×
×

دکتر محمود سلطانی - مدرس مهارت‌های‌ ارتباطی ‏
سخاوت اجتماعی

  • کد نوشته: 32327
  • ۱۴۰۰-۰۲-۲۷
  • ۰
  • زمانی را در نظر بگیرید که شما نیاز و خواسته فرد دیگری را مقدم بر نیاز و خواسته خویش تلقی کرده و با ‏تمام تلاش سعی بر آن دارید تا مشکل و نیاز وی را حل کنید. وقتی فردی را برای اولین بار ملاقات می کنید ‏لحظه ای کوتاه اما خاص است. وقتی در آن لحظه، شما نیازهای خودتان را کنار می گذارید و تمام توجه خود ‏را به طرف مقابل معطوف می کنید؛شما سخاوت به خرج داده و به لحاظ اجتماعی سخاوتمند می شوید. ‏
    سخاوت اجتماعی
  • تبلیغ هدفمند

    سخاوت در لغت به معنی بذل و بخشش است که به عنوان یکی از ملکات نفسانی، خداوند در انسان به ودیعه ‏گذارده است تا او بدون منع درونی، احسان و انفاق نماید. شنیدن واژه سخاوت در اذهان بسیاری از مردم ‏تداعی کننده جنبه مادی انفاق و بخشش است ولی باید بدانیم سخاوت در مالِ تنها نیست و می تواند در ‏تعلیم علم و دانش، قدرت، تربیت ادبی و اخلاقی، اعطا شخصیت و راهنمایی کردن افراد جامعه هم صورت ‏گیرد. ‏

    سخاوت اجتماعی

    زمانی را در نظر بگیرید که شما نیاز و خواسته فرد دیگری را مقدم بر نیاز و خواسته خویش تلقی کرده و با ‏تمام تلاش سعی بر آن دارید تا مشکل و نیاز وی را حل کنید. وقتی فردی را برای اولین بار ملاقات می کنید ‏لحظه ای کوتاه اما خاص است. وقتی در آن لحظه، شما نیازهای خودتان را کنار می گذارید و تمام توجه خود ‏را به طرف مقابل معطوف می کنید؛شما سخاوت به خرج داده و به لحاظ اجتماعی سخاوتمند می شوید. ‏


    سخاوتمند بودن تجربه لذت بخشی است چرا که بر اساس پژوهش‌های انجام گرفته توسط محققان دانشگاه ‏زوریخ سوییس، انسان هایی که دغدغه رفاه همنوع را دارند در قیاس با افرادی که به فکر منافع خود هستند ‏شادترند. بر اساس نتایج این مطالعه،افراد به طور ناخودآگاه، دیگران را بر اساس منفعت یا زیانی که متوجه آنها ‏می شود ارزیابی می کنند و تمایل بیشتر به برقراری ارتباط با افرادی که احساس خوب و خوشایندی در آنان ‏به وجود می آورند،دارند.‏

    اما سوالی که اینجا پیش می آید این است که چگونه می توان به لحاظ اجتماعی سخاوتمند شد؟
    اگرچه خواسته ها و توقع مردم از یکدیگر متفاوت است، اما جنبه‌هایی از سخاوت اجتماعی همچون ‏قدرشناسی، پیوند و ارتباط، مشرب خوش و روشنگری حالت همگانی دارند.‏
    قدرشناسی: همه دوست دارند دیگران قدر آن ها را بدانند. وقتی به طرف مقابل نشان می دهید که او را درک ‏می کنید و به نقطه نظرهای مثبتش احترام میگذارید، قدردانی و قدرشناسی خود را نشان می دهید. برای ‏مثال، اگر مستقیم یا غیرمستقیم از استعداد، هوش یا جذابیت کسی تعریف کنید او درباره خودش به ‏احساس افتخار رسیده و روحیه بهتری پیدا می کند‎.‎
    پیوند و ارتباط:منظور این است که شما در کجا با یکدیگر پیوند برقرار می کنید. این ارتباط می تواند یک ‏دوست مشترک، علایق مشترک یا تجربیات مشابه باشد. وقتی بگویید«من هم نظر یا سلیقه تو را دارم» یا ‏‏«من هم آن فیلم را خیلی دوست داشتم». در واقع می گویید: «من هم مانند تو هستم». افراد این را دوست ‏دارند زیرا احساس می کنند که درک شده اند. این گونه آنان به احساسی از تعلق می‌رسند‎.‎
    مشرب خوش: افراد طبیعتاً دوست دارند روحیه خوبی داشته باشند، بخندند و احساس کنند که حالشان ‏خوب است. این افراد اغلب جذب کسانی می شوند که روحیه آنها را بهتر کنند. مجبور نیستید یک کمدین ‏باشید. ولی می توانید روحیه دیگران را به روش های مختلف بهتر کنید. مثلاًمی توانید لبخند بزنید، در لحظه ‏حال زندگی کنید، بشاش و سرگرم کننده باشید و به جنبه های مثبت موقعیتی که در آن قرار دارید، توجه ‏کنید‎.‎
    روشنگری: همه ما کنجکاو هستیم و دوست داریم مطالب جدیدی یاد بگیریم. حقایق جالب، نقطه نظرات ‏جدید و حوادثی که به تازگی اتفاق افتاده است. با روشنگری کردن نظر دیگران را جلب می کنید. مثلاً نیازی ‏نیست که درباره مقاله هیجان انگیزی که می‌خوانیدحرف بزنید. ولی می توانید درباره مسایلی که سر راه ‏آمدن خانه یا قرار ملاقات مشاهده کردید صحبت کنید‎.‎

    یادتان باشد دادن انرژی مثبت به دیگران یک هنر است، اما اولویت اول در زندگی خودتان هستید؛
    اول برای ‏خودتان و سپس برای دیگران سخاوتمند باشید‎…‎

    نویسنده: دکتر محمود سلطانی - مدرس مهارت‌های‌ ارتباطی ‏

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *