با یه حالتی کرایه را از خانم مسافر گرفت و به فاصله دو ثانیه به اسکناس زبان بسته نگاهی پر از خشم و طلب کرد و با صدای زمختی با پرت کردن اسکناس به سمت مسافر گفت: خرد بده مسافر خانم که از حرکت تند و زشت راننده ناراحت و دلگیر شده بود اما با لحن آرام در جواب راننده می گوید ؛ آقا عذر خواهی می کنم خرد ندارم.
×
×

نماد , تاکتیک یا غلبه برتنهایی؟

  • کد نوشته: 34195
  • ۱۴۰۰-۰۸-۰۴
  • ۰
  • با یه حالتی کرایه را از خانم مسافر گرفت و به فاصله دو ثانیه به اسکناس زبان بسته نگاهی پر از خشم و طلب کرد و با صدای زمختی با پرت کردن اسکناس به سمت مسافر گفت: خرد بده مسافر خانم که از حرکت تند و زشت راننده ناراحت و دلگیر شده بود اما با لحن آرام در جواب راننده می گوید ؛ آقا عذر خواهی می کنم خرد ندارم.
    نماد , تاکتیک یا غلبه برتنهایی؟
  • تبلیغ هدفمند

    با یه حالتی کرایه را از خانم مسافر گرفت و به فاصله دو ثانیه به اسکناس زبان بسته نگاهی پر از خشم و طلب کرد و با صدای زمختی با پرت کردن اسکناس به سمت مسافر گفت: خرد بده مسافر خانم که از حرکت تند و زشت راننده ناراحت و دلگیر شده بود اما با لحن آرام در جواب راننده می گوید ؛ آقا عذر خواهی می کنم خرد ندارم.

    تا این جمله برزبان خانم مسافر جاری شد راننده ترمز ی کشید از داخل آینه , خانم پیاده شو سر گنج ننشستم که هر روز برای امثال شما پول خرد جور کنم پدرم که بانک نداشت برای من ارثیه بذاره ,صبر خانم طاق شد و بحث و بگو مگو بین راننده داغ داغ ,یکی خانم بگو پنج تا راننده بگو . با پادر میانی و جو را از آن حالت متشنج آرام کردن خلاصه با کرایه اضافه راننده را راهی کردیم بره . حالا مگر رضایت میداد که بره مدام سرشو از شیشه ماشین بیرون میداد برای خودش صغری کبری چینش می کرد . راننده نگو دلر خانه خراب کن بگو, انگار ماهها تمام عقده های درونیش را جمع کرده بود تا سر یک بی گناهی آوار کند خیلی جالبتر اینکه پشت ماشینش نوشته بود: بزن لبخند قشنگ رو .در همین حین پژو ۴۰۵با بوق زدن مکرر وسرعت زیاد از کنارم گذشت تا پشت چراغ قرمز نماند خدایی راننده هاالبته بعضی از آنها برای خود فازی دارند اما چه فازی مشخص نیست کلا درگیر درگیرند از همه طلبکار و شاکی هستند این آقا هم پشت ماشینش نوشته بود :شتاب مکن ,مقصد نهایی خاک است آخر عقل کل توکه حتی به باور خودش شک داری چرا جمله ای به این سنگینی را به خورد ماشینت میدی .
    دیدن این دو تا صحنه و جمله های پشت ماشین از فلکه کاخ , شهرداری , کمربندی, ترمینال ,فلکه بسیج , ….مرا بدنبال راننده هایی مانند راننده موتور سیکلت ,راننده تاکسی راننده , راننده مینی بوس ,راننده اتوبوس ,راننده لیفتراک ,راننده کامیون….که به شکل های مختلف با مردم در ارتباط بودند و از دست بعضی از آنها و حرکاتشان رضایتی نبود کشاند و بهانه ی نوشتن این گزارش شد.

    نماد , تاکتیک یا غلبه برتنهایی؟

    بعضی راننده ها خیلی تاکتیکی عمل می کنند محمد علی ۵۵ساله یکی از این راننده های پر تکنیک است که کلا بیشتر راننده ها اور ا می شناسند الباقی کرایه را با باز کردن سفره ی دلش از پسرهای لیسانسه بیکارش تا خرج و مخارج زندگی و ولخرجی همسر محترمه , صافکاری و تعمیرات , قسط و بدهی به بانک و اشخاص مختلف گرانی ….پرداخت نمی کند ودر نهایت با بازی کردن احساسات مسافر که یک برادرزاده ۷ساله دارم که پدرش فوت کرده و خرجی آن هم به گردن من است و در نهایت اشک تمساح ریختن یک چیز دستی هم می گیرد و مسافر بنده خدا را با صلوات وخدابیامرزی اموات راهی می کند پشت ماشینش هم نوشته: این راننده به عشق شما مردم می تازد .واقعا چه بتاز بتازی !!!!
    رسول ۲۸ساله یکی دیگر از راننده ها جدیدآ برای دومین بار ازدواج کرده و همسر ۳۲ساله اش صندلی عقب ماشین نشسته است پشت ماشین این جوان ۲۸ ساله نوشته بود : تن مرد و نامرد یکیست زمانه بگذرد تا بدانی مرد کیست ؟ بابا دستخوش این جمله هارو از کجا پیدا می کنند هنوز سوار ماشین نشده ایم خانم تذکراتش را بی پروا شروع کرد , رسول از میانبر, میگم رسول تو سبقت نری ,رسول با دوستت علی راجع به بیمه بدنه ماشین صحبت می کردی شنیدم می خواستی گوشی رو بدی به من ,رسول راستی زن ممدرضا راههای دور همیشه با ممدرضا میره اینور و اونر , رسول بپا بپا چراغ داره قرمز میشه , در کل کنترل خودرو را بدست گرفته بود وتا پیاده شدن یکریز حرف می زد و تذکر راهنمایی رانندگی می داد اعتراض می کرد و رسول هم با صبر و حوصله جوابشو میداد و جمله ی پشت ماشینشو حلال کرده بود وسنگ تمام گذاشته بود.

    مهدی راننده موتور ۲۲ساله معروف به مهدی تندر در نظر بعضی از راننده ها و شهروندان یکی از موتور سوارهای نچسب و خطرناک بود که در جاده ها چسبیده به کامیون یا خودرو حرکت می کردو یا همیشه در حال سبقت گرفتن بود یک حرکت مسخره و اعصاب خرد کن که باعث شده سه بار به کام مرگ کشیده شود.. ..
    صبح زود یا سر ظهر , تایمی خاصی ندارند هفته ها را هم که از روی تقویم پاک کرده اند و دقیقا مصداق ضرب المثل صلاح کار خویش خسروان دانند هستند هنوز چشمانت پذیرای خواب ناز نشده صدایی در خور سوهان کشی تمام آرامشت را برهم می زند ؛قفل یخچال درست می کنیم , پلاستیک در یخچال عوض می کنیم و یا کفش کهنه روی کهنه خریداریم و بدتر از همه صدای گوشخراش بلندگوی رنگ رو و رفته و خراب که اول جمله شنیده می شود انتها و وسط آن را سانسور می کند وانت بار دوره گرد میوه و سبزی فروش که انگار لج کرده که یا تمام اموال کهنه ی مارا ببرد و یا به صرف نوبرانه و تستی بار سبزی و میوه ی خود را به خورد ما دهد و تا رضایت ما را جلب نکند حاضر به ترک محله ی باصفا نمی شود.
    از سمت شهرداری مقصدفلکه بسیج سوار تاکسی شدم راننده باترفندی می خواست سر صحبت را باز کند روبه من گفت: از نظر من روانشناس, شما آدم پر از تنش و استرسی هستید از طرز سوار شدن و در ماشین را بستن مشخص بود نگاه معناداری به او کردم گفتم : لطفا حواستون به رانندگیتون باشه . آهی کشید و ادامه داد : کمک کردن و مشاوره رایگان دادن هم تاوان داره خانم اگر شما چند ثانیه بیشتر به عرایض بنده گوش فرا می دادید متوجه می شدید که من نیتم خیر بوده (وبا زدن روی فرمان) خدا لعنت کند راننده هایی که به ناموس مردم چشم دارند و مردم هم , همه ی ماها را به یک چشم می بینند من در کل مباحثم آموزنده و کار راه انداز است خدا نیامرزه منو اگر به غیر ازاین نیتی داشته باشم مطالب من همه اش علمی و تخصصی است.
    بدجوری روی مخ من بود وسط راه پیاده شدم .راستی پشت ماشینش نوشته بود: تو نباشی, یکی دیگه .
    واقعا بعضی ها چی فکر می کنند وارد تاکسی آنها نشده برنامه آموزشی و آموزنده می گذارند یک شبکه علمی اجتماعی روانشناسی . حتی سعی می کنند که مسافر حرفهای آنها را درست یا غلط تایید کند و هراز گاهی اگر مسافر با آنها هم کلام شد که شد اگر هم نه , مدام با عذرخواهی که ببخشید همچین حرفی می زنم طبق تجربیات دارم می گویم و….یعنی یک منبع آگاه مجازی زنده و پخش مستقیم…..با همه طیف مسافر سروکار دارند وآگاهی در مورد هر یک از شخصیتهای مسافرین و حرفهای آنها با کپی برداری کردن جوری اطلاعات دقیق و جزیی می دهند که کانال خبری موثق می شوند .

    برخورد نامناسب کارکنان شرکت، رانندگان و مهماندار، تأخیر سفر، رفتار نامتعارف رانندگان در عین رانندگی، سرویس دهی در مجتمع‌های خدماتی و رفاهی، سرویس دهی نامناسب در سفر، عدم تعهد نسبت به بار سفر، عدم توقف برای نماز و عدم رعایت خط سیر مطابق با مبدا و مقصد و همچنین عدم سلامت فنی خودرو، مسافرگیری در عین سفر، نرخ بیلت خرید اینترنتی بلیت، پیاده نمودن مسافر در مقاصد تعیین نشده، سوار کردن مسافرین بیش از ظرفیت و عدم صدور بلیت بین راهی توسط راننده در زمان سوار شدن در حین مسیراز جمله مواردی است که مسافران حمل و نقل عمومی از بعضی رانندگان این خط شاکی بودند.

    خلاصه برخورد با رانندگان مختلف در سبکهای متفاوت شخصیتی با پشت‌نوشته‌ها گوناگون در قالب‌های متفاوت مانند شعر، شعار، حدیث، دلنوشته چه با مناسبت های خاص و چه غیره مانند: به هرکسی دل بستم ازم شارژ خواست , بدبختی اونجاست که خوشبختی آنجاست, عشق فقط یک کلام ولوو علیه السلام ,هر موقع زمین خوردی همانجا دراز بکش , گر نداری باورم بنگر به روی آمپرم , گشتم بود ولی مال من نبود ,فرزند کمتر همسر بیشتر, عاقبت لیسانس گرفتن, به عشق دلم همیشه ولم, من زشت بودم تا اینکه ماشینم را دید , به سلامتی مشرو طی های دانشگاه , بنی آدم رو اعصاب یکدیگرند و…. واز نظر رانندگی با داشتن رفتارهای عجیب و صاحب نظر بودن مانند: بوق زدن ,گوشی بازی, خط عوض کردن, راهنما نزدن, اشغال بی مورد جای پارک,روی خط حرکت کردن که باعث اعصاب خردی مسافران و دیگر رانندگان می شوند و مشکلاتی را در تردد ایجاد می کنند.

    آیا این نوشتارها و حرکات و رفتار آنها نشان‌دهنده رویکرد و شخصیت فرهنگی، اجتماعی … ..و طرز تفکر، نوع نگاه به زندگی، اعتقادات و تجربیات افراد در آداب زندگی، معیشت، کلام، رفتار و در یک کلام سبک زندگی از تجربه‌ها، باور‌ها و خواسته‌ها و آرزوهاو احساسات درونی آنهاست یا نمادی برای ارتباط برقرار کردن و غلبه برتنهایی خود ؟!
    درست است که هر قشری از جامعه برای ارتباط با دیگران و پیدا کردن جایگاه خود در جامعه از تاکتیک و نماد های مخصوص خود استفاده می کند درست مثل همین پشت نویسی ماشین ها و صحبت و نظر دادن راننده ها و طرز برخورد با مسافرین به اشکال مختلف اما به همان میزان می تواند خطرناک و یک عمل تهدیدی باشد .
    لازم به ذکر است که افراد سودجو در تمامی شغل ها وجود دارد اما در این بین افراد زحمتکش و محترمی را هم می بینیم که برای امر معاش خود خداپسندانه و با اخلاق و رفتار نیکووپاک در ارتباط با مردم در شغل های مختلف از جمله رانندگی تلاش می کنند.

    نویسنده: سهیلا علاءالدین
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *