×
×

مدیر عامل آبفا فارس
فارس‌با بحران‌کم‌آبی روبرو است

  • کد نوشته: 31399
  • ۱۴۰۰-۰۲-۱۲
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب و کار به نقل از ایرنا، علی بوستانی روز شنبه در آستانه فرارسیدن ماه های گرم سال، ضمن تشریح وضعیت منابع آب استان، تنها راه گریز از بحران کم آبی را مدیریت مصرف و تقاضای آب دانست و بر لزوم مدیریت مصرف و صرفه جویی در مصرف آب تاکید کرد.
    فارس‌با بحران‌کم‌آبی روبرو است
  • تبلیغ هدفمند

    مدیر عامل آبفا فارس از کاهش ۶۳ درصدی میزان بارش ها خبر داد و افزود: متاسفانه استحصال آب در منابع آبی استان نظیر چاه‌ها ، چشمه سارها و قنوات، تحت تاثیر عدم بارش ها ، کاهش چشمگیری داشته و تامین آب شرب تعدادی از شهرها و روستاها با بحران مواجه است.

    فارس‌با بحران‌کم‌آبی روبرو است
    فارس‌با بحران‌کم‌آبی روبرو است
    فارس‌با بحران‌کم‌آبی روبرو است

    به گزارش بازار کسب و کار به نقل از ایرنا، علی بوستانی روز شنبه در آستانه فرارسیدن ماه های گرم سال، ضمن تشریح وضعیت منابع آب استان، تنها راه گریز از بحران کم آبی را مدیریت مصرف و تقاضای آب دانست و بر لزوم مدیریت مصرف و صرفه جویی در مصرف آب تاکید کرد.

     وی با اشاره به وضعیت منابع آب استان، پراکنش بارندگی و استمرار خشکسالی های متوالی طی سالهای اخیر، اظهار داشت: کشور ایران و به تبع آن استان فارس، از نظر اقلیمی در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده است و بی تردید با توجه به تغییرات اقلیمی گسترده و وقوع خشکسالی های متوالی در  سال های اخیر باید گفت که سرزمین ما در منطقه خشکی از جهان واقع شده است.

    بوستانی ادامه داد، میانگین بارندگی در استان فارس کمتر از یک سوم میانگین جهانی است در صورتی که میانگین تبخیر بیش از سه برابر  میانگین جهانی می باشد. علاوه بر این، توزیع زمانی و مکانی این مقدار بارندگی نیز بسیار نامتناسب است.

    بوستانی افزود: مصرف سرانه آب یعنی مقدار آبی که هر نفر در شبانه روز مصرف می کند در دنیا معادل ۱۵۰ لیتر در شبانه روز و در کشور ما معادل ۲۵۰ لیتر در شبانه روز می باشد. حال آن که این مقدار در شهرها و روستاهای استان فارس حدود ۲۹۰ لیتر در روز است که نشان دهنده  غیر متعارف بودن مصرف آب در میان مردم استان می باشد.

    مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس در ادامه با تأکید بر لزوم مدیریت مصرف و تقاضای آب، ادامه داد :  در حال حاضر ۷۸ درصد از آب شرب شهرها و روستاهای تحت پوشش شرکت آبفا استان فارس از منابع آب های زیر زمینی تامین می گردد. این در حالیست که در سال آبی جاری شاهد کاهش شدید نزولات آسمانی و باران رحمت الهی در سراسر استان هستیم.

    به گفته وی :  نسبت به سال گذشته با کاهش ۶۳ درصدی و در مقایسه با بلند مدت با  کاهش ۴۴ درصدی میزان بارش ها مواجهیم.

    وی افزود: متاسفانه دبی استحصالی آب قریب به اکثریت منابع آب استان نظیر چاه‌ها ، چشمه سارها و قنوات، تحت تاثیر عدم بارش ها ، کاهش چشمگیری داشته است. در حال حاضر آب شرب تعدادی از شهرها و روستاهای استان در وضعیت بحران قرار گرفته است. بطوریکه جهت برون رفت از این وضعیت، آبرسانی سیار ، اجاره ی چاه های کشاورزی ، کف شکنی چاه ها و در برخی مناطق بازسازی شبکه های توزیع آب مورد لزوم می باشد.

    مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس در ادامه اظهار داشت: در همین راستا تعداد قابل توجهی از شهرها و روستاهای استان نیز در شرایط تنش آبی به سر می برند که در صورت ادامه روند خشکسالی و عدم نزول بارش باران مطلوب، ورود به شرایط بحران دور از ذهن نیست.

     وی تصریح کرد: تردیدی نیست در صورتی می توانیم بر بحران کم آبی غلبه کنیم که مصرف بهینه در اذهان عمومی به یک باور اجتناب ناپذیر و یک فرهنگ عمومی مبدل گردد که به منظور نیل به این مهم می بایست با فرهنگ سازی، و ترویج  اصول صرفه جوئی در مصرف آب و نیز احساس مسئولیت توسط یکایک شهروندان  استان فارس، با نهایت صرفه جویی در مصرف آب از وضعیت تنش زای کنونی و بحران کم آبی در تابستان سال جاری عبور کنیم. 

    رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود به مباحثی در خصوص اقتصاد آب پرداخت و اظهار داشت: در خصوص اقتصاد منابع آب ، به دلیل اعمال تعرفه های تکلیفی آب توسط شرکت آب و فاضلاب، اختلاف قابل توجهی بین قیمت تمام شده  آب و قیمت فروش آن وجود دارد و محاسبات نشان می دهد که درصد ناچیزی از هزینه ی تمام شده هر متر مکعب آب توسط مشترکین پرداخت می گردد و این موضوع بیانگر گران و پرهزینه بودن تامین آب  شرب می باشد.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *