×
×

هزینه برق چرا افزایش می‌یابد؟

  • کد نوشته: 34059
  • ۱۴۰۰-۰۸-۲۹
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار اقتصادی بازار کسب و کار ، چیزی حدود ۸۶ درصد مشترکان خانگی کمتر از ۳۰۰ کیلووات ساعت (مصرف تا الگوی مصرف در ماه‌های گرم) برق در ماه مصرف دارند ، این در شرایطی است که اگر مشترکان در استفاده از نوع تجهیزات برقی دقت لازم را نداشته باشند موجب می‌شود بیش از سقف الگوی تعیین شده مصرف مشترک، برق بیشتری مصرف کند.
    هزینه برق چرا افزایش می‌یابد؟
  • تبلیغ هدفمند

    از جمله مواردی است که موجب افزیش مصرف برق و به دنبال آن افزایش بهای تعرفه برق استفاده از تجهیزات فرسوده، استفاده از چند یخچال، استفاده از کولر گازی در مناطق مرکزی و شمالی کشور و استفاده از لامپ‌های پرمصرف است.

    هزینه برق چرا افزایش می‌یابد؟

    به گزارش خبرنگار اقتصادی بازار کسب و کار ، چیزی حدود ۸۶ درصد مشترکان خانگی کمتر از ۳۰۰ کیلووات ساعت (مصرف تا الگوی مصرف در ماه‌های گرم) برق در ماه مصرف دارند ، این در شرایطی است که اگر مشترکان در استفاده از نوع تجهیزات برقی دقت لازم را نداشته باشند موجب می‌شود بیش از سقف الگوی تعیین شده مصرف مشترک، برق بیشتری مصرف کند.

    اما چه عواملی باعث افزایش مصرف برق و به دنبال آن رشد هزینه‌های مصرفی شده است؟ استفاده از تجهیزات کم‌بازده به‌ویژه یخچال و فریزر، چند یخچالی، عدم توجه به خاموش نمودن تجهیزات برقی در صورت نیاز نداشتن به آنها از جمله تلویزیون، لامپ اضافه و کولر و نیز استفاده از کولر گازی در مناطق مرکزی و شمالی کشور مهمترین این عوامل هستند.
    علاوه بر تمام این‌ها، استفاده از یک انشعاب خانگی برای چند مکان، استفاده از انشعاب خانگی برای سایرمصارف همچون برق عمومی، چاه آب، تجهیزات خاص برای بیماران (هرچند برای بیماران خاص تسهیلاتی دیده شده است) و از عوامل دیگر استفاده از لامپ‌های پرمصرف، است که موجب افزایش مصرف قیمت قبض برق می‌شود.
    براساس اعلام وزارت نیرو، ۳۵درصد مصرف مختص کولرهای آبی در تابستان و مناطق غیر گرم ، ۲۷ درصد مربوط به یخچال و فریزر، ۲۰ درصد مرتبط با تجهیزات صوتی و تصویری، پنج درصد نیز به روشنایی و مابقی به سایر تجهیزات و لوازم خانگی از جمله جاروبرقی، ماشین لباس‌شویی، اتو، سشوار اختصاص دارد.
    تاثیر وسایل برقی غیراستاندارد بر مصرف برق یک خانوار
    بررسی‌های شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) نشان دهنده آن است که استفاده از تجهیزات با بازدهی انرژی پایین می­‌تواند سبب افزایش مصرف برق شود.
    لذا باید، در انتخاب و تهیه کالا به‌ویژه وسایل برقی دقت ویژه‌ای به مواردی همچون شکل ظاهری، مدل، کارخانه سازنده و فناوری ساخت، شرط‌های لازم در انتخاب یک کالا محسوب می‌شوند. اما توجه به نشان استاندارد و برچسب انرژی از شرط‌های ضروری در انتخاب و تهیه وسایل برقی خانگی است، زیرا این علائم اطلاعات بسیار مفیدی را در زمینه ایمنی، بازدهی و میزان مصرف انرژی وسایل برقی با توجه به خدماتی که ارائه می‌دهند، در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد. به‌عنوان مثال یک کولر گازی با بازده ۷.۵ بی.تی. یو به ازای هر وات ۲ برابر یک کولر گازی با راندمان ۱۵ بی.تی. یو به ازای هر وات مصرف برق دارد. یا یک یخچال با رده انرژی E دو برابر یک یخچال مشابه با رده انرژی A مصرف برق دارد.
    تاثیر استفاده از کولر گازی در مصرف برق هر مشترک
    استفاده از کولرهای گازی در مناطق مرکزی و شمال کشور سبب افزایش چشمگیر قیمت قبض برق خواهد شد. به‌عنوان مثال اگر در شهر تهران یک کولر گازی ۲۴ هزار روزانه ۱۰ ساعت روشن باشد، مصرف برق آن در ماه نزدیک به ۶۶۰ کیلو وات ساعت خواهد بود و با اضافه کردن مصرف برق سایر تجهیزات این رقم به ۸۶۰ کیلووات ساعت در ماه افزای می‌یابد.
    بهای برق دو ماه یک مشترک که متوسط مصرف ماهانه آن ۸۶۰ کیلووات ساعت است نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. در صورت استفاده از کولر آبی و سایر تجهیزات معمول، مصرف برق ماهانه کمتر از ۳۰۰ کیلووات ساعت بوده که بهای برق دو ماه آن برابر با ۵۴ هزار تومان خواهد شد. به‌عبارتی با افزایش ۲.۹ برابری مصرف، مبلغ برق ۲۲ برابر افزایش خواهد یافت.
    به گزارش بازار کسب و کار،‌ قبل‌تر از این نیز سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه قبض برق ۲۵ میلیون مشترک کمتر از ۳۰ هزار تومان است، گفت: تعداد مشترکان پر مصرف پنج میلیون نفر است که از این تعداد ۸۵۰ هزار نفر ۲ برابر الگو، برق مصرف می‌کنند.
    «مصطفی رجبی‌مشهدی» اظهار داشت: نوع و برخورد مشترکان پرمصرف به گونه‌ای است که گاه بین ۱۵ تا ۲۰ برابر یک مشترک کم‌مصرف، از برق استفاده می‌کنند.
    وی ضمن اشاره به بررسی‌های صورت گرفته از آثار منفی روند مصرفی، خاطرنشان‌کرد: بررسی‌ها صورت گرفته نشان از آن دارد که اگر این مشترکان در پیک مصرف تابستان سالجاری اقدام به مدیریت مصرف خود می‌کردند، شاهد خاموشی‌های مکرر نمی‌شدیم.
    رجبی‌مشهدی با تقسیم مشترکان به سه گروه کم‌مصرف یا خوش‌مصرف، پرمصرف و بسیار پرمصرف، ادامه‌داد: از بین ۳۰ میلیون مشترک خانگی، ۸۵ درصد یعنی نزدیک به ۲۵ میلیون در رده کم‌مصرف و خوش‌مصرف قرار می‌گیرند که قبض برق آنان به‌طور میانگین کمتر از ۳۰ هزار تومان است.
    سخنگوی صنعت برق، تعداد مشترکان پرمصرف را حدود پنج میلیون مشترک عنوان کرد و گفت: از این بین حدود ۸۵۰ هزار مشترک بسیار پرمصرف هستند که بیش از ۲ برابر الگو برق مصرف می‌کنند.
    نکته قابل تامل بازار کسب و کار در ارتباط با قطعی‌های مکرر تابستان امسال که منجر به صدور قبض‌های نجومی و باعث نارضایتی شهروندان شده تا جایی که برخی از مشترکین این صنعت اذعان بر استفاده تنها یک یخچال و یا لامپ برای روشنایی بودند که متاسفانه در پایان فصل تابستان با قبض‌های نجومی که همچنان آثار آن بعد از گذشت ۲ ماه از فصل گرما وجود دارد مواجه شدند.
    اینکه مشترکان به سه دسته خوش مصرف، پرمصرف و بسیار پرمصرف تقسیم بسیار خوشایند است و از آن جایی که ۲۵ میلیون مشترک جز کم مصرف‌ها و یا همان خوش مصرف‌ها محسوب شده و قبوض برق مصرفی‌شان نیز کمتر از ۳۰ هزار تومان است جای سوال است؟ و این در حالی است که شاهد مراجعه افراد بیشماری از مشترکین در دفاتر شرکت توزیع برق برای اصلاح قبوض‌شان هستیم قبوضی که همچنان سایه‌اش بر سر مردم سنگینی می‌کند تا جایی که مردم شاکی از این هستند چرا باید پاسخگوی ندانم کاری عده‌ای از پرمصرف‌ها باشند که غمی ندارند .
    مردم علاوه بر صدور قبوض بی در و پیکری که امروزه همچنان به دست شهروندان می رسد شاکی هستند نسبت به خسارتی که شرکت توزیع برق به آنها به دلیل خاموشی‌های بی برنامه و از قبل اعلام نشده وارد نموده نیز شاکی هستند و از مراجع قضایی و نمایندگان مجلس خواستار رسیدگی و پیگیری هر چه سریعتر به آنها هستند چرا که همچنان بعد از گذشت ۳ ماه هنوز خسارت وارده خود را دریافت نکرده اما باید هزینه قبوضی را پرداخت کنند که معلوم نیست چرا باید هزینه‌ای را پرداخت کنند که باید خسارتی که بر آنها تحویل شده جبران شود.
    این در حالی است که مردم انتظار رسانه‌ای کردن افراد پر مصرف و بسیار پر مصرف هستند و برخورد لازم با کسانی که موجب اعمال خسارت به اموال شان شده‌اند هستند.

    نویسنده: حمیدرضا محمدیاری

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *