×
×

با پرسیدن این سوالات به حریم خصوصی دیگران تجاوز نکنید

  • کد نوشته: 33459
  • ۱۴۰۰-۰۴-۰۵
  • ۰
  • اغلب افراد با پرسیدن یک سوال می خواهند با دیگران ارتباط صمیمانه برقرار کنند. گاهی اوقات پرسیدن برخی از سوالات ممنوعه نه تنها به فرد حس دلگرمی و محبت نمی دهد بلکه باعث آزردگی خاطر و ناراحتی فرد هم می شود . سوالات ممنوعه سوالاتی هستند که ضمن اینکه ربطی به فرد سوال کننده ندارد مشکلی را هم حل نمی کنند.
    با پرسیدن این سوالات به حریم خصوصی دیگران تجاوز نکنید
  • تبلیغ هدفمند

    بهتره بدانیم و قبول کنیم که همه افراد تمایلی به بازگو کردن یک سری مسائل ناخوشایند ندارند مخصوصا اگر مخاطب شما یک فرد درونگرا باشد. پس اگر می خواهید سوال بپرسید و ارتباط دوستانه خوبی برقرار کنید حواستان باشد این سوال ها جنبه خصوصی نداشته باشند.

    با پرسیدن این سوالات به حریم خصوصی دیگران تجاوز نکنید

    اغلب افراد با پرسیدن یک سوال می خواهند با دیگران ارتباط صمیمانه برقرار کنند. گاهی اوقات پرسیدن برخی از سوالات ممنوعه نه تنها به فرد حس دلگرمی و محبت نمی دهد بلکه باعث آزردگی خاطر و ناراحتی فرد هم می شود . سوالات ممنوعه سوالاتی هستند که ضمن اینکه ربطی به فرد سوال کننده ندارد مشکلی را هم حل نمی کنند.


    بهتره بدانیم و قبول کنیم که همه افراد تمایلی به بازگو کردن یک سری مسائل ناخوشایند ندارند مخصوصا اگر مخاطب شما یک فرد درونگرا باشد. پس اگر می خواهید سوال بپرسید و ارتباط دوستانه خوبی برقرار کنید حواستان باشد این سوال ها جنبه خصوصی نداشته باشند. در چنین شرایطی افراد با فاصله گرفتن، سکوت کردن و حتی دروغ گفتن در برابر سوالات نابجای طرف مقابل واکنش نشان می دهند.
    در اینجا برخی از این سوالات که عمومیت بیشتری دارند را باهم مرور می کنیم:

    ۱- چقدر حقوق می گیری؟
    اکثر آدم ها این سوال را مخصوصا در مهمانی های خانوادگی می شنوند و حقیقتا باعث آزردگی خاطرشان می شود. پرسش در مورد میزان درآمد افراد کار مودبانه ای نیست و باعث معذب شدن فرد می شود. پس سعی کنید حتی اگر کنجکاو هستید این سوال را از دیگران نپرسید مگراینکه خود فرد تمایل داشته باشد راجب آن صحبت کند.


    ۲- چرا ازدواج نمی کنی؟
    سوالاتی همچون “کی ازدواج می کنی؟”، “چرا هنوز مجردی؟”، “نمیخوای ازدواج کنی؟” را از کسی نپرسید. اینکه کسی کی میخواهد ازدواج کند فقط به خودش مربوط است. بسیاری از افراد دوست ندارند به این سوال پاسخ دهند. شاید بتونیم نظر افراد را در مورد ازدواج بدونیم اما فراموش نکنید زمان ازدواج هرکسی به خودش مربوط است نه دیگران.


    ۳- نمی خواهید بچه دار شوید؟
    شاید این سوال رو از روی علاقه شدید به نوه دار شدن یا نگرانی و خیرخواهی بپرسید اما باید بدانید داشتن فرزند بشدت مسئولیت زا است و مطمئن باشید اگر یک زوج تصمیم به بچه دار شدن داشته باشند نظر ما برایشان چندان اهمیتی ندارد. ما علت بچه دار نشدن دیگران را نمی دانیم شاید بعضی از زوج ها بدنبال درمان ناباروری باشند و سوال شما باعث رنجش و ناراحتی آن ها شود پس بهتر است در این زمینه از دیگران سوال نکنیم.


    ۴- چرا سرکار نمیری؟ نمیخوای کار کنی؟
    با توجه به معظل بزرگ بیکاری و اشتغال جوانان هر بار به دلیل اینکه آن فرد در خانه است و هنوز شغل مناسب خود را پیدا نکرده است او را تحقیر نکنید. علاوه بر این اینروزها خیلی از افراد در خانه مشغول به کار هستند پس این موضوعی نیست که در مورد آن اظهار نظر کنید.


    ۵- چرا لاغر نمی کنی؟ چرا اینقدر چاق شدی؟
    با چنین سوالی مطمئن باشید طرف مقابلتان خوشحال نمی شود. کافیه قبل از پرسیدن این سوال به این فکر کنید که همه ی افراد توی خونشون آینه دارند و قبل از من و شما خودشان را دیدند پس اگر صلاح بدونن منتظر حرف من و شما نیستن. بسیاری از افراد نمی توانند از اضافه وزن خود رها شوند. آیا امکان ندارد فردی بدلیل عوارض مصرف قرص و درمان پزشکی دچار اضافه وزن شده باشد در حالی که از این موضوع ناراحت است؟ در این حالت سوال شما تاثیر منفی زیادی روی فرد خواهد گذاشت.
    برعکسش هم ممکن است اتفاق بیوفتد
    که چرا اینقدر لاغر شدی؟
    شرایط زندگی افراد به یک شکل ثابت نیست که همواره یک بدن با شرایط یکسان را تجربه کنند. افراد ممکن است تحت تاثیر امتحانات، استرس زیاد، مشغله کاری و یا به دلایل متعددی به یکباره وزن زیادی را از دست دهند. با این سوال سعی نکنید آرامش ذهنی آن ها را بهم بزنید و باعث شوید به خود منتقدانه نگاه کنند.


    ۶- رتبه کنکورت چند شد؟
    با وجود همه شوخی ها و جوک هایی که برای این سوال ساختن چیزی از حقیقت ماجرا کم نمی شود. برای فردی که یکسال وقت گذاشته است و تمام تلاش خود را در راه رسیدن به اهدافش کرده و در نهایت نتوانسته به نتیجه دلخواهش برسد با پرسیدن رتبه کنکور نمک بر زخمش نپاشید و باعث سرخوردگی و افسردگی فرد نشوید فقط برایش آرزوی موفقیت کنید.

    راهکارهایی برای برخورد با پرسشگران:
    ۱- می توانید صراحتا اعلام کنید تمایلی به پاسخ دادن ندارید. از بیان این موضوع خجالت نکشید کسی که باید خجالت بکشد شما نیستید.
    ۲- بطور کلی پاسخ دهید. مثلا اگر کسی راجب درآمد شما سوال پرسید می توان گفت: خداروشکر درآمدی دارم. این پاسخ کلی نشان می دهد شما تمایلی به بیان توضیحات بیشتر ندارید.
    ۳- با شوخی و طنز این سوال را رفع کنیم، هم جواب ندهید و هم شخص متوجه شود که نمیخواهیم به این سوال پاسخ دهیم. بعنوان مثال وقتی از شما می پرسند چرا بچه دار نمی شوید؟ در پاسخ میتوانید با بیان یک شوخی این سوال رد کنید مثلا ” راست میگه ها ما اصلا یادمون رفته بود بچه دار بشیم” .

    نویسنده: آسیه کیانی پور
    منبع: بازار کسب و کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *