×
×

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری
بررسی‌طرح‌بهره‌برداری‌ از جنگل‌ارجنای‌چالشتر شهرستان‌شهرکرد

  • کد نوشته: 32049
  • ۱۴۰۰-۰۲-۲۲
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب و کار به نقل از ایرنا، شهرام جزایری روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: طرح جدید ارائه شده در هیات واگذاری بررسی شده است و اعضای هیات پس از بازدید میدانی از منطقه ارجنا، مواردی را برای تصحیح دوباره الگوی کاشت به شرکت بهره‌بردار اعلام کردند.
    بررسی‌طرح‌بهره‌برداری‌ از جنگل‌ارجنای‌چالشتر شهرستان‌شهرکرد
  • تبلیغ هدفمند

    مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه طرح جدید بهره‌برداری از اراضی واگذار شده موسوم به جنگل دست کاشت ارجنای چالشتر توسط شرکت تعاونی ارائه و در حال بررسی است، گفت: هیات واگذاری همچنان بر حفظ توده جنگلی تاکید دارد.

    بررسی‌طرح‌بهره‌برداری‌ از جنگل‌ارجنای‌چالشتر شهرستان‌شهرکرد
    بررسی‌طرح‌بهره‌برداری‌ از جنگل‌ارجنای‌چالشتر شهرستان‌شهرکرد
    بررسی‌طرح‌بهره‌برداری‌ از جنگل‌ارجنای‌چالشتر شهرستان‌شهرکرد

    به گزارش بازار کسب و کار به نقل از ایرنا، شهرام جزایری روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: طرح جدید ارائه شده در هیات واگذاری بررسی شده است و اعضای هیات پس از بازدید میدانی از منطقه ارجنا، مواردی را برای تصحیح دوباره الگوی کاشت به شرکت بهره‌بردار اعلام کردند.

    وی تصریح کرد: با توجه به اهداف طرح اولیه برای کاربری اراضی، مقرر شده است ۱۴۹ هکتار زمین واقع شده در محدوده واگذاری به سه منطقه تقسیم شود تا بر مبنای همین تقسیم‌بندی، الگوی کاشت نیز تعریف شود.

    جزایری محدوده سبز را یکی از بخش‌های در نظر گرفته شده در این تقسیم‌بندی عنوان کرد و یادآور شد: در این قسمت از اراضی، نمونه‌ای از درخت ارژن وجود ندارد و شرکت بهره‌بردار می‌تواند بر اساس طرح اولیه برای کشت گونه‌های جدید اقدام کند.

    مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: در بخش دیگری از منطقه ارجنا، درختان ارژن با فاصله بیشتری از یکدیگر واقع شده‌اند و به بهره‌بردار این اجازه داده شده است که در فواصل موجود بین درختان ارژن به کشت گونه‌های دیم همچون انگور، بادام و یا انجیر بپردازد که در این محدوده نیز قطع گونه جنگلی ارژن ممنوع بوده و منطقه مشروط اعلام شده است.

    وی سومین منطقه در تقسیم‌بندی جنگل دست کاشت ارجنای چالشتر را با نام منطقه قرمز یا حفاظتی عنوان کرد و یادآور شد: در این بخش، توده جنگلی متراکم است و بهره‌بردار اجازه هیچ‌گونه دخالتی را در این محدوده ندارد.

    جزایری در ادامه با بیان اینکه تذکر و اخطار لازم در مورد ممنوعیت قطع درختان ارژن به بهره‌بردار ارائه شده و اهداف طرح به طور دقیق برای شرکت تحلیل شده است، گفت: هیات مدیره شرکت نیز شرایط قرارداد واگذاری اراضی را به اطلاع سهامداران رسانده است و به زودی با تصحیح و تصویب نهایی طرح الگوی کاشت و تعیین ناظر شرایط ماندگار و ثابتی برای بهره‌برداری صحیح از منطقه فراهم خواهد شد.

    وی هدف اصلی از بررسی دقیق طرح ارائه شده توسط شرکت را حفظ گونه گیاهی موجود در منطقه ارجنای چالشتر دانست و افزود: شرکت در این مورد ملزم به تعهد محضری است و باید برنامه خود را بر مبنای بلوک‌بندی تعیین شده ادامه دهد.

    مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان درباره امکان کاهش محدوده واگذاری نیز گفت: در حال حاضر شرکت به عنوان بهره‌بردار مسئولیت حفظ جنگل دست کاشت ارژن را بر عهده دارد و اگر مناطق قرمز به هر نوعی از محدوده اراضی واگذار شده به شرکت خارج شود این احتمال وجود دارد که تخریب درختان افزایش یابد.

    به گزارش ایرنا، زمین‌های پلاک حسین‌آباد معروف به ارجنای چالشتر که در ۱۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده‌اند، در سال ۱۳۷۱ توسط هیات واگذاری و با قرارداد اجاره و به ‌منظور کشت تلفیقی بادام و علوفه کاری در اختیار یک شرکت تعاونی قرار گرفته است.

    بر اساس اسناد موجود این اراضی در زمان واگذاری مرتع درجه سه شناخته می‌شوند و اعضای شرکت تعاونی نیز با مشارکت اداره آبخیزداری در سال ۱۳۷۶ و بعد از آن، عملیات بیولوژیک را در منطقه آغاز کرده و گونه گیاهی ارژن و بادام کوهی را در اراضی واگذار شده کشت می‌کنند.

    این گونه گیاهی در گذر زمان با محیط سازگار شده و به خوبی رشد می‌کند به طوری که هم‌اکنون منطقه با عنوان جنگل دست کاشت ارجنا شناخته می‌شود.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *