×
×

مطب دندانپزشکی یا صرافی ؟

  • کد نوشته: 34190
  • ۱۴۰۰-۰۹-۰۸
  • ۰
  • امان از این درد لعنتی , انگار توی مغزت استخوانهای ریز شده ریختند و دارند نقره داغت می کنند .
    مطب دندانپزشکی یا صرافی ؟
  • تبلیغ هدفمند

    امان از این درد لعنتی , انگار توی مغزت استخوانهای ریز شده ریختند و دارند نقره داغت می کنند .

    صورتش را محکم توی دستانش گرفته بود و ول نمی کرد غفور ۳۸ساله کارگر که در شهرک های صنعتی با دست بار های سنگین را بار کامیون و نیسان می کند و حالا به خاطر درد و عفونت دندانش راهی مطب دکتر شده است غفور از درد دندانی می نالد که دکتر از قبل برایش عصب کشی کرده و کلی از ش پول گرفته است و در حال حاضر این دکتر جدید برایش عکس نوشته است غفور گلایه از تعرفه ها و قیمت عکس….دارد که لحظه به لحظه در حال تغییر است .

    مطب دندانپزشکی یا صرافی ؟

    مشکلات بیماری‌های دهان و دندان وپوسیدگی دندانی یکی از پرهزینه‌ترین بیماری‌ها از نظر پرداخت مستقیم هزینه‌های آن ازسوی بیماران شناخته شده است که پوشش بیمه ای به آن تعلق نمی گیرد و این هزینه های سنگین و بالا برای طبقات متوسط به پایین و محروم بسیار سخت و غیر قابل پرداخت است و این نرخ تورم بسیاری از مردم را در شرایط عادی از هرچی کلینیک دندانپزشکی و خدمات دندانپزشکی دور کرده است به طوری که اگر درد دندانی داشته باشند بدون تجویز پزشک به مسکن و چرک خشک کن رجوع می کنند و یا در نهایت خیلی سخت به شیوه ی سنتی آن را از جا در می آورند ,غافل از اینکه به بافت زنده دندان آسیب زده و تولید عفونت می کند علنا باعث پوسیدگی دندان می شوند.
    رضا یکی دیگر از مراجعین به کلینیک دندانپزشکی است که آن هم به خاطر هزینه های بالا داد و فریا د راه انداخته است و می گوید : مراکز دولتی آنقدر شلوغند که که تا عمر داری نوبت به تو نمی رسد با هزار مکافات نوبت هم که به تو رسید به معضل ما فقط پر می کنیم و دندان می کشیم مواجهه می شویم و بدتر از همه اینکه مواد پر کردن آنها آنقدر نامرغوب است که بسیاری از مردم ترجیح می دهند با هما ن درد دندان بسازند و بی خیال هر چی دندانپزشک می شوند و در شرایط خیلی حاد به مطب خصوصی که قطعا مبلغ قابل توجهی باید پرداخت کنیم و پوست مان کنده شود مراجعه می کنیم که باید با شمش طلا وارد بشویم .
    معصومه که دکتر دندانش را اشتباهی عصب کشی کرده و الان مجبور است دوباره برای دندان اصلی اش هزینه ی گزافی را پرداخت کند و زمانیکه شاکی از دکتر می شود که شمااشتباهی دندان مرا دستکاری کرده ای حداقل به صورت اقساطی از من پول بگیر دکتر در جواب او گفتک مگر مواد و تجهیزات دندانپزشکی را اقساط به من می دهند شرایط پرداختشو نداری نیا دکتر …. معصومه سردر گم مانده است چکار کند پیش کی شکایت کند که بتواند جواب بگیرد.
    . واقعا انسانیت و وجدان کاری کجاها سیر می کند خدا نکند از بابت یک بیماری گذرت به مطب دکتر بیفتد قشنگ سر کیسه ات نکنند دست از سرت بر نمی دارند فکر درمان مردم اصلا در ذهنیت آنها جایگاهی ندارد همه اش شده پول و در آمد . اینکه مردم از کجا باید بیاورند و راه حل در مان منطقی و صحیح آنها کجاست الله و اعلم . تشخیص درست بیماری هم به معضل بزرگتر تبدیل شده است . فاجعه پشت فاجعه به خاطر درآمد بیشتر بعضی از عالیجنابان پزشک کورس گذاشته اند حتی بنگاه معاملاتی زمین , ملک و ماشین هم زده اند . اشکال ندارد بخور نوش جان, اما با جان و ته مانده ی دارایی آنها شطرنج بازی نکن .تخصص دارید اما ندارید را کجای دلمان بگذاریم , پزشک حاذق و خوب اصلا وجود ندارد همه فقط و فقط دنبال صید پول هستند تشخیص اشتباه و نهایت به نتیجه نرسیدن و خرابکاری و بازهم همان هزینه های سنگین دووجهی سه وجهی. در مان ریشه دندان انجام می دهند غافل از اینکه دندان فقط احتیاج به پر کردن دارد ویا برعکس .
    یه بنده خدایی تعریف می کرد و می گفت : من حدود یه ماه پیش رفتم مطب یه دندانپزشک، باور کنید دکتره مثل بیزینس با من حرف میزد و هیچ قولی هم نمیداد که کاری که انجام میداد موفقیت آمیزه، مثلا میخواست دو دندون را واسم ایمپلنت کنه همش آپشن اضافه می کرد و قیمت‌ها را بالا می‌برد یعنی دو تا ایمپلنتو واسم در میاورد پنج و خرده‌ای،

    چه بحث خوبی هم را انداخته اند شرح معالجات یک کانال دو کانال یک ریشه دو ریشه , اضافی,هر فک , به ازاء هر دندان , یک سطحی , دو سطحی , پین داخل کانال , پین داخل عاج , کشیدن دندان شیری قدامی, خلفی و ترمیم با فلان آمالگام با هزینه عمومی اینقدر با هزینه تخصصی فلانقدر …خلاصه که خوب راهی را برای میلیادر شدن در پیش گرفتند .
    قصابی سر کوچه هم اینگونه خود را تخلیه کرد: رفتم دندانپزشکی اول دندان را خالی کرد گفت خیلی به عصب نزدیکه باید عصب کشی بشه . پانسمان کرد و پول پانسمان گرفت ۴۵۰ هزار تومان.گفت دو هفته دیگه بیا عصب کشی . رفتم گفت نیاز به عصب کشی نداره .پرش کرد و ۲۵۰ هزار تومان گرفت. دو هفته بعد از درد بیچاره شدم رفتم خالیش کرد عصب کشی کرد ۱۵۰۰گرفت. آخه به کی شکایت کنم

    همزمان که با شکوه و گلایه های مردم از هزینه های بالا روبه رو هستیم دندانپزشکان هم نسبت به وضعیت موجود معترض هستند با توجه به هزینه بالای خرید دستگاه و وسیله های دندانپزشکی و مواد مصرفی ,نوسانات ارز و تورم را بانی افزایش قیمت‌های سرسام آور هزینه دندانپزشکی می دانند.آنها قبول دارند که نبود پوشش بیمه ای برای خدمات دندانپزشکی، مشخص نبودن تعرفه های دستمزد دندانپزشکان و وجود فشار اقتصادی موجود بر خانواده‌ها، پرداخت هزینه‌های دندانپزشکی بسیار سنگین بوده و به همین جهت بسیاری از افراد جامعه از کلینیک و مطب های دندانپزشکی فراری شده اند و درگیر دندان های ناسالم هستند وبی توجهی به سلامت دهان و دندان بسیاری از بیماری ها، مستقیم یا غیر مستقیم را برای آنها رقم خواهد زد و از سالم سازی دندان ها، فاصله می گیرند .متاسفانه حمایت نکردن درست بیمه‌ها و نبود هیچ نظارت، کنترل در حوزه سلامت دهان و دندان و اطلاعیه های بالای کلینیک ها که نوشته است هیچ گونه قراردادی با بیمه ها (خدمات درمانی، تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و…) نداریم وزمانی که دفترچه بیمه به هیچ دردی نمی خورد و همچنین اشتباهات مکرر بعضی از دندانپزشکان در خصوص تشخیص درست و صحیح مشکل دندان ,مردم را وادار به کشیدن دندان پوسیده می‌کند.

    در این باره وزارت بهداشت باید گامی به جلو بگذارد تا تعرفه‌ها را نه تنها در دندانپزشکی بلکه در همه بخش‌های سلامت واقعی کند باید بیمه‌ها و پزشکان را با توجه به تخصص آنها مجاب کند تا خدمات بهتر و با کیفیت تری را ارایه دهند و درصد اشتباهات خود را به حداقل ها برسانند مردم را از هزینه های سنگین و غیر ضروری و سهم پرداخت از جیب در خدمات دندان پزشکیکه ۹۱ درصد می باشد نجات بخشند .
    لذا اتخاذ سیاست های منسجم در پوشش بیمه ای بیماران گام نخست در این زمینه می باشد. هم چنین اتخاذ سیاست های حمایتی دولت و سازمان های بیمه گر از افراد مسن و غیربومی به علت نیاز به مراقبت بیش تر و عدم دسترسی آسان به دریافت خدمات درمانی می تواند در میزان پرداختی از جیب این نوع مددجویان مؤثر واقع شود و امید به زندگی را در آن ها افزایش دهد. اندازه گیری دقیق بار مالی خدمات دندانپزشکی در گروه سالمندان و پیشنهاد استراتژی های مناسب برای حمایت از آنها در برابر این هزینه ها و همچنین اولویت بخشی به خدماتی مانند ترمیمی و روت کانال تراپی که استفاده و هزینه بیشتری نسبت به سایر خدمات دارد، پیشنهاد می شود.تا بتوانیم در جامعه پیشگیری و درمان‌های پیشگیرانه را جا بیندازیم و جلوی پوسیدگی های دندانی را بگیریم وقتی مراجعه به دندان پزشکی زودتر اتفاق بیفتد ضمن اینکه هزینه های کمتری در پی خواهد داشت کمتر به سمت روکش و ایمپلنت پیش می روند .

    نویسنده: سهیلا علاءالدین
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *