×
×

مراقب تجهیزات الکترونیک خود بیشتر باشید
۶مهارت لازم و ضروری برای معاینه‌فنی ابزاردیجیتالی

  • کد نوشته: 32380
  • ۱۴۰۰-۰۲-۲۸
  • ۰
  • بنابر اعلام شرکت امنیت سایبری LIFARS، شش مهارت ضروری جهت انجام معاینه فنی دیجیتالی به شرح زیر است:
    ۶مهارت لازم و ضروری برای معاینه‌فنی ابزاردیجیتالی
  • تبلیغ هدفمند

    در حوزه معاینه فنی، ابزار دیجیتال، فناوری و عدالت کیفری به یکدیگر مربوط می‌شوند. بررسی فنی ابزار دیجتیالی عبارت است از: جمع آوری، بازیافت و تحلیل اطلاعات از انواع وسایل ذخیره‌ساز همچون رایانه، گوشی همراه، شبکه‌ها و… است. ردزنی هکر، بازیابی اطلاعات سرقت شده و پیگیری حملات سایبری از وظایف فرد در معاینه ابزار دیجیتالی است.

    ۶مهارت لازم و ضروری برای معاینه‌فنی ابزاردیجیتالی


    بنابر اعلام شرکت امنیت سایبری LIFARS، شش مهارت ضروری جهت انجام معاینه فنی دیجیتالی به شرح زیر است:

    ۱-استعداد تحلیلی: بدیهی است در بررسی ابزار دیجیتال، شخص می‌بایست دارای مهارت‌های تحلیلی لازم برای کنار هم نهادن اطلاعات و حل پرونده باشد. از ملزومات اساسی معاینه ابزار دیجیتال، سرعت بالا در تفکر تحلیل‌گرانه و قدرت رصد دقیق است که اغلب در یگان‌های فوق پیشرفته نظامی و امنیت سایبری کسب و در بوته‌ی آزمایش قرار داده می‌شود.
    ۲- مهارت‌های کامپیوتری: به دلیل تخصصی بودن این معاینات، سابقه‌ی کار و مطالعه قبلی در رشته علوم کامپیوتری مورد نیاز است و از ویژگی‌های مهم کارشناسان آزمایشگاه بررسی فنی، برخورداری از فهم عمیقی از چگونگی عملکرد تکنولوژی است. تجربه کار با سیستم‌های کامپیـوتری، برنامه نویسی و سایر زیرشاخه‌ها، دانش عمومی قبلی در حوزه‌ی شبکه و چگونگی ارتباط سیستم‌های دیجیتالی، همگی منجر به تسهیل معاینات آزمایشگاهی می‌شود.
    ۳- فهم صحیح امنیت سایبری: از آنجایی که معاینات ابزار دیجیتال در مورد حل و کشف جرائم سایبری است پس کارشناسان امنیت سایبری جزو بهترین گزینه‌ها هستند. دفاع در برابر دسترسی غیرمجاز به داده‌ها بدون اطلاع از تکنیک‌های پیاده شده بر سیستم‌ هدف غیر ممکن است. دانش امنیت سایبری علاوه بر پیشگیری از جرائم، در کشف آن نیز کارآمد است پس بسیاری از کارشناسان آزمایشگاه معاینه ابزار دیجیتال، در صورت همکاری با تیم‌های امنیت سایبری قطعاً تجارب مفیدی کسب می‌نمایند.
    ۴- نظم و انضباط: با وجود محیط کاری به‌هم ریخته، شاید انجام معاینات پزشکی از ابزار دیجیتال امکان‌پذیر باشد اما برخورداری از ذهن ساماندهی شده درست همانند ثبت سوابق، از ضروریات امر است. کیفیت مستند سازی یافته‌ها و ارائه آن به وکلا و قضات همه در گرو برخورداری از دقت و انضباط فراوان در معاینه ابزار دیجیتال است.
    ۵- مهارت ارتباطی: بررسی فنی ابزار دیجیتال بصورت انفرادی ممکن نیست. لازم است گروهی که با آن همکاری می‌کنید توسط گزارشات کتبی یا شفاهی شما در جریان امور قرار گیرند پس برخورداری از مهارت بالا در مکاتبه و تکلم در مخابره هرچه بهتر یافته‌های خود به همکاران و سایر افراد ذیربط از دیگر ضروریات امر است.
    ۶- میل به دانش افزایی:جرائم سایبری دائماً در حال توسعه می‌باشند. بنابراین لازم است در به‌روزکردن دانش و جستجوی راهکار برای بهبود کار خود تلاش کنید. انتقاد پذیری و نگرش نقادانه به خود، یکی از ویژگی‌های مطلوب جهت پیشرفت مداوم در این حرفه است.
    مدارک‌های دانشگاهی در حوزه بررسی آزمایشگاهی ابزار دیجیتال (به خصوص علوم کامپیوتر و یا دوره‌های عدالت کیفری) مؤثر هستند ولی در صورت عدم برخورداری از این مدارک، گواهینامه‌‌های معتبر مختلفی در ارتباط با امنیت سایبری مثل CISSP, ENCE, GCFE/A کفایت می‌کند. فراموش نشود اعتبار حرفه‌ای شخص، مأخوذ از عمل موشکافانه معاینات فنی ابزار دیجیتال می‌باشد.

    نویسنده: حمیدرضا محمدیاری

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *