×
×

مهارت تفکر انتقادی را جدی بگیریم

  • کد نوشته: 32531
  • ۱۴۰۰-۰۳-۰۵
  • ۰
  • یکی از مهارت­‌هایی که در این شرایط نیازش بیش از پیش احساس می­‌شود، مهارت تفکر انتقادی است. در واقع این مهارت به ما کمک می­کند تا مسائلی که در زندگی برایمان رخ می­دهند را به طور کامل بررسی، تجزیه و تحلیل کرده و به صورت کامل، منطقی و روشن در مورد آنها تصمیم‌گیری کنیم.
    مهارت تفکر انتقادی را جدی بگیریم
  • تبلیغ هدفمند

    ما هر روز با مشکلات و موقعیت­‌هایی روبرو هستیم که باید آن­ها را ارزیابی و حل و فصل کنیم. بسیاری از ما بر اساس شرایط یا تجربیات مشابه قبلی خود تصمیم می­‌گیریم؛ با این حال، این امر یافتن راه حلی بهتر را تضمین نمی­‌کند، زیرا شاید تصمیمات ما تحت تاثیر احساسات، حقایق جانبی یا سایر موارد بیرونی باشند که بر تصمیم نهایی ما تاثیر می­‌گذارند.

    مهارت تفکر انتقادی را جدی بگیریم

    یکی از مهارت­‌هایی که در این شرایط نیازش بیش از پیش احساس می­‌شود، مهارت تفکر انتقادی است. در واقع این مهارت به ما کمک می­کند تا مسائلی که در زندگی برایمان رخ می­دهند را به طور کامل بررسی، تجزیه و تحلیل کرده و به صورت کامل، منطقی و روشن در مورد آنها تصمیم‌گیری کنیم.

    نکته قابل توجه این است که تفکر انتقادی، استعداد خاصی نیست که همراه فرد متولد شود، بلکه این نوع طرز تفکر نیاز به تمرین و تلاش دارد. شاید در ابتدا شما تفکر انتقادی را با اعتراض، عیب جویی، ایراد گرفتن، اشکال تراشی اشتباه بگیرید. کاملا حق با شماست، این کلمات همگی با هم مترادف هستند ولی هیچ یک از آنها تفکر انتقادی نیستند. در حقیقت تفکر انتقادی تجزیه و تحلیل واقعیت­ها برای به دست آوردن یک قضاوت صحیح، منطقی و بی طرفانه است در حالی که در اعتراض یا ایراد گرفتن امکان دارد انگیزه شخصی وجود داشته و این اشکال تراشی خودخواهانه باشد.

    با نگاهی به اطرافیان در می یابیم که قطعاً بین افرادی که تفکر خلاق دارند و بین افرادی که هنوز با افکار قدیمی و شیوه های اشتباه فکر می کنند، تفاوت­هایی وجود دارد. یکی از مشخصه­های مهم افرادی که تفکر انتقادی دارند، اعتماد به نفس بالای آنهاست چراکه به طور طبیعی وقتی شما توانایی حل مسائل را داشته باشید، انگیزه بیشتریدارید و در نتیجه اعتماد به نفس شما افزایش می­یابد. پس اگر می‌خواهید مهارت تفکر انتقادی را در خودتان افزایش دهید، باید رویکرد منظمی را پیش بگیرید و سعی کنید همیشه این مهارت‌ را تمرین کنید. برخی از مهمترین فواید تفکر انتقادی را می­توان به شرح ذیل برشمرد.

    1. کنجکاوی را بر می­‌انگیزد: کنجکاوی نه تنها به ما کمک می­‌کند تا از جهان پیرامون خود درک عمیق­تری پیدا کنیم، بلکه به ما کمک می­کند تا تجربه ژرف­تری از این دنیا نیز به دست آوریم.
    2. خلاقیت را تقویت می­‌کند: امروزه خلاقیت و نوآوری به عنوان یک مهارت ضروری در نیروی کار تعریف شده است. وقتی مشاغل با محصولات و تبلیغات خلاقانه همراه می­شوند، در بازار جهانی رشد می­کنند. شاید شما با تفکر انتقادی خود بتوانید راه حلی را ارائه دهید که پیش از این هیچ کس به آن فکر نکرده است. همه اینها شامل یک روحیه خلاق است که می­تواند از همه رویکردهای دیگر متفاوت باشد. 
    3. توانایی حل مسئله را تقویت می­‌کند: کسانی که تفکر منتقدانه دارند، معمولاً به صورت غریزی دارای مهارت­های حل مسئله هستند. افراد باید بتوانند در رویارویی با چالش­های پیچیده، از ظرفیت تفکر انتقادی برای مهندسی راه حل­های ابتکاری استفاده کنند.
    4. یک تمرین چندبعدی است: تفکر انتقادی شامل طیف وسیعی از رشته‌ها و پرورش محدوده گسترده‌ای از استعدادهای شناختی است؛ در واقع می‌توان گفت که این یک فعالیت متقابل آموزشی برای ذهن است و برای سالم‌ماندن ذهن دقیقاً مانند عضله، باید به آن تمرین داده شود.
    5. استقلال را پرورش می‌دهد: مهارت‌ تفکر انتقادی نه‌تنها ما را به متفکران بزرگی تبدیل می‌کند، بلکه از ما رهبران بزرگی نیز می‌سازد. چنین مهارت‌هایی به ما می‌آموزد که چگونه بر اساس تجربه و مشاهدات شخصی، معنای جهان را دریابیم و با حساسیت و آگاهی و به همان روش تصمیم‌گیری کنیم. به این ترتیب، ما همچنان که زندگی‌ موفق و مؤثری داریم، اعتماد ‌به‌ نفس و توانایی یادگیری از اشتباهات را نیز کسب می‌کنیم.
    6. این مهارتی برای زندگی است، نه فقط یادگیری: آموزش مهارت‌ این تفکر علاوه‌بر ایجاد ذهنیت‌ تفکر مستقل، بر ارتقا مهارت‌های یادگیری مادام‌العمر نقش دارند. بر اساس نظر بسیاری از مربیان بزرگ در مورد اهمیت مهارت های یادگیری باید بخاطر بسپاریم که آموزش، آمادگی برای زندگی نیست، بلکه خود زندگی است. پس اگر می‌خواهید مهارت تفکر انتقادی را در خودتان افزایش دهید، باید رویکرد منظمی را پیش بگیرید و سعی کنید همیشه این مهارت‌ را تمرین کنید.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *