×
×

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان
احتمال آتش‌سوزی در جنگل‌های گلستان

  • کد نوشته: 3232
  • ۱۳۹۹-۰۳-۰۴
  • ۰
  • گلستان ۴۵۲ هزار هکتار عرصه جنگلی و ۸۶۲ هزار هکتار عرصه مرتعی دارد که به سبب بارش های مطلوب بهاری، رشد درختچه ها و درختان جنگلی و انواع گونه گیاهی علفی و بوته ای در مراتع افزایش یافته که با وجود تاثیر آن در تلطیف هوای و ایجاد فضای تغذیه برای گونه های جانوری، باعث نگرانی کارشناسان در احتمال حریق ناشی از خشک شدن آن ها شده است.
    احتمال آتش‌سوزی در جنگل‌های گلستان
  • تبلیغ هدفمند

    گلستان ۴۵۲ هزار هکتار عرصه جنگلی و ۸۶۲ هزار هکتار عرصه مرتعی دارد که به سبب بارش های مطلوب بهاری، رشد درختچه ها و درختان جنگلی و انواع گونه گیاهی علفی و بوته ای در مراتع افزایش یافته که با وجود تاثیر آن در تلطیف هوای و ایجاد فضای تغذیه برای گونه های جانوری، باعث نگرانی کارشناسان در احتمال حریق ناشی از خشک شدن آن ها شده است.

    میثم ذوالفقاری از کارشناسان زیستگاه های محیط زیست با اشاره به وضعیت مطلوب نزولات جوی امسال و افزایش سطح پوشش گیاهی مراتع گفت: با این روند ، احتمال بروز آتش سوزی‌های عمدی و غیرعمدی در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست افزایش می یابد.

    وی افزود: تدوین برنامه عملیاتی پیشگیری و کنترل حریق، تشکیل کارگروه مشترک با استان های همجوار در خصوص مناطق واقع در مرز سیاسی ۲ استان برای تعیین افراد رابط، انجام تست ادواری تجهیزات و امکانات اطفا حریق و رفع نواقص احتمالی، ایجاد پد بالگرد و حوضچه برداشت آب در مناطق دارای سابقه حریق در سال های متمادی، از جمله مواردی است که موجب مدیریت بهتر حریق های احتمالی در عرصه های جنگلی گلستان خواهد شد.

    کارشناس زیستگاه های محیط زیست افزود: شناسایی کانون های وقوع حریق در تمامی مناطق با توجه به سوابق موجود، استقرار اکیپ های سیار در این نقاط و مجهز کردن آنها به وسایل و ادوات سبک اطفای حریق از جمله کپسول آتش نشانی،آتش کوب  نیز باید در محیط بانی ها پیش بینی شود.

    به‌گفته ذوالفقاری نصب تابلوهای هشدار دهنده در حاشیه جاده‌ها و مناطق گردشگری، توزیع بروشورها، استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و صدا و سیما برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی، بهره گیری از توان تشکل‌های مردم نهاد، بسیج، همیاران طبیعت و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و فعال کردن گشت‌های حفاظتی را از دیگر اقدام های موثر در مهار حریق احتمالی جنگل ها است.

    مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان هم به گفت: بارش‌های بهاری در کنار ممنوعیت حضور گلستانی ها در طبیعت، بذر افشانی و رشد و تکثیر گونه های علفی و خشبی (چوبی) را افزایش داده به نحوی که بسیاری از مراتع استان شاهد پوشش گیاهی بسیار مطلوبی است.

    ابوطالب قزل سفلو افزود: وضعیت در جنگل های هیرکانی  نیز بر همین روند است و شاهد رشد چشمگیر گونه های زیر اشکوب و حتی درختچه ای در مناطق جنگلی هستیم که کمک بسیاری به تقویت سفره های زیر زمینی و ثبات و جلوگیری از فرسایش خاک خواهد کرد.

    وی افزود: دغدغه اصلی ما در فصل تابستان با توجه به بارش های بهاری مطلوب و تقویت پوشش گیاهی، شناسائی نقاط بحرانی حریق و اجرای برنامه ها و اقدامات پیشگیرانه از آتش سوزی است.

    قزلسفلو افزود: هر ساله بخشی از منابع طبیعی گلستان طعمه حریق می شود که نتایج به دست آمده از بررسی های صورت گرفته موید نقش مهم و موثر عامل انسانی در بروز این آتش سوزی ها به خصوص در روزهای تعطیل و پایانی هفته است.

    وی با بیان اینکه برای کنترل حریق نیازمند همکاری همه مردم و ارگان ها هستیم اضافه کرد: برای صیانت از منابع طبیعی به عنوان ثروت‌های ملی باید گروه‌های مردمی با یگان حفاظت منابع طبیعی همکاری داشته باشند.

    قزل سفلو افزود: با توجه به آسان بودن دسترسی روستاییان و عشایر به جنگل‌ها و مراتع، مشارکت و آموزش این قشر با هدف حفاظت از منابع طبیعی و کمک رسانی در مواقع حریق در دستور کار قرار دارد.

    قزلسفلو افزود: یکی از معضلات و مشکلات اطفای حریق در گلستان، سخت گذر بودن مناطق و همچنین کمبود امکانات پیشرفته و کمبود نیروی انسانی است که امیدواریم همه نهادها و ارگانهای تاثیرگذار امسال این مجموعه را در کنترل و پیشگیری از حریق یاری دهند.

    طبق اعلام مدیرکل هواشناسی گلستان بارش‌های بهار امسال این استان تا ۲۰ درصد بیشتر از متوسط میانگین بلند مدت ۱۰ ساله خواهد بود.

    نور بخش داداشی افزود : بعنوان نمونه متوسط بارش فرودین ماه امسال استان ۸۵ میلیمتر بود که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد و نسبت به میانگین بلند مدت، ۷۵ درصد بیشتر شد.

    جنگل‌های هیرکانی با ۱.۹ میلیون هکتار وسعت، از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلی‌داغ در شرق استان گلستان، در گستره‌ای به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پراکنش دارد. بخش کوچکی از جنگل‌های هیرکانی ههم در کشور آذربایجان واقع است.

    در زمان حاضر جنگل‌های هیرکانی، زیست بوم ۲۹۶ گونه پرنده و ۹۸ گونه پستاندار است.

    همچنین ۱۵۰ گیاه بومی درختی و بوته‌ای (مانند شمشاد و انجیلی) نیز در آن یافت می‌شود.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *