×
×

علی اکبر بصیرنیا - مدیرهتل های ایرانگردی و جهانگردی شمال کشور
پارک‌جنگلی‌رنگو، محور جدید‌گردشگری گرگان

  • کد نوشته: 32364
  • ۱۴۰۰-۰۲-۲۸
  • ۰
  • شهر گرگان از مهم‌ترین شهرهای خوش آب و هوا در شمال ایران بوده و هست. شهری در میان باشكوه‌ترین جنگل‌های كشور و در همسایگی دریا و قله‌های سر به فلك‌زده. که این جاذبه‌های دیدنی باعث تبدیل شدن این شهر به یكی از مناطق مسافرپذیر و پر گردشگر كشور شده و می‌توانند هر گردشگری با هر نوع سلیقه‌ای را جذب دیدنی‌های گرگان کنند.
    پارک‌جنگلی‌رنگو، محور جدید‌گردشگری گرگان
  • تبلیغ هدفمند

    استان گلستان به مرکزیت گرگان یکی از استان‌های شمالی کشور است که به واسطه نیزدیکی به دریا و داشتن جاذبه‌های توریستی زیبا و بی نظیرش از محبوبیت زیادی در بین گردشگران برخودار است.

    پارک‌جنگلی‌رنگو، محور جدید‌گردشگری گرگان

    جنگل، آبشار، رودخانه، دریاچه، دشت و کوه، هرچه که بخواهید در این استان پیدا می شود.
    شهر گرگان از مهم‌ترین شهرهای خوش آب و هوا در شمال ایران بوده و هست. شهری در میان باشکوه‌ترین جنگل‌های کشور و در همسایگی دریا و قله‌های سر به فلک‌زده. که این جاذبه‌های دیدنی باعث تبدیل شدن این شهر به یکی از مناطق مسافرپذیر و پر گردشگر کشور شده و می‌توانند هر گردشگری با هر نوع سلیقه‌ای را جذب دیدنی‌های گرگان کنند.

    اما مشهور بودن مناطق نمونه گردشگری النگدره و ناهارخوران موجب شده دیگر جاذبه‌های طبیعی شهر گرگان کمتر دیده شوند. جاذبه‌هایی که هر کدام، ظرفیت‌های جذب بسیاری از گردشگران را دارند. از آن جمله می‌توان به پارک جنگلی «رنگو» نام برد که در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی گرگان واقع شده است. بعد از پیمودن دو کیلومتر، از روستای توشن و عبور از مسیری خاکی در میان بوته‌های تمشک و درختان بلند، به کنار رودخانه‌ای می‌رسیم که از چشمه‌های زلال جنگل و ارتفاعات رنگو سرچشمه می‌گیرد. در ادامه مسیر رودخانه، دره‌ای به ارتفاع بیش از پنجاه متر نمایان می‌شود که دو سوی آن درخت‌های بلند قرار دارند. شیب دره در برخی نقاط تا هشتاد درجه نیز می‌رسد. در امتداد این دره و مسیر رودخانه، آبشار رنگو از فراز صخره‌های عظیمی نمایان می‌شود که از فاصله‌ای دور شنیده می‌شود.
    در مسیر آبشار، امامزاده‌ای به نام امامزاده ابراهیم بن موسی بن جعفر(ع) جلب توجه می‌کند. این امامزاده به راستی یک سرمایه معنوی در قلب جنگل رنگو است؛ ظرفیت معنوی و گردشگری زیبایی که همه ساله زائران بسیاری از سراسر شهرستان گرگان و استان گلستان به آن‌جا سفر می‌کنند. و در نزدیکی این جاذبه دینی، آبشار بسیار زیبای رنگو قرار گرفته است.
    آبشار رنگو که بستری نیم‌دایره‌ای شکل دارد، شامل یک محل ریزش اصلی و چند محل ریزش فرعی است. با توجه به وضعیت و نمای زیبای آبشار و وجود تنوع پوشش گیاهی در پیرامون آن و برخورداری از هوای خنک و لطیف، یکی از جاذبه‌های فوق‌العاده طبیعی و جاهای دیدنی گرگان محسوب می‌شود.
    اما به اذعان کارشناسان و پژوهشگران تاریخی، این منطقه جزو مناطق تاریخی و باستانی کشور و متعاق به دوران میترایسم است؛ که وجود شهر تاریخی امانیه و قبرهای قدیمی در نزدیکی امامزاده ابراهیم، نشان و گواه تاریخی بودن آن را دارد.
    بر این اساس، لازم است در اسرع وقت یک طرح جامع توسعه گردشگری پارک جنگلی رنگو با محوریت شورای شهر و شهرداری گرگان تهیه شده تا محور جدیدی به فضای گردشگری شهر افزوده شود تا از سویی امکانات و زیرساخت‌های گردشگری در این پارک مهیا شود و هم این‌که این پارک از طریق رسانه‌ها معرفی گردد.
    برای نمونه، با توجه به قدمت امامزاده در شهر گرگان، میراث فرهنگی، اوقاف و امور خیریه اقدامات لازم را جهت بازسازی این مکان مقدس داشته باشند تا طرح گردشگری در این امام زاده مطالعاتی و اجرایی شود. و یا مسیر دسترسی به این پارک تسطیع و آسفالت شده و نیز تامین باطری نیروگاه خورشیدی و امکانات دیگر جهت استفاده از انرژی خورشیدی اقدامات لازم را داشته باشند.
    هم‌چنین با توجه به اتصال مسیر رنگو به ناهارخوران و هزارپیچ، می‌توان ذیل طرح گردشگری رنگو، جاده سلامت رنگو را با هدف پیاده روی برای مردم و گردشگران پیش‌بینی نمود.
    برای رسیدن به این آبشار می توانید از مسیر پارک جنگلی و روستای توشن به طرف آبشار رنگو بروید.
    درست دو کیلومتر بعد از روستای توشن رودخانه‌ای شما را تا رسیدن به آبشار رنگو راهنمایی خواهد کرد.این رودخانه از آبشار رنگو سرچشمه می‌گیرد، پس با دنبال کردنش می‌توانید به آبشار برسید.
    این آبشار توانسته چشم اندازی فوق‌العاده در محیط پیرامون خود ایجاد کند و چشم هر بیننده و گردشگر را به خود خیره کند. این آبشار با آب‌های خروشان خود یک هوای خنک و مطبوع در محیط ایجاد نموده است و در کنار درختان سر به فلک کشیده یک محیط خنک و دل چسب را شکل داده است. واقعیت این است که آبشار رنگو دارای ارتفاع زیادی نیست اما جذابیت زیادی در دل جنگل ایجاد نموده است.
    آب در بسترهای اصلی و فرعی با شدت جریان دارند و از فاصله بسیار زیاد می توان صدای جریان آب را شنید.

    نویسنده: علی اکبر بصیرنیا - مدیرهتل های ایرانگردی و جهانگردی شمال کشور

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *