×
×

مدیرکل کمیته امداد گلستان:
مددجویان تنها دوهفته برای ثبت نام در سامانه سها فرصت دارند

  • کد نوشته: 34302
  • ۱۴۰۰-۰۹-۱۶
  • ۰
  • کمیته امداد برای خدمت رسانی به محرومین و نیازمندان از همان اوایل پیروزی انقلاب اسلامی آغاز به کار کرده است و تا این لحظه خدمات خوبی را به مددجویان در حوزه‌های مختلف اشتغال، مسکن، درمان، تحصیل و دیگر موضوعات ارائه داده است. در حال حاضر بیش از 85 هزار خانواده گلستانی از حمایت های این نهاد استفاده می کنند که 14 درصد جمعیت استان گلستان را شامل می‌شود.
    مددجویان تنها دوهفته برای ثبت نام در سامانه سها فرصت دارند
  • تبلیغ هدفمند

    برای اینکه از روند خدمت رسانی این نهاد بیشتر آشنا شویم و به پاس قدر دانی از زحماتی که در این حوزه انجام می شود گفتگوی با عیسی بابایی مدیرکل کمیته امداد گلستان صمیمانه‌ای داشته‌ایم

    مددجویان تنها دوهفته برای ثبت نام در سامانه سها فرصت دارند

    کمیته امداد برای خدمت رسانی به محرومین و نیازمندان از همان اوایل پیروزی انقلاب اسلامی آغاز به کار کرده است و تا این لحظه خدمات خوبی را به مددجویان در حوزه‌های مختلف اشتغال، مسکن، درمان، تحصیل و دیگر موضوعات ارائه داده است.


    در حال حاضر بیش از ۸۵ هزار خانواده گلستانی از حمایت های این نهاد استفاده می کنند که ۱۴ درصد جمعیت استان گلستان را شامل می‌شود.
    برای اینکه از روند خدمت رسانی این نهاد بیشتر آشنا شویم و به پاس قدر دانی از زحماتی که در این حوزه انجام می شود گفتگوی با عیسی بابایی مدیرکل کمیته امداد گلستان صمیمانه‌ای داشته‌ایم


    کمیته امداد در حوزه اشتغال چه اقداماتی به جز ارائه تسهیلات ارزان قیمت انجام داده است؟
    کمیته امداد گلستان بیش ۸۵ هزار خانوار معادل ۱۶۰ نفر را تحت پوشش دارد که چیزی در حدود از ۱۴ درصد جمعیت استان را تشکیل می دهد.
    سیاست اصلی امداد در بخش محرومیت‌زدایی و فقر زدایی، توانمند سازی خانواده ها وایجاد اشتغال با حفظ کرامت خانواده است، لذا برای اینکه خانواده ها توانمند سازد و وارد بازار کار کنند شاید از نگاه بیرونی این باشد که کمیته امداد تنها تسهیلات اشتغال پرداخت می کند.
    اما ارائه تسهیلات جزیی از فرایند توانمندی است، مددجویان برای ورود به بحث اشتغال مهارت سنجی می شود اگر دارای مهارت نباشد با تفاهمنامه ای که با اداره کل فنی و حرفه ای داریم براساس علاقمندی مددجویان به آموزشگاه‌ها ارجاع داده می‌شود و دارای مهارت میشوند و پس از آن مشاوره شغلی انجام می‌شود و در نهایت اگر نیازمند تسهیلات بودند تسهیلات قرض الحسنه چهار درصد داده می شود.
    برای پرداخت تسهیلات از جوان تا سالمند نوع پرداخت تسهیلات متفاوت است حتی برای سالمندان روستایی که در روستا و حاشیه شهر زندگی می کنند که فضایی دارند که بتوانند کسب و کار برای خودشان ایجاد کنند تسهیلات کارانگیزی به آنها داده می شود.
    ۱۰۰ میلیون تومان قرضه الحسنه به خانواده‌های تحت پوشش پرداخت می‌شود، امسال نسبت به سال گذشته اعتبارات تسهیلات اشتغال دو نیم برابر شده است.
    ۳۲۰ میلیارد تومان به استان تخصیص داده شد که باید ۵ هزار و ۸۰۰ فرصت شغلی را با این اعتبار ایجاد کنیم.
    در سال گذشته بیش از ۲۵ درصد اشتغال استان را کمیته امداد رقم زده است، به دنبال این هستیم از سال آینده ۵۰ درصد اشتغال کشور کمیته امداد انجام شود براساس مصوبه مجلس.
    هم برای افراد تحت پوشش و هم نیازمندان که توان مالی ندارند ایجاد اشتغال سازیم طراح های اشتغال کمیته امداد سه تا ۵ سال هم توسط ناظرین نظارت و حمایت می شود چنانچه نیازمند حمایت مشاوره ای و شوک مالی و تسهیلات توسعه ای باشد در این مدت انجام خواهد شد.


    طرح راهبردی شغلی چیست و این طرح تا چه اندازه به اشتغال مددجویان کمک می کند؟
    نگاه کمیته امداد برای توسعه اشتغال تنها به سمت نیازمندان نیست بلکه به سمت کسانی است که دارای منافع مالی و کسب و کار می‌باشند…
    از ظرفیت این کارفرمایان که شاید از لحاظ مالی قوی باشند اما به جهت اینکه بتوانند از ظرفیت این افراد استفاده کنیم در قالب بسته‌های تشویقی به دو صورت پرداخت تسهیلات داریم به شرط پرداخت بیمه و حقوق و یا پرداخت حق بیمه به مدت دو سال داریم.
    همچنین طرح راهبردی شغلی داریم که در این طرح مشاغل پایدار محسوب می شود مثلا کسی در حوزه فرش متخصص است و فروشنده بزرگی است از این افراد استفاده می کنیم و مددجویان که در حوزه فرش بافی فعال هستند را به مرتبط سازیم آموزش های لازم دهد مواد اولیه تامین و نظارت بر اجرای کار را انجام دهند و فروش محصولات را نیز بر عهده بگیرد.
    که با اجرای این طرح هم راهبر و هم مددجویان کمیته امداد نفع دوسویی خواهند برد. چون منافعت راهبر تامین شود دلسوز تولید می شود.
    سیاست های که در حوزه راهبری اشتغال مهم است به جای اینکه کارگر بیارند مددجویان را آموزش می دهند او از طرف دیگر این کارفرماها ز حمایت های کمیته امداد بهره‌مند شوند.


    با توجه به گرانی مسکن آیا در سال جاری موفق به خدمات به مددجویان در این حوزه شده اید؟
    حوزه مسکن در چند سال اخیر خدمات بسیار خوبی در این حوزه ارائه شده است و پس از سیل ۱۳۹۸ ساخت مسکن دو هزارو ۴۰۰ واحد را داشته ایم و در سال ۹۹ مسکن محرومین هزار و ۲۴۰ واحد که بخش اعظم با کمک بلاعوض کمیته امداد و کمک بنیاد مسکن و سهم آورده خانواده تکمیل شد.
    سال ۱۴۰۰ یک تفاهمنامه مسکن پنج جانبه با کمیته امداد، بسیج، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مسکن منعقد کرده‌ایم که به دنبال ساخت مسکن مددجویان هستیم و تا این لحظه هزار و ۵۰۰ خانواده فاقد مسکن را شناسایی کرده‌ایم و ۳۰۰ خانواده به مرحله انعقاد بانکی رسیده است.
    تسهیلات پرداخت شده در این حوزه ۶۰ میلیون تومان بلاعوض، و تسهیلات بنیاد مسکن است و ساخت یک خانه ۵۰ متری با کمترین آورده مددجویان می تواند انجام شود.


    فعالیت امداد گلستان در حوزه درمان مددجویان چگونه بوده است؟
    در حوزه درمان ۲ هزار و ۳۰۰ بیمار صعب‌العلاج و خاص داریم که کمیته امداد از این بیماران حمایت می کنند و به دنبال رفع مشکلات این افراد می باشد.
    همچنین بیش از ۹۰ هزار مددجو داریم که بیمه مکمل کمیته امداد استفاده می کند و در راستای بهره‌وری خدمات بهتر درمانی به مددجویان تفاهمنامه غربالگری با داشنگاه علوم پزشکی منعقد کرده‌ایم که ۷۵ هزار مددجو در بحث قلبی و عروقی، سرطان پستان و سرطان روده را غربالگری انجام شود و مددجویان مراکز درمانی اراجاع داده شوند.


    چه تعداد دانش آموز و دانشجو از خدمات کمیته امداد بهره مند می شوند؟
    در بحث فرهنگی ۱۷ هزار دانش آموز و ۱۲۰۰ دانشجو داریم و در بخش اولویت دانش آموزان مستعد پشت کنکوری کلاس های فوق‌العاده برگزار می کنیم . که در این کلاسها ازدانشگاه‌های تهران اساتید به نام و نخبه آموزشگاه های درجه بالا استفاده می کنیم.
    برای دانشجویی هر ترم مبلغ بلاعوض تحصیلی هم در مقاطع مختلف تهسیلات از ۵ میلیون تا ۲۰ میلیون تومان تسهیلات به دانشجویان پرداخت می‌شود.


    سامانه هوشمند کمیته امداد به چه منظور ایجاد شده است و چه اهدافی را دنبال می‌کند؟
    یکی از سیاست های کمیته امداد با توجه به شیوع کرونا و همچنین تسهیل در امر خدمت رسانی و کاهش مراجعه مددجویان به کمیته امداد، ارائه خدمات غیرحضوری و بصورت الکترونیکی است.
    مددجویان می توانند در سامانه سها ثبت نام و اطلاعات شخصی خود را پر کنند. این سامانه به ۱۷ وب سرویس لینک است.
    ۸۵ هزار خانواده زیر پوشش کمیته امداد باید در دو هفته روز آینده از طریق موبایل یا مراجعه به دفاتر پیش خوان دولت و با ارائه کد ملی وارد این سامانه شوند و به سوالات این سامانه که به منظور پالایش مددجویان طرح ریزی شده است پاسخ دهند و مرحله ثبت نام را انجام دهند.


    سه آیتم کدملی، کد پستی محل سکونت که نباید مغایرت داشته باشد و شماره موبایل سرپرست خانوار نیز با توجه به اینکه پرداخت مستمری داریم از مصوبه بانک مرکزی است که باید به نام سرپرست خانوار باشد.

    نویسنده: هنگامه خاندوزی
    منبع: بازار کسب و کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *