×
×

جانشین فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی استان البرز
تهیه‌نقشه‌ نقاط بحرانی مراتع‌البرز

  • کد نوشته: 31545
  • ۱۴۰۰-۰۲-۱۴
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب و کار به نقل از ایرنا، سام خالقی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از اقدامات یگان حفاظت از مراتع برای اقدام به موقع در هنگام آتش سوزی در عرصه ها، بلوک بندی و تهیه نقشه نقاط بحرانی آتش سوزی در این مناطق است که این نقشه ها به ادارات مربوطه و همچنین ستاد مدیریت بحران استانداری ارسال شده است.
    تهیه‌نقشه‌ نقاط بحرانی مراتع‌البرز
  • تبلیغ هدفمند

    جانشین فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی استان البرز اعلام کرد که نقشه حفاظتی نقاط بحرانی و حادثه خیز مراتع برای پیشگیری از حوادث آتش سوزی در این استان تهیه و در اختیار دستگاه های امدادی قرار گرفت.

    تهیه‌نقشه‌ نقاط بحرانی مراتع‌البرز
    تهیه‌نقشه‌ نقاط بحرانی مراتع‌البرز
    تهیه‌نقشه‌ نقاط بحرانی مراتع‌البرز

    به گزارش بازار کسب و کار به نقل از ایرنا، سام خالقی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:  یکی از اقدامات یگان  حفاظت از مراتع برای اقدام به موقع در هنگام آتش سوزی در عرصه ها، بلوک بندی و تهیه نقشه نقاط بحرانی آتش سوزی در  این مناطق است  که این نقشه ها به ادارات مربوطه و همچنین ستاد مدیریت بحران استانداری ارسال شده است.

    وی بیان داشت : بر اساس همین نقشه ها تیم های نیروهای یگان حفاظت ساماندهی می شوند ضمن هماهنگی لازم با دستگاه های اجرایی اثرگذار برای مقابله با حوادث آتش سوزی به عمل آمده است .

    جانشین فرمانده  یگان حفاظت از منابع طبیعی استان البرز از جمله این دستگاه ها را راهداری، محیط زیست، هلال احمر، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و اورژانس برشمرد و خاطرنشان کرد: همچنین با یگان حفاظت سازمان جنگل ها هماهنگی لازم برای تجهیز یگان البرز به ادوات جدید اطفای حریق انجام شده است.

    وی بیان داشت: یگان حفاظت منابع طبیعی تمام شهرستان های استان نیز به ادوات اطفای حریق همچون فلکس بک، آتش کوب، بیل، شن کش، واترجت و تیغه مجهز شده است.

    خالقی به نقش شوراها، دهیارها و جوامع محلی نیز در اطفای حریق ها اشاره کرد و گفت: شوراها پیشانی حمله به حریق در عرصه ها هستند به همین منظور آن ها را نیز به ادوات اطفای حریق همچون آتش کوب، بیل و شن کش مجهز کرده ایم.

    وی خاطرنشان کرد که به شوراهای روستایی، دهیاری ها، همیاران طبیعت و جوامع محلی آموزش های لازم برای اطفای حریق های احتمالی را داده ایم.

    استقرار قرقبان ها در مراتع البرز

    جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی البرز گفت : برای حفاظت و مدیریت مراتع ، ۱۸ قرقبان در عرصه های طبیعی استان استقرار یافته اند.

    وی ادامه داد: مدیریت چرای دام ، جلوگیری از ورود دام های غیر بومی به مراتع استان و تنظیم کوچ عشایر از جمله اقداماتی است که برای پیشگیری از تخریب مراتع و منابع طبیعی در استان البرز اتخاذ شده است.

    خالقی گفت : ۱۴ نفر از قرقبان ها  وظیفه حراست  در ۱۱ ایستگاه مراتع شهرستان های ساوجبلاغ، طالقان و کرج و  چهار نفر نیز در ایستگاه های قرقبانی مناطق قشلاقی نظرآباد و اشتهارد مستقر

    هستند.

    «قرق عبارت است از جلوگیری از ورود دام به مرتع با اهداف مشخص برای مدت معین. قرق مراتع یکی از سهل ترین و موثرترین روشهای احیاء و اصلاح مراتع بخصوص در مراتع ییلاقی می‌باشد که ممکن است با هدف تقویت پوشش گیاهی‏، تولید بذر، حفاظت خاک، حمایت و نگهداری از دیگر پروژه های احیاء واصلاح مطالعه وبررسی پوشش گیاهی و…بالاخره حفاظت از تاسیسات صورت گیرد.»

    خالقی اظهار داشت: کنترل ورود دام به عرصه های مرتعی از فروردین ماه سال جاری آغاز شده و تاکنون ۶ فقره پرونده تخلف برای ورود خارج از فصل دام ها به مراتع در مراجع قضایی برای دامداران تشکیل شده است.

    وی با بیان اینکه در این ۶ فقره تخلف یک هزارو ۵۲۷  واحد دامی وارد عرصه های مرتعی شده بودند، گفت: به طور معمول فصل چرای دام در مراتع ییلاقی از اردیبهشت ماه آغاز می شود.

    خالقی افزود: همچنین حدود ۲۰ فقره اخطار کتبی برای دامداران استان های همجوار که دام های خود را از مراتع استان البرز برای رسیدن به استانی دیگر عبور می دادند،‌ صادر شد.

    وی با بیان اینکه با صدور این اخطاریه ها دامداران مکلف هستند دام های خود را ظرف مدت ۲۴ ساعت از مراتع استان خارج کنند، اظهار داشت: این اخطاریه ها برای صاحبان بیش از ۱۰ هزار راس دام سبک صادر شده است.

    جانشین  فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی استان البرز ادامه داد: همچنین اکیپ های گشت و پایش یگان حفاظت برای کنترل چرای دام ها نیز در شهرستان های نظرآباد، ساوجبلاغ، طالقان، کرج و اشتهارد و با مرکزیت استان در قالب ۶ تیم فعال هستند.

    وی اضافه کرد: ضمن اینکه برای دامداران و عشایر پیامک های ترویجی در قالب یکسری شعارها همچون «رعایت تاریخ ورود و خروج دام» و «رعایت ظرفیت دام در مراتع» ارسال می شود.

    استان البرز ۴۳۰ هزار هکتار عرصه های ملی و طبیعی دارد.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *