×
×

مذاکرات بر قیمت‌های هیجانی و تاثیر اخبار کاذب و منفی نرخ ارز

  • کد نوشته: 34265
  • ۱۴۰۰-۰۹-۱۳
  • ۰
  • سوار شدن بر موج بدبینانه و عدم حصول توافق پیش از آنکه در واقعیت نشانه‌ای از توافق یا عدم توافق را شاهد باشیم خطی است که دشمنان طراحی کرده‌اند و فرصت‌طلبان و سودجویان با این حربه درصدد رسیدن به اغراض خود با این ترفند هستند.
    مذاکرات بر قیمت‌های هیجانی و تاثیر اخبار کاذب و منفی نرخ ارز
  • تبلیغ هدفمند

    نوسان‌های اخیر بازار ارز بیشتر از آنکه تحت تاثیر عوامل بنیادین اقتصادی و عرضه و تقاضا باشد متاثر از جو روانی و اخبار منفی عدم موفقیت مذاکرات وین است؛ دلالان و سفته‌بازان با هدف کسب منفعت و دشمنان با نیت تضعیف اقتصادی، سود خود را در انتشار اخبار جعلی عدم چشم‌انداز روشن مذاکرات می‌بینند.

    مذاکرات بر قیمت‌های هیجانی و تاثیر اخبار کاذب و منفی نرخ ارز

    سوار شدن بر موج بدبینانه و عدم حصول توافق پیش از آنکه در واقعیت نشانه‌ای از توافق یا عدم توافق را شاهد باشیم خطی است که دشمنان طراحی کرده‌اند و فرصت‌طلبان و سودجویان با این حربه درصدد رسیدن به اغراض خود با این ترفند هستند.

    به گزارش روز شنبه بازار کسب کار ، درآمدهای ارزی همواره یکی از مهمترین عوامل در به تعادل رسیدن بازار ارز بوده است. بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی، آزاد شدن و بازگشت منابع ارزی که تاکنون بواسطه تحریم ها در برخی کشورها بلوکه و غیرقابل انتقال به کشور بوده است، می‌تواند نوسانات بازار ارز را رفع و ثبات نسبی ایجاد کند.

    مذاکرات ایران با کشورهای طرف برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) در وین در حال انجام است که در صورتی که این مذاکرات به موفقیت برسد به صورت قطعی برخی تحریم‌ها رفع خواهد شد و در زمینه اقتصادی شاهد گشایش‌های جدیدی خواهیم بود.

    برخی کارشناسان معتقدند نوسانات اخیر بازار ارز بیشتر از آنکه تحت تاثیر عوامل بنیادین اقتصادی و عرضه و تقاضا باشد متاثر از جو روانی و اخبار منفی عدم موفقیت مذاکرات ایران با کشورهای اروپایی است، اما در پس انتشار چنین اخباری، چه هدفی مستتر و پنهان است؟

    در پاسخ به این سوال باید به یک اصل کلی اشاره کرد که دلالان و سفته بازان با هدف کسب منفعت و دشمنان با هدف تضعیف اقتصادی ایران، سود خود را در انتشار اخبار جعلی عدم چشم‌انداز روشن مذاکرات می‌بینند، متاسفانه در این میان برخی از شهروندان نیز تحت تاثیر این اخبار، متقاضی خرید ارز شده و برخی فعالان اقتصادی نیز از عرضه ارز خود به بازار خودداری می‌کنند که در نتیجه، افزایش تقاضا و عدم عرضه رخ داده و هیجان و نوسان در بازار ارز  ایجاد می‌شود و تعادل بازار از دست می رود.

    سوار شدن بر موج بدبینانه و عدم حصول توافق پیش از آنکه در واقعیت نشانه‌ای از توافق یا عدم توافق را شاهد باشیم خطی است که دشمنان طراحی کرده‌اند و فرصت‌طلبان و سودجویان با این حربه درصدد رسیدن به اغراض خود با این ترفند هستند.

    با نگاهی اجمالی به فراز و فرود قیمت‌های ارز در آستانه مذاکرات در سال‌های گذشته، به صورت روشن می‌توان دریافت که عمده نوسانات با مدیریت بازار ساز ارز که بانک مرکزی است خنثی و نرخ ارز از حباب قیمتی تخلیه شده است.

    از جمله اقدامات بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز در شرایط کنونی، بازنگری در نحوه تخصیص ارز به مصارف خدماتی ۲۵ گانه و حذف ارز سهمیه‌ای با کارت ملی است. همچنین عرضه ارز در سامانه نیما و بازگشت ارز حاصل از صادرات نیز ابزار قدرتمندی برای بانک مرکزی بوده است که نوسانات ارز را مدیریت کند و نتیجه آن ثبات نسبی در بازار بوده است.

    در همین زمینه در هفته‌های گذشته بانک مرکزی اعلام کرد که بازگشت ارزهای صادراتی شتاب گرفته است و مبادلات تجاری ایران از ابتدای سال تا پایان آبان ماه از مرز ۶۳.۱ میلیارد دلار عبور کرده است که این امر نشان دهنده رشد ۴۰ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال است.

    بر اساس همین گزارش، ۱۸.۱ میلیارد دلار ارز نیز در سامانه نیما در هشت ماهه امسال به فروش رفته که مبین رشد ۶۹ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال دارد، ضمن آنکه اخبار حاکی از روند افزایشی عرضه ارز در سامانه نیما است بر این اساس به احتمال زیاد می‌توان پیش‌بینی کرد نرخ ارز در ماه‌های پایانی سال به دلیل تقویت عرضه نرخ آن کاهش بیابد.

    آنچه اشاره شد بر مبنای گزارش‌های رسمی بانک مرکزی است؛ پیش‌بینی بر مبنای واقعیت‌های اقتصادی به صورت قطعی به واقعیت نزدیک‌تر خواهد بود تا گمانه‌زنی بر اساس شایعات فاقد منبعی که منفعت خویش را در انتشار اخبار منفی می‌بینند.

    باید منتظر ماند و دید آیا این بار نیز سیاستگذار پولی با اجرای دیگر سیاست‌های پولی و ارزی روند متعادل ارز را هموار خواهد کرد؟

    نویسنده: فرزانه پیری
    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *