ساعت گذشته حدود ۳۰۰ بیمار کووید ۱۹ در استان بستری شدند و هم اکنون تعداد افراد بستری شده در بیمارستان های تحت نظر این دانشگاه به بیش از ۴۵۰ نفر رسید  و در همین مدت ۱۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند.
    دکتر سید احمد هاشمی قرارگیری خراسان شمالی روی موج صعودی کرونا را عادی انگاری و دورهمی های خانوادگی و تجمعات را دلیل اصلی افزایش تعداد مبتلایان دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز برگزاری مراسم های افطاری در سطح استان موجب نگرانی بیش از پیش خط مقدم جبهه سلامت شده است. 
    وی خاطرنشان کرد: هم اکنون تست ۵۰ درصد از افرادی که با علایم مشکوک به ویروس کرونا به مراکز بهداشتی ما مراجعه می کنند، مثبت شده و ادامه این روند می تواند استان را با کمبود تخت های بیمارستانی مواجه کند و تا حد زیادی درمانگران ما دچار خستگی مفرط و آسیب پذیری می شوند.

    دبیر ستاد استانی مقابله با کرونا خراسان شمالی استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری فیزیکی، پرهیز از دورهمی و شرکت در اجتماعات به خصوص عروسی و عزا را خط قرمز درمانگران دانست و تنها راهکار کنترل و مدیریت این بیماری را رعایت پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی دانست.
    معاون معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز گفت: با توجه به افزایش بستری های مبتلایان به ویروس کرونا در استان مرکز درمان سرپایی بیماران کووید۱۹ به منظور ارایه خدمات بهتر به بیماران کرونایی و کاهش فشار به بیمارستان ها در بجنورد راه اندازی شده است.
    دکتر قاسم بیانی افزود: به دلیل محدودیت بیمارستان های کرونایی استان خراسان شمالی، با تشخیض پزشکان متخصص و معالج برخی از بیماران کرونایی که بهبودی نسبی پیدا کردند، برای کاهش فشار بیمارستان مرخص و مراکز سرپایی مراحل درمانی خود را پیگیری خواهند کرد.
    وی با اشاره به روند صعودی آمار بیماران کرونایی اضافه کرد: در شرایط فعلی کار آماده سازی بخش کرونایی در اکثر بیمارستان های سطح شهرهای این استان برای پذیرش این بیماران در دست انجام است تا در مواقع بحرانی برای بستری این بیماران مورد استفاده قرار گیرد.
    تشدید برخورد با متخلفان سلامت 
    رییس ستاد مبارزه با کرونا در خراسان شمالی با بیان اینکه سیستم‌های نظارتی هر گونه تخلف از مصوبات ستاد پیشگیری از کرونای استان را گزارش دهند، گفت: با این گونه تخلفات باید بدون بروکراسی اداری برخورد شود.

    محمدعلی شجاعی تاکید کرد: مردم در موج چهارم کرونا روزهای سختی را سپری می کنند و باید همه دستگاه های ذیربط در کنترل شیوع این ویروس مرگبار تلاش بیشتری انجام دهند.

    وی تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی استان باید افراد دارای تست مثبت کرونا را به خانواده و محل کار فرد معرفی کند تا این ویروس بیش از این شیوع پیدا نکند.

    شجاعی در خصوص برگزاری مراسم شب های قدر نیز افزود: برنامه ریزی های مصوبات ستادپیشگیری کرونای استان در این زمینه ملاک است و باید این شیوه نامه ها به شهرستانها نیز ابلاغ شود.

    وی افزود: در بحث دورکاری کارکنان دستگاه های اجرایی به طور جدی ورود می کنیم تا این مصوبه در استان به خوبی اجرا شود، چرا که هر چه ترددها کم شود زنجیره انتقال این بیماری زودتر از بین می رود. 

    استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه در بحث برخوردها و نظارت ها نباید نگاه یکسانی داشته باشیم، گفت: نقاط قرمز شیوع ویروس با جزئیات بیشتر شناسایی خواهد شد تا با نگاه ویژه‌تر و جدی‌تری بر آن شهر و صنف نظارت شود.

    وی افزود: برخورد با متخلفان از مصوبات ستاد ملی و استانی مدیریت بیماری کرونا با جدیت بیشتری پیگیری شود. 

    مقام عالی دولت در خراسان شمالی با صدور دستور خاموشی روشنایی تمامی بوستان ها و مکان های عمومی سطح استان تا اطلاع ثانوی، گفت: انواع شاخص های رعایت شیوه نامه ها به تفکیک شهرستانی مشخص شود تا به فرمانداران برای نظارت و برخورد لازم با متخلفان ابلاغ شود.
    ویروس کرونا نخستین بار با شناسایی یک بیمار مشکوک به این ویروس در اسفندماه سال ۹۸ در استان خراسان شمالی شیوع یافت و این استان تا بهمن ماه سال ۹۹ پس از حدود یک سال سه موج از این ویروس را پشت سر گذاشت و از دهه سوم فروردین ماه سال جاری با روند صعودی آمار بیماران وارد موج چهارم کرونا شد به طوری که طبق آمار رسمی در همین مدت حدود ۱۰ روزه اوج گیری کرونایی در استان خراسان شمالی دستِکم حدود یک هزار بیمار در بیمارستان های استان بستری و حدود نیمی از این بیماران پس از بهبود نسبی از بیمارستان مرخص و هم اکنون نیز ۴۴۳ بیمار در بیمارستان های استان خراسان شمالی بستری هستند.
    آمارهای رسمی نشان می دهد که در حدود ۱۳ ماه اخیر که استان خراسان شمالی شیوع ویروس کرونا را پشت سر می گذارد بیش از یک هزار بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های این خطه شمال شرق کشور جان خود را از دست دادند که بیش از ۳۵ نفر از این افراد در فروردین ماه سال جاری جان باختند.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *