دستفروشی که جرم نیست مگر در یک صورت که کالای قاچاق یا تودستفروشی که جرم نیست مگر در یک صورت که کالای قاچاق یا توزیع مواد غیر قانونی صورت پذیرد.زیع مواد غیر قانونی صورت پذیرد.
×
×

دست فروشم تن فروش که نیستم

  • کد نوشته: 34185
  • ۱۴۰۰-۰۹-۰۴
  • ۰
  • دستفروشی که جرم نیست مگر در یک صورت که کالای قاچاق یا توزیع مواد غیر قانونی صورت پذیرد.
    دست فروشم تن فروش که نیستم
  • تبلیغ هدفمند

    دستفروشی که جرم نیست مگر در یک صورت که کالای قاچاق یا توزیع مواد غیر قانونی صورت پذیرد.

    بانوی دستفروشی که زمستان و تابستان فرقی برایش ندارد سر ساعت ۷:۳۰دقیقه در کنار سالن ورزشی…بساطش را روی گاری دستی اش پهن می کند لیف , شانه , ناخن گیر …..صندلی کوچک خود را باز کرده و با الهی به امید تو گفتن کارش را آغاز می کند جایی بساط پهن کرده که نه ضرری برای مغازه ای دارد و نه کسی جز شهرداری می تواند معترض شود با احترام با همه برخورد می کند به فاصله کمی بالاتر از این خانم نزدیک پل هوایی مرد میانسالی گوشه ای از خیابان در حال خواندن نماز . پیک نیک کوچکی هم بغل دستش روشن است نمازش که تمام می شود با صدای خالی از غرور فریاد می زند جوراب جوراب سه تا ۱۸تومان . وهمینطور به فاصله ۱۰قدم جلوتر باز هم خانمی مقداری از وسیله هایش روی زمین خیار , گوجه , سیب زمینی …..و الباقی روی گاری دستی است بی خیال دنیا و دزد ی از فرط خستگی تکیه به گاری دستی چرت می زند.

    دست فروشم تن فروش که نیستم

    در یکی دیگر از خیابانهای شهر دستفروشی داد می زد سبزی سبزی ۳تا ۱۰تومان سوا کن جدا کن ناگهان صدای سوتی با عجله اورا خم کرده و کیسه ی سبزی اش را یکجا پشت خود می اندازد به سمت داخل کوچه می رود و کمی پایین تر هم دستفروش میوه و هم همینطور . دو تن از مغازه دارها به میوه فروش کمک می کنند و میو هایش را داخل مغازه ی خود می برند .
    چند ثانیه بعد پنج تا آدم قوی هیکل و تپل که مامور شهرداری باشند سر وکله شان پیدا می شود و به کسانی که از غافله جا مانده اند و متوجه سوت پسربچه ی ۱۲ ساله نشده اند هشدار جمع کن آ قا جمع کن و التماس و خواهش دست فروش و فایده نداشتن التماسها و پخش شدن میوه ه و از بین رفتن وبردن حاصل چند ماهه و با حسرت نگاه کردن به مامورین شهرداری و در نهایت گریه و ….
    خانم تقریبا ۵۵ساله به نحوه ی برخورد مامور شهرداری اعتراض می کند و می گوید: خوبه که از دیوار مردم بره بالا و دزدی کنه , یا بیاد به با مواد فروشی هم خودشو بدبخت کنه هم جوونای دیگیرو , انصافتان کجا رفته , عوض این کارها هواشونو داشته باشین . از نان حلال فراری شون ندین . شما و امثال شماها که جاتوت گرم است و نفس تان هم از جای گرم در میاد . سیر را چه پروای گرسنه .
    خدا نیامزره باعث و بانیشو. خد ا عزیزانشان را به درد و بلا گرفتار کنه که خون مردم را توی شیشه کردند و….
    مامورین شهرداری بدون توجه به حرف زن کار خودشان را کردند و رفتند در همین حین خانم بارداری که اندوخته زندگی اش توسط مغازه دار نجات یافته بود گفت: همین ها که هر چند وقت یکبار میان و دار و ندار ما را به تاراج می برند و بعدا بین خودشان تقسیم اموال می کنند و شریک مال ما هستند اگر زیر میزی بگیرند رفتارشان ۳۶۰درجه تغییر می کند و می شوند مامورین اخلاق مدار و….
    روز از نو روزی از نو و این تکرار مکررات و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات و جنگیدن برای یک لقمه نان حلال در این وضعیت بد اقتصادی و فقر برای دستفروشان مانند حق شهروندی وهمه ی مشکلات جامعه دیگرعادی شده وروند فراموشی را درپیش گرفته است .

    درویش رمضانی به نمایندگی از مغازه داران در خصوص مزاحمت دستفروشان و مانع کسب شدن گفت: همه ی دستفروش ها بد نیستند انگشت شمارند دست فرو شهایی که بنا به دلایل خودشان حالت عصبی و پرخاشگرانه دارند که آن هم با رفتار مناسب و گذشت درست می شود .
    رمضانی افزود: ما اگر هوای یکدیگر را نداشته باشیم چه طوری در حالیکه می دانم این دستفروش از سر احتیاج و بیکاری در هوای گرم وسرد از جانش مایه می گذارد زیر برف و باران بدون سر پناه به امید خرید دو جفت جوراب, حباب ساز, سبزی , لیف و دستکش و روسری… تا از در آمد ناچیزش لقمه نان حلالی را به خانه اش ببرد و خنده را بر لب فرزندان و خانواده ببیند جلوی روزی اش را بگیرم .
    این مغازه دار خوش قلب ادامه داد: کجای دنیا دستگیری از یک هموطن و گذشت کردن گناه نوشته شده است من اگر امروز با خوشحالی هموطنم خوشحال باشم دیگر جای حسادت و مانع کسب و اینجور چیزها باقی نمی ماند من اگر او را ببینم و درکش کنم جلوی خیلی از خلاف ها و بزه کاری ها را گرفتم دست فروشی با درآمد ناچیز خیلی خیلی خیلی بهتر از تن فروشی و دزدی با درآمد بالاست واین قضیه فرقی ندارد که زن باشی یا مرد , پیر یا جوان.
    وی درپایان خاطرنشان کرد: ناگفته نماند که این شغل تا قبل از پیدایش این مغازه ها و فروشگاهها بوده و مایحتاج مردم از طریق همین دستفروشان با جابه جایی سریع تامین می شده است .

    برخورد نامناسب مسئولین سد معبر با دستفروشان که طبق هیچ قانونی، مامورین، حق توهین وهتک حرمت بر هم زدن وسایل و تلف کردن وسابل دستفروشان را نخواهند داشت اما در کنار همه این موارد، سوء استفاده برخی از مأموران سد معبر از جایگاه شغلی خود سبب شده تا از برخی دستفروشان و وانت‌بارهای فروش میوه و تره بار، به اصطلاح باج بگیرند تا کاری به کار آنان نداشته باشند. برای همین برخی از دستفروشان در کنار تابلوهای منع دستفروشی، با خیال راحت بساط می‌کنند و کسی هم کاری به کارشان ندارد.
    درست است دسترسی و استفاده شهروندان از معابر عمومی، حق هر شهروندی است و نقض آن از سوی هر شخصی، موجب اخلال در نظم عمومی می شود اما مأموران شهرداری حق ندارند در راستای انجام وظیفه خود، به شکل فیزیکی درگیری ایجاد کنند ,مامورین در محدوده ایفای نقش خود باید با تذکر یا آگاه کردن فرد از شرایط ایجاد شده، گاری یا وسایل دست فروش را به مکان مناسب انتقال دهند حق توقیف اموال دستفروشان را ندارند مسئولیت انها رفع سد معبر و آزاد کردن راهها است.

    یکی از دلایل افزایش دستفروشی فقر و نبود عدالت , بیکاری گسترده، رکود اقتصادی و از بین رفتن مشاغل در بخش رسمی، ناتوانی نظام سیاست گذاری اجتماعی در پوشش مخاطرات اجتماعی (بیکاری، ازکارافتادگی، سالمندی، فقر و …) به ویژه از طریق مساعدتها و بیمه های اجتماعی، توزیع ناعادلانه امکانات و فرصت‌ها و توسعه ناهماهنگ و نامتوازن در سطح کشور و نابرابری حاد اجتماعی ,مهاجرت مردم از روستاها به شهر به دلیل تورم و نبود امکانات کشاورزی و تولیدی و دامپروری است نه زمینی برای کشاورزی وجود دارد و نه دامی برای دامپروری که خود بانیان مربوطه دلیش را بهتر از من و شماها می دانند . همه ی این عوامل دست در دست هم می دهد تا مردم برای نجات از بیکاری و تا مین مایحتاج زندگی و امر معاش به یکی ازکارها که دستفروشی است روی بیاورند پس با دانستن این مشکلات عدیده به جای جلوگیری از دستفروشی بهتر است، راهکاری درست و منطقی اندیشیده شود تا دستفروشان را از حالت گوشه خیابان و سد معبرکردن بیرون بیاورند واقداماتی هماهنگ با شرایط موجود انجام دهند فعالیت شان را قانونی و دارای مجوز نمایند”یعنی دستفروشی به یک شغل تبدیل و به رسمیت شناخته شود” و محلی خاص برای فعالیت دستفروشان در محل در نقاطی از شهر باشد که دستفروشان معمولا فعالیت می‌کنند، نه در نقطه‌ای دورافتاده و پیچیده و دور از دسترس. و در صورت تخلف , جریمه یا ااموال آنها را ضبط کنند.

    نویسنده: سهیلا علاءالدین
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *