×
×

کشاورزی ظرفیتی برای اشتغال جوانان گلستان

  • کد نوشته: 33700
  • ۱۴۰۰-۰۹-۲۳
  • ۰
  • اهمیت وجود جوانان در جامعه به دلیل جایگاه آنها در تحرکات اقتصادی است چرا که اصلی ترین موتور حرکت چرخ دنده های اقتصادی جوانان به عنوان نیروی پویای کار محسوب می شود.
    کشاورزی ظرفیتی برای اشتغال جوانان گلستان
  • تبلیغ هدفمند

    اصلی ترین محرکه جامعه را جوانان می دانند و یکی از مولفه های صلابت هر کشوری نیروی انسانی جوان آن سرزمین به شمار می رود.


    اهمیت وجود جوانان در جامعه به دلیل جایگاه آنها در تحرکات اقتصادی است چرا که اصلی ترین موتور حرکت چرخ دنده های اقتصادی جوانان به عنوان نیروی پویای کار محسوب می شود.
    هر اندازه اقتصاد کشوری بتواند زیرساخت های لازم را برای اشتغال جوانان و بهره گیری از فعالیت آنان فراهم آورد می تواند شاهد افزایش رشد اقتصادی ، ارتقا بهره وری و بهبود کیفیت زندگی مردم باشد.
    گلستان به عنوان یکی از استان های شاخص کشور در تولید محصولات کشاورزی محسوب می شود به گونه ای که ۹۲ محصول زراعی و باغی با حجم ۵٫۴ میلیون تن سالانه در گلستان تولید می شود که بی تردید اقداماتی نظیر اصلاح بذور، آبیاری صحیح ، کشاورزی مکانیزه و بهره گیری درست از نیروی انسانی می تواند نقش تاثیرگذاری در افزایش حجم این محصولات داشته باشد .
    در سال ۹۹ تعهد اشتغال استان ایجاد ۳۰ هزار شغل بوده که این رقم در سال جاری به ۳۰ هزار ۳۰۰ رسیده است اما نرخ بیکاری استان ۷٫۴ درصد است.
    آنچه مسلم است با توجه به حجم بالای نیروهای دولت نگاه جوانان به اشتغال دولتی آن چنان که باید و شاید پاسخگو نیست و باید جوانان سبد اشتغال خود را در فضایی به جز بدنه دولت قرار دهند تا بتوانند به موفقیت دست یابند.
    همانگونه که عنوان شد حجم بالای محصولات کشاورزی تولیدی در استان و البته وجود ۶۵۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت می توانند ظرفیتی ارزشمند در توسعه اشتغال جوانان باشد.
    بی تردید بستر سازی نهادها و دستگاه های اجرایی نقش بی بدیلی در گرایش جوانان به مشاغل غیردولتی و البته پایدار دارد.
    شاید یکی از مهمترین موضوعاتی که مانع حضور جوانان در عرصه مشاغل غیر دولتی می شود عدم وجود زیرساخت های لازم و همچنین عدم تخصیص حمایت های واقعی و در عین حال عدم اختصاص تسهیلات ارزان قیمت به حوزه اشتغال باشد.
    دولت باید در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها به معنای واقعی کلمه فرمایش مقام معظم رهبری را جامعه عمل بپوشاند و برای شکل گیری تولیدی درست و صحیح و مقرون بصرفه که منجر به اشتغال جوانان و حتی دیگر رده های سنی شود باید حمایت ها و پشتیبانی های لازم را بر مبنای واقیعیت جامعه صورت دهند و البته موانع پیش رو شامل بروکراسی های اداری، تسهیلات با نرخ سود بالا و … را از سر راه بردارد.

    نویسنده: آسیه کیانی پور
    منبع: بازار کسب و کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *