×
×

همزمان با ماه مبارک رمضان
رونمایی از۲نرم‌افزارقرآنی در قم

  • کد نوشته: 31125
  • ۱۴۰۰-۰۲-۰۸
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب وکار به نقل از ایرنا، این نرم افزارها دارای قابلیت جستجوی مفاهیم و موضوعات در متن کتاب است ضمن اینکه ۲ نرم افزار علاوه بر ارائه متن کتاب، برای اولین بار دسته بندی ها و فهرست هایی از موضوعات را هم ارائه کرده‌اند که این کار در نوع خود بدیع است.
    رونمایی از۲نرم‌افزارقرآنی در قم
  • تبلیغ هدفمند

     همزمان با ماه مبارک رمضان، ۲ نرم افزار «دانشنامه تفسیر طبری» و «دانشنامه تفسیر صافی» روز چهارشنبه در آئینی به صورت مجازی در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی رونمایی شد.

    رونمایی از۲نرم‌افزارقرآنی در قم
    رونمایی از۲نرم‌افزارقرآنی در قم
    رونمایی از۲نرم‌افزارقرآنی در قم

    به گزارش بازار کسب وکار به نقل از ایرنا، این نرم افزارها دارای قابلیت جستجوی مفاهیم و موضوعات در متن کتاب است ضمن اینکه ۲ نرم افزار علاوه بر ارائه متن کتاب، برای اولین بار دسته بندی ها و فهرست هایی از موضوعات را هم ارائه کرده‌اند که این کار در نوع خود بدیع است.

    همچنین در این نرم افزارها با بهره‌گیری از فناوری هوش مصنوعی، قابلیت مشابه یابی متن و جستجوی عبارت‌های مشابه در این دو نرم افزار فراهم گردیده‌است.

    عرضه متن قرآن کریم با قابلیت مشاهده و جستجو، امکانات  استفاده از لغت نامه تخصصی عربی به عربی و عربی به فارسی، امکان انتقال بریده‌ای از متن به محیط وُرد از دیگر قابلیت های این ۲ نرم افزار می‌باشد.

    در نرم افزار «تفسیر صافی» اثر عالم گرانقدر مرحوم ملا محسن فیض کاشانی بخشی با عنوان دانشنامه عرضه شده که به ارائه مفاهیم شامل آراء تفسیری، روایات تفسیری، روایات موضوعی، روایات فضائل، مفاهیم فقهی، مباحث ادبی، براهین و ردود و همچنین ارائه مباحث علوم قرآنی شامل اسباب نزول، نسخ، قرائات، سور مکیه و مدنیه، عدد آیات، اسماء آیات و اسماء سور پرداخته شده‌است.

    همچنین در این نرم افزار به ارائه أعلام قرآنی شامل اسماء الله، پیامبر اکرم، انبیاء و رسل، صلحاء، ملائکه، جن، مردان، زنان، ادیان و فرق، قبائل، اماکن، کتب آسمانی پرداخته شده‌است.

    در نرم افزار تفسیر طبری اثر عالم بزرگ ابی جعفر محمد بن جریر طبری نیز بخشی با عنوان دانشنامه عرضه شده که به ارائه بیش از ۷۱ هزار مبحث علمی شامل مباحث تفسیری، فقهی، اسباب نزول، قرائت‌ها، مباحث ادبیاتی عربی، طرق و نیز ارائه أعلام قرآنی شامل اسامی عالمان و فقیهان مشهور که نام شان در این تفسیر ذکر شده و ارائه موضوعات و مفاهیم کلی این کتاب در قالب فهرست کلیدواژه ها و نیز ارائه آیات که دارای مباحث و توضیحات هستند، پرداخته شده‌است.

    تفسیر طبری، یکی از قدیمی‌ترین و جامع‌ترین تفسیرهای عربی روایی قرآن در قرن سوم هجری در بین مسلمانان است. در این کتاب مطالبی از ۲ هزار مُفسر نقل شده است که ۳۰۰ مفسر آن شامل عمده صحابه و تابعین هستند.

    طبقه‌بندی مطالب کتاب تفسیر طبری به صورت دانشنامه‌ای در چهار سرفصل مباحث، اعلام، کلیدواژه‌ها و آیات در این نرم افزار پرداخته شته که در آن بیش از ۱۰۰ هزار مبحث استخراج و دسته بندی شده است.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *