×
×

مدیرجهاد کشاورزی خلخال
خشکسالی تولیدات‌کشاورزی‌خلخال را۵۰درصد کاهش‌داد

  • کد نوشته: 32040
  • ۱۴۰۰-۰۲-۲۱
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب و کار به نقل از ایرنا، محمد شاد خاطر روز سه‌شنبه در گفتگو با ایرنا افزود: با توجه به وضعیت محصولات کشاورزی کشت شده پاییزه و بهاره پیش‌بینی می‌شود میزان تولید گندم از ۱۰ هزارتن سال قبل با ۵۰ درصد کاهش به پنج هزار تن و همچنین میزان تولید حبوبات نیز با ۵۰ درصد کاهش حداکثر به یک هزارتن در فصل برداشت محصولات زراعی کاهش یابد.
    خشکسالی تولیدات‌کشاورزی‌خلخال را۵۰درصد کاهش‌داد
  • تبلیغ هدفمند

     مدیرجهاد کشاورزی خلخال گفت: کاهش قابل توجه میزان بارندگی در نخستین ماه از فصل بهار و خشکسالی، امسال بر روند تولیدات کشاورزی این شهرستان تاثیر گذاشته و کاهش ۵۰ درصدی تولید محصولات زراعی در این منطقه پیش‌بینی می‌شود.

    خشکسالی تولیدات‌کشاورزی‌خلخال را۵۰درصد کاهش‌داد
    خشکسالی تولیدات‌کشاورزی‌خلخال را۵۰درصد کاهش‌داد
    خشکسالی تولیدات‌کشاورزی‌خلخال را۵۰درصد کاهش‌داد

    به گزارش بازار کسب و کار به نقل از ایرنا، محمد شاد خاطر روز سه‌شنبه در گفتگو با ایرنا افزود: با توجه به وضعیت محصولات کشاورزی کشت شده پاییزه و بهاره  پیش‌بینی می‌شود میزان تولید گندم از ۱۰ هزارتن سال قبل با ۵۰ درصد کاهش به پنج هزار تن و همچنین میزان تولید حبوبات نیز با ۵۰ درصد کاهش حداکثر به یک هزارتن در فصل برداشت محصولات زراعی کاهش یابد.

    وی بیان کرد: در سال زراعی جاری ۹ هزارو ۲۲۰ هکتار از اراضی دیم و آبی این شهرستان به کشت پاییزه گندم و همچنین ۲ هزارو ۷۱۵ هکتار از اراضی کشاورزی به کشت جو دیم و آبی اختصاص داده شده است .

    به گفته وی ، در سال زراعی گذشته بیش از ۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به کشت گندم آبی و دیم اختصاص یافته بود و با توجه به متوسط عملکرد هزار و ۵۰۰ کیلوگرمی گندم آبی و ۹۰۰ کیلوگرمی گندم دیم در هر هکتار بیش از ۱۰ هزار تن گندم از مزارع زیر کشت این محصول برداشت شد.

    وی اظهار کرد : با توجه به قیمت مناسب حبوبات در سال‌های اخیر رغبت کشاورزان این شهرستان به کشت انواع حبوبات در اراضی کشاورزی منطقه افزایش یافته و میزان کشت حبوبات امسال در مقایسه با سال زراعی گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته است.

    شاد خاطر گفت: ۶۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی خلخال به کشت حبوبات پاییزه انتظاری و همچنین ۶۵۰ هکتار نیز به کشت حبوبات بهاره و در مجموع هزار و ۳۰۰ هکتار به کشت این محصولات کشاورزی اختصاص یافته است که با توجه به شرایط آب و هوایی و تاثیر خشکسالی کاهش ۵۰ درصدی محصول برای حبوبات نیز پیش بینی می‌شود .

    مدیرجهاد کشاورزی خلخال با اشاره به افزایش  دامداری‌های شهرستان و افزایش نیاز به علوفه دامی در سال‌های اخیر در خلخال افزود: این امر موجب افزایش سطح زیر کشت گیاهان علوفه ای از جمله یونجه،استرس و انوع علوفه دامی در سطح اراضی دیم و آبی کشاورزی این منطقه شده است .

    وی گفت:به  دلیل افزایش نیاز به علوفه دامی برای تغذیه دام و همچنین افزایش قیمت علوفه  در سال جاری ۱۸۰ هکتار از اراضی کشاورزی دیم و ابی  منطقه زیر کشت علوفه دامی رفته است که کاهش میزان بارندگیهای نخسین ماه از فصل بهار امسال برروند تولید علوفه تاثیر گذار وموجب کاهش سطح تولید خواهد شد .

    او همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۰ تا ۵۰ درصد از کشت محصولات زراعی در خلخال با استفاده از ادوات کشاورزی مکانیزه صورت می‌گیرد، بر لزوم مکانیزاسیون کشاورزی برای افزایش بهره‌وری تولید در بخش کشاورزی تاکید و اظهارکرد: در کنار توجه زارعان به استفاده از روش‌های جدید کشت و برداشت محصول، بیمه محصولات کشاورزی نیز ضروری است.

    شهرستان خلخال در جنوب اردبیل دارای ۴۹ هزار هکتار اراضی مستعد برای کشت انواع محصولات کشاورزی و باغی است که از این میزان بیش از ۱۳ هزار هکتار زیر کشت گندم  وجو ،حوبات وعلوفه دامی رفته است . 

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *