×
×

نگهداری از گیاهان آپارتمانی در زمستان

  • کد نوشته: 34166
  • ۱۴۰۰-۰۹-۰۵
  • ۰
  • نگهداری از گل‌ها در منزل بسیار عالی است و از نظر جسمی و روحی بر روی بدن شما تأثیرات مثبتی می‌گذارد. کم‌کم به فصل سرما و زمستان نزدیک می‌شویم، اکثر گیاهانی که ما در منزل نگهداری می‌کنیم بومی نواحی گرمسیری و مرطوب هستند. به‌همین‌علت با سرد شدن هوا به آن‌ها آسیب وارد می‌شود. شما می‌توانید با رعایت چند نکته ساده گیاهان خود را شاداب و سرحال نگه دارید.
    نگهداری از گیاهان آپارتمانی در زمستان
  • تبلیغ هدفمند

    نگهداری از گل‌ها در منزل بسیار عالی است و از نظر جسمی و روحی بر روی بدن شما تأثیرات مثبتی می‌گذارد. کم‌کم به فصل سرما و زمستان نزدیک می‌شویم، اکثر گیاهانی که ما در منزل نگهداری می‌کنیم بومی نواحی گرمسیری و مرطوب هستند. به‌همین‌علت با سرد شدن هوا به آن‌ها آسیب وارد می‌شود. شما می‌توانید با رعایت چند نکته ساده گیاهان خود را شاداب و سرحال نگه دارید.


    در فصل سرما رشد گیاهان متوقف می‌شود گیاهان خزان کننده برگ‌های خود را از دست می‌دهند.
    بعضی گل‌ها مثل شمعدانی و کالانگوئه در مقابل سرما مقاوم هستند اما باید آن‌ها را از جریانات هوای سرد دور نگه داشت.
    گیاهانی مانند حسن‌یوسف در هوای سرد خشک می‌شوند و باید به مکان گرم‌تر منتقل شوند.
    کاکتوس‌ها به آب کمتری نیاز دارند اگر در فضای باز هستند آن‌ها را از بارش باران محفوظ بدارید و اجازه بدهید بیشتر خشک باشند.
    ساقه‌های گیاهانی مثل برگ بیدی بنفش یا نخل مرداب (در فضای باز) کاملاً خشک می‌شوند اما اگر ریشه‌ها سالم بمانند در بهار دوباره زیبایی خود را به دست خواهند آورد.
    مهم‌ترین نکته آبیاری گیاهان چون گیاه در این فصل رشد نمی‌کند پس به آب کمتری نیاز دارد همچنین به دلیل سرد بودن هوا و دیرتر خشک شدن خاک باید در آبیاری دقت بیشتری کرد. آبیاری باید به‌صورت منظم و با فاصله‌های بیشتری انجام شود در زمستان آبیاری به نصف کاهش پیدا می‌کند.
    در زمستان رطوبت منازل کمتر می‌شود گیاهان به پنجاه درصد رطوبت نیاز دارند، درحالیکه رطوبت منازل در حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد است. بهتر است دستگاه بخور را در نزدیکی گیاهانتان بگذارید یا می‌توانید آب به روی آن‌ها اسپری کنید، مراقب باشید که در این کار زیاده‌روی نکنید. همچنین اسپری آب برای کاکتوس و ساکولنت‌ها ممنوع است. دقت کنید که آب اسپری هم دمای محیط باشد.
    گیاهان را از جریانات هوای سرد محفوظ بدارید. گیاه در دمای زیر ۵ درجه آسیب می‌بیند. آن‌ها را از جلوی در ورودی راه‌پله‌ها و پنجره‌ها دور نگهداری و به‌جای گرم‌تر منتقل کنید. دمای هوای ۱۸ تا ۲۵ درجه بهترین دما برای آن‌ها می‌باشد.
    بهتر است گلدان را از وسایل گرمایشی مانند بخاری و شوفاژ و اسپلیت دور نگه دارید و در نقطه‌ای از منزل که بیشترین نور خورشید را دریافت می‌کنند بگذارید حداقل ده متر فاصله بین گلدان و وسایل گرمایشی باید وجود داشته باشد.
    دمای منزلتان را کمتر کنید سعی کنید با پوشیدن لباس بیشتر و پایین نگه‌داشتن دما به گیاهان خود کمک کنید. هرچند وقت یک‌بار گیاه را بچرخانید تا قسمت‌های پشتی گیاه هم در معرض نور خورشید قرار گیرند (به دلیل کمبود نور)، مراقب باشید که شاخه‌ها و برگ‌ها به پنجره نچسبد زیرا سرمای بیرون باعث ایجاد یخ‌زدگی خواهد شد.
    در فصا زمستان از هرس کردن گیاهان و تعویض خاک و گلدان تا اواخر زمستان بپرهیزید، همچنین از کوددهی خودداری کنید با این کار به آن‌ها استراحت داده تا در فصل رشد که بهار و تابستان است رشد مطلوب‌تری داشته باشد.
    با شروع فصل سرما بهتر برای پیشگیری به تمام گیاهان خود قارچ‌کش بزنید تا از پوسیدگی‌های احتمالی جلوگیری کنید. یک مسئله دیگر این‌که گیاه را در جای تاریک نگه ندارید زیرا در زمستان هم گیاه به نور نیاز دارد.
    هرگاه برگ‌های بعضی از گیاهان زرد شد و ریزش داشتند بررسی کنیم که دلیل این ریزش‌ها بیماری نباشد.
    گیاه را از بارش سنگین برف و باران و طوفان دور نگهدارید، برای روزهای خیلی سرد می‌توانید با یک پلاستیک روی آن‌ها را بپوشانید تا از یخ‌زدگی در امان بمانند.


    درنهایت گیاهانی که در زمستان دوره خواب را به‌خوبی گذرانده باشند در فصل بهار رشد و زیبایی بیشتری خواهند داشت از خشک شدن گیاهان تان ناامید نشوید در صورت سالم بودن ریشه در بهار دوباره رشد خواهند کرد.

    “سبز باشید”

    منبع: بازار کسب و کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *