×
×

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان
کشت‌شالی موجب فشاربه‌منابع‌آبی می‌شود

  • کد نوشته: 31738
  • ۱۴۰۰-۰۲-۱۶
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب و کار بهزاد هرمزی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: با توجه به کاهش بارندگی ها در استان گلستان چاه های استان بین 15 تا 20 درصد افت دبی خواهند داشت.
    کشت‌شالی موجب فشاربه‌منابع‌آبی می‌شود
  • تبلیغ هدفمند

    مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان گفت: ۳۵ هزار حلقه چاه در استان وجود دارد که از این تعداد ۶۰۰ حلقه برای شرب و مابقی برای مصارف کشاورزی است.

    کشت‌شالی موجب فشاربه‌منابع‌آبی می‌شود

    به گزارش بازار کسب و کار بهزاد هرمزی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: با توجه به کاهش میزان بارندگی‌ها در استان گلستان چاه‌های استان بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افت دبی خواهند داشت.

    وی افزود: کشاورزی استان متکی به آب است و این امر یکی از عوامل نشست زمین دشت گرگان است.

    وی ادامه داد: فصل تابستان، فصل برداشت کشاورزان برای آبیاری مزارع از چاه‌های کشاورزی افزایش می‌یابد که این باعث کاهش سطح سفره‌های زیرزمینی می شود.

    هرمزی با بیان اینکه کمتر از یک سوم نیاز آب گرگان تامین می‌شود، تصریح کرد: کل آب تولیدی در گرگان کمتر از هزار و ۳۰۰ لیتر بر ثانیه است و این در حالی است که نیاز آبی این شهر هزار و ۷۵۰ لیتر بر ثانیه است.

    وی در ادامه گفت: در سال گذشته یک هزار هکتار کشت شالی در استان انجام شده که این باعث افزایش فشار به منابع آبی و سفره‌های زیرزمینی می‌شود و هم چنین موجب از دست رفتن تدریجی این منابع خواهد شد.

    مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان با بیان اینکه بزودی با بهره‌برداری سد شصت‌کلا گفت: با بهره‌برداری از این سد می‌توان انتظار داشت که ۲۰۰ هزار هکتار متر مکعب به ظرفیت آب گرگان اضافه می‌شود.

    وی در ادامه از افزوده شدن چند حلقه چاه جدید برای تامین آب شرب گرگان خبر داد و افزود: با تحویل این سه حلقه چاه تا ابتدای تابستان و دو حلقه ایستگاه پمپاژ تا نیمه تابستان ۱۰۰ لیتر بر ثانیه بر میزان آب گرگان افزوده خواهد شد.

    هرمزی از فشاری که اقتصاد کشاورزان و دامپروران به آب و فاضلاب وارد می کنند گلایه کرد و گفت: تغییر الگوی کشت و برنامه‌های سازگار با کم آبی و همچنین مدیریت مصرف توسط مردم می‌تواند راه حلی برای عبور از بحران کم آبی در استان گلستان باشد.

    مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان در ادامه با اشاره به میزان بارش کم برف در مناطق کوهستانی نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: متاسفانه در سال بارشی کنونی با کاهش بسیار چشمگیر برف در مناطق کوهستانی مواجه بودیم به طوری که در سال گذشته میزان این بارش بیش از ۱۲۴ کیلومتر مربع برف بوده که در زمستان ۹۹ به ۸ کیلومتر مربع تغییر پیدا کرده که موجب کاهش بسیار چشمگیر سطح چشمه‌های موجود در مناطق کوهستانی خواهد شد و این امر باعث نگرانی می باشد.

    وی افزود با توجه به اینکه گلستان نیز بر خلاف استان شمالی بودن جز استانهای در تهدید کم آبی قرار دارد تا جایی که در کشور فقط ۲ استان فاقد مدیریت در احداث سدسازی برای تامین منابع آبی بوده یکی کرمان و دیگری گلستان می باشد.

    وی گفت: کرمان به دلیل منطقه خشک و کویری بودن صرفه اقتصادی برای احداث سد نداشته اما گلستان به لحاظ سو مدیریت بالادستی موجب عدم فراهم سازی ایجاد سد برای مهار آب‌های سطحی و تزریق آن به منابع و مخازن زیرزمینی شده است.

    وی ادامه داد با توجه به برداشت‌های نامناسب از مخازن زیرزمینی در روزهای اخیر شاهد فرورفت سطح زمین در برخی مناطق گلستان هستیم و این می تواند هشداری جدی باشد.

    هرمزی با شاره به اینکه اگر همچنان به روند برداشت بدون برنامه ریزی از منابع آبی ادامه دهیم بزودی شاهد از بین رفتن مخازن زیرزمینی خواهیم بود و اگر بعد از آن هم هر چه تلاش کنیم دیگر قادر به بازسازی این منابع برای جبران نخواهیم بود چرا که این منابع به لحاظ خالی شدن آب جای خود را به خاک داده‌اند و غیر قابل بازسازی خواهند بود.

    وی با بیان اینکه با کمبود آب شرب به میزان روزانه هزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه مواجه هستیم، اضافه کرد: کاهش بارش‌های سال آبی جاری و مصرف بی رویه آب، احتمال خشکسالی در تابستان امسال را دو چندان کرده است بنابراین صرفه‌جویی و مدیریت مصرف آب برای گذر از شرایط امسال، کاملا ضروری است.

    مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان ادامه داد: در حال حاضر ۹۸ درصد منابع آب شرب استان از چاه‌ها و منابع زیرزمینی تامین می‌شود که با توجه به کاهش بارش‌های سال آبی جاری و نیز استفاده بی رویه آب در بخش کشاورزی، آب دهی آنها ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یافته و تامین آب از این منابع را نیز با مشکل مواجه کرده است.

    هرمزی با ابراز امیدواری نسبت به آب‌گیری سد نرماب چهل چای مینودشت تا پایان فصل جاری گفت: با به بهره‌برداری رسیدن این سد بخش قابل توجهی از مشکل تامین آب شرب شهرستان‌های شرق استان و ۱۳۸ روستای این منطقه رفع خواهد شد و ضمن اینکه با احداث سد شصت‌کلا و ایجاد سامانه آب شیرین‌کن در سواحل خزر می‌توان تا حدودی مشکل کمبود آب شرب اهالی این استان شمالی را نیز برطرف نمود.

    نویسنده: مهدی تقوی
    منبع: بازار کسب و کار

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *