×
×

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان
احیای‌زاینده‌رود نیازمند برنامه‌جامع‌ملی است

  • کد نوشته: 31243
  • ۱۴۰۰-۰۲-۱۰
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب و کار به نقل از ایرنا، منصور شیشه فروش روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: معضلات ناشی از خشکاندن زاینده رود در استان اصفهان روز به روز افزایش می‌یابد و نیاز است که برای این رودخانه مانند دریاچه ارومیه دیدگاه و برنامه جامع ملی داشت.
    احیای‌زاینده‌رود نیازمند برنامه‌جامع‌ملی است
  • تبلیغ هدفمند

     مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: احیای رودخانه زاینده‌رود نیازمند توجه و تدوین برنامه جامع ملی است که با تحقق آن معضلات اصلی اصفهان برطرف می‌شود.

    احیای‌زاینده‌رود نیازمند برنامه‌جامع‌ملی است
    احیای‌زاینده‌رود نیازمند برنامه‌جامع‌ملی است
    احیای‌زاینده‌رود نیازمند برنامه‌جامع‌ملی است

    به گزارش بازار کسب و کار به نقل از ایرنا، منصور شیشه فروش روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: معضلات ناشی از خشکاندن زاینده رود در استان اصفهان روز به روز افزایش می‌یابد و نیاز است که برای این رودخانه مانند دریاچه ارومیه دیدگاه و برنامه جامع ملی داشت.

    وی با اشاره به اینکه بی تفاوتی به محدودیت های آبی در استان به مشکلات می افزاید، اضافه کرد: بحران کم آبی در استان جدی است و اکنون آبرسانی به ۱۶۰ روستا در منطقه بوسیله تانکر انجام می شود.

    مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: اجرای برنامه جامع و عملیاتی با مشارکت و همکاری تمامی نهادها و دستگاه‌های مرتبط برای رفع خشکی رودخانه در سطح کلان ملی لازم و ضروری است.

    شیشه فروش با بیان اینکه اضافه برداشت‌ها از یک سو و برداشت‌های غیرقانونی از سوی دیگر بویژه در منطقه بالادست رودخانه کاهش چشمگیر منابع آبی در استان را رقم زده است، تصریح کرد: این کاهش شدید خود زمینه ساز دیگر معضلات مانند مشکل در تامین آب آشامیدنی، فرونشست زمین، خشکی سطح اراضی و انتشار گرد و غبار و ریزگردها خواهد بود.

    وی با اشاره به اینکه افت شدید منابع آب زیرسطحی در دشت های استان پدیده خطرناک فرونشست زمین را بیشتر می‌کند، گفت: علاوه بر این معضلات، تبدیل اراضی کشاورزی به بیابان زنگ خطری است که سال ها به گوش می‌رسد.

    مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تاکید بر اجرای طرح های انتقال آب به حوضه آبریز زاینده رود اظهارداشت: از طرفی مصرف بهینه آب در تمامی بخش‌ها ضرورتی جدی در استان است.

    زاینده‌رود به طول افزون بر ۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

    این رودخانه که نقشی اصلی و مؤثر در پایداری محیط زیست، تامین آب آشامیدنی، حیات محیط زیست، رونق کشاورزی، اقتصاد و گردشگری منطقه مرکزی و هستی تالاب گاوخونی دارد، در دهه‌های اخیر به ‌علت برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای تبدیل و در پایین دست اغلب در فصول گرم  و حتی روزهای سرد سال مانند چنین روزهایی که در حال سپری کردن هستیم با خشکی مواجه شده است.

     کوهرنگ سه و بهشت آباد طرح‌های انتقال آب به حوضه آبریز زاینده رود است، عملیات اجرایی طرح انتقال آب کوهرنگ سه شامل سد و تونل در سال ۱۳۷۷ با هدف تأمین آب به میزان حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعب در سال برای تأمین بخشی از کمبود آب منطقه مرکزی ایران آغاز و قرارداد ساخت سد تونل سوم کوهرنگ در سال ۱۳۸۹ بسته شد و قرار بود سال ۹۳ به بهره برداری برسد که این امر در آن زمان محقق نشد.

    سد کوهرنگ سه که تاکنون حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته بر اساس پیش‌بینی انجام شده امسال آبگیری می‎‌شود و عملیات ساخت این سد ۲ قوسی به ارتفاع ۱۲۰ متر تا سال آینده به اتمام خواهد رسید.

    دیگر طرح انتقال آب به مرکز کشور، طرح انتقال آب از بهشت‌آباد به فلات مرکزی ایران شامل سه بخش، احداث سد ۱.۵ میلیارد متر مکعبی به ارتفاع ۱۷۸ متر، سامانه انتقال آب تا منطقه ‘شلمزار’ (در ۳۵ کیلومتری جنوب شهرکرد واقع در استان چهارمحال و بختیاری) که سامانه‌ای مشترک و بخش احداث خطوط انتقال از سامانه انتقال آب از شلمزار به اصفهان است.‌
    شرکت آب منطقه‌ای اصفهان حدود ۱۳ سال پیش مطالعات این طرح مشتمل بر یک سد بتنی و تونل ۶۰ کیلومتری را آغاز کرد که وزارت نیرو در دولت یازدهم با بازنگری آن و با حذف تونل، با انجام آن از طریق خط لوله و ایستگاه پمپاژ و همچنین احداث یک سد موافقت کرد.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *