رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سقز گفت: طرح مدیریت چرا و کنترل دام به عنوان یکی از اقدامات حفاظتی مهم در ایجاد تعادل دام و مرتع در مراتع ییلاقی ۱۹ روستای حوزه سد چراغ ویس این شهرستان به مرحله اجرا درآمد.
×
×

اجرا طرح مدیریت چرا و کنترل دام در ۱۹ روستای سقز

  • کد نوشته: 32586
  • ۱۴۰۰-۰۳-۰۶
  • ۰
  • رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سقز گفت: طرح مدیریت چرا و کنترل دام به عنوان یکی از اقدامات حفاظتی مهم در ایجاد تعادل دام و مرتع در مراتع ییلاقی ۱۹ روستای حوزه سد چراغ ویس این شهرستان به مرحله اجرا درآمد.
    اجرا طرح مدیریت چرا و کنترل دام در ۱۹ روستای سقز
  • تبلیغ هدفمند
    طرح مدیریت چرا و کنترل دام در ۱۹ روستای سقز اجرا شد
    اجرا طرح مدیریت چرا و کنترل دام در ۱۹ روستای سقc

    رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سقز گفت: طرح مدیریت چرا و کنترل دام به عنوان یکی از اقدامات حفاظتی مهم در ایجاد تعادل دام و مرتع در مراتع ییلاقی ۱۹ روستای حوزه سد چراغ ویس این شهرستان به مرحله اجرا درآمد.

    عثمان صالح زاده اظهار داشت: نظر به اهمیت پوشش گیاهی در حفظ منابع پایه (آب و خاک) و نقش ارزنده آن در توسعه اقتصادی، اجتماعی و در راستای فراهم کردن بستر مناسب برای تجدید حیات گیاهان مرتعی طرح مدیریت چرا و کنترل دام در شهرستان اجرایی شد.

     وی هدف از این طرح را جلوگیری از تخریب و ارتقای اکوسیستم عرصه‌های طبیعی دانست و افزود: طرح مدیریت چرا و کنترل دام به عنوان یکی از اقدامات حفاظتی مهم در ایجاد تعادل دام و مرتع در مراتع ییلاقی شهرستان سقز ضروری و مهم است.

    وی اضافه کرد: این طرح  توسط پیمانکار بخش خصوصی (کارشناس شرکت ستاره آب و خاک گروس  شهرستان سقز) در ۱۹ روستای حوزه سد چراغ ویس سقز اجرا شده است.

    صالح زاده یادآور شد: در راستای اجرای این طرح، به تمامی دامداران و بهره‌برداران ذی‌حق مراتع اعلام می شود از ورود زود هنگام احشام و دام و همچنین دام مازاد بر ظرفیت پیش بینی شده در پروانه چرای تمدید شده و یا مندرج در طرح های مرتعداری خودداری کنند.

    وی تاکید کرد: در صورت مشاهده هرگونه تخلف از قوانین و مقررات مربوط به چرای دام در مراتع، متخلف یا متخلفان طبق مقررات به مراجع قضایی معرفی و پروانه بهره‌ برداری آنان باطل و از درجه اعتبار ساقط می شوند.

    رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سقز گفت: فریدون امین زاده، کارشناس تلاشگر مدیریت چرای حوزه چراغ ویس با مراجعه به روستاهای هدف، پس از کنترل پروانه های چرا و بررسی تعداد دام موجود، نسبت به شناسایی دامداران فاقد پروانه اقدام کرده است.

    صالح زاده ادامه داد: همچنین برای ارتقای سطح دانش بهره برداران کلاس های آموزشی و ترویجی با موضوعات پیشگیری و اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع و تهیه طرح های مرتعداری توسط کارشناس اداره منابع طبیعی تشکیل شده است.

    شهرستان سقز با ۳۱۰ روستای با سکنه و بدون سکنه دارای ۲۴۲ هزار هکتار مرتع است.

    سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *