×
×

مسئول بسیج رسانه گلستان
ضرورت بازسازی نظام فرهنگی و رسانه‌ای کشور در گام دوم انقلاب

  • کد نوشته: 34355
  • ۱۴۰۰-۰۹-۲۳
  • ۰
  • بازسازی ساختار فرهنگ و رسانه مسئله ای است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید فراوان دارند و این مسئله را در ردیف اولویت های نظام اسلامی قرار داده اند.
    ضرورت بازسازی نظام فرهنگی و رسانه‌ای کشور در گام دوم انقلاب
  • تبلیغ هدفمند

    رییس بسیج رسانه گلستان گفت: بازسازی ساختار فرهنگ و رسانه نیازمند یک نقشه راه و مدل است اما متاسفانه دولت ها در طول ادوار مختلف با آن سلیقه ای برخورد کرده‌اند.

    ضرورت بازسازی نظام فرهنگی و رسانه‌ای کشور در گام دوم انقلاب


    بازسازی ساختار فرهنگ و رسانه مسئله ای است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید فراوان دارند و این مسئله را در ردیف اولویت های نظام اسلامی قرار داده اند.


    بر همین اساس گفتگوی داشته ایم با محمد مهدی تجریی مسئول بسیج رسانه استان گلستان تا به ضرورت این مسئله و نیازهای کشور در این خصوص پرداخته شود.
    ضرورت بازسازی ساختار فرهنگ و رسانه
    مسئله فرهنگ رسانه از مسائل اصلی در جامعه امروز است مقام معظم رهبری در پنج سخنرانی آخر خود یکی از موارد ثابت در سخنرانی ایشان بخش رسانه است، در اولین دیدار با هییت دولت نیز ایشان به بازسازی ساختار فرهنگ و رسانه کشور تاکید داشته اند.
    چرا ایشان در اولین دیدار با دولت سیزدهم این مسئله را مطرح کرده اند شاید اشاره به این دارد که در گام های که برای تعالی نظام مشخص شده در بعد دولت سازی و تحقق دولت اسلامی هستیم و گام بعدی جامعه اسلامی است برای اینکه دولت و جامعه اسلامی محقق شود، دولت اسلامی باید زیر مجموعه های تعالی و تحقق جامعه اسلامی را فراهم کند.
    و بخش اصلی این مسئله نیز بر می گردد به بعد فرهنگی و با توجه به اینکه در حال حاضر فرهنگ جامعه ارتباط و تعامل بسیار زیادی با رسانه پیدا کرده است و بخش اصلی اطلاعات از طریق رسانه پمپاژ می‌شود مقام معظم رهبری نیز این مسئله را مطرح و خواستار بازسازی و بازیابی فرهنگ و رسانه کشور شده‌اند.
    مقام معظم رهبری در بخش های مختلف از ضعف ساختار فرهنگ رسانه گلایه هایی نیز داشته اند، اما مدل رسانه کنونی یک مدل ضعیف و ناقص است و در بخش های مختلف دچار مشکل است.
    اصلی‌ترین اشکال این مسئله نیز به این موضوع بر می‌گردد که یک مدل کلان رسانه ای در کشور ترسیم نشده است و یک نقشه راه در این خصوص وجود ندارد.
    دولت های مختلف سیاست‌های خودشان را در این خصوص داشته‌اند. هر دولت با اقتضای سلیقه خود مواردی از فرهنگ را آزاد گذاشت و مواردی از فرهنگ تعطیل و به بخشی بی توجه ای شده و به بخشی نیز بسیار اهمیت داده شده است.
    رفتارها و نمادهای فرهنگی در برخی دولت ها به یک ضد فرهنگ و ضد ارزش تبدیل شده است و برخی موارد نیز کاملا برعکس عمل شده است.
    در بخش ساختار کنونی اصلی ترین مشکل که وجود دارد یک نقشه راه در خصوص فرهنگ و رسانه تعریف نشده و متولیان امر وظایفشان مشخص نیست.
    مثلا در خصوص عفاف و حجاب برای ۱۵ دستگاه مسوولیت تعریف شده اما هنوز مشخص نیست که چه کسی متولی امر عفاف و حجاب است.
    این سردرگمی و نبود یک نقشه راه اصلی ترین ضعفی است که در این خصوص داریم. ، همچنین مدیران رسانه ای خیلی مسلط به امورات رسانه و ریزکاری ها و موارد خاصی که در این حوزه وجود دارد نیستد و تصمیماتی می‌گیرند عمدتا تصمیمات درستی نمی تواند باشد.
    مهمترین مسئله کشور و مردم در بازسازی ساختار فرهنگ و رسانه
    مهمترین مسئله اصل اغنا افکار عمومی است، در مباحث فرهنگی و رسانه ای در این خصوص دقت زیادی انجام نمی‌شود و ما در تولید مباحث رسانه ای، دقت به اینکه افکار عمومی را اغنا کنیم بسیار کمرنگ است و رسانه ها مباحثی را ایجاد می‌کنند اما آیا اینکه این خبر و محتوا پاسخگوی نیازهای فکری مخاطب خواهد بود دقتی در این مورد وجود ندارد.
    در خصوص رسانه و کار فرهنگی در نگاه کلان اگر بخواهیم مهمترین اصلی که در این مسئله اغفال شده است را بیان کرد می توان به فرقی که بین تبین و تبلیغ وجود دارد اشاره کرد.
    تبلیغ یک موضوع احساسی است اما تبینن مبتنی بر مستندات و دلایل مسند است، شاید در رسانه ها کار تبلیغی زیاد انجام می شود ولی کار تبینی انجام نمی دهیم و این عدم کار تبیین باعث می شود که مخاطب اغنا نشود و یک کار احساسی انجام شود که بسیار زودگذر نیز خواهد بود.
    این مدل باید در سند راهی که برای بازسازی ساختار فرهنگ و رسانه تدوین شود باید در نظر گرفته شود و تفاوتی بین تبیین و تبلیغ هم در رسانه دیده شود هم برای آن راهکار تدوین شود.
    الزامات تدوین موفق طرح بازسازی فرهنگ و رسانه
    برای تدوین این طرح باید به دو بعد بیرونی و درونی توجه شود منظور از بعد درونی رسانه نگاه به ظرفیت های فرهنگی و رسانه ای خود مردم در داخل نظام اسلامی است و بازیابی ساختار فرهنگ و رسانه ای با توجه به بعد جامعه باشد.
    اما یکی دیگر از ابعاد بسیار مهمی که در تدوین این طرح به آن توجه شود بعد بیرونی رسانه و یا همان صف آرایی نظام سلطه و رسانه‌ای است که در خصوص جمهوری اسلامی طراحی می‌شود و ما بدون توجه به این مسئله صف آرایی و فعالیت‌هایی که نظام سلطه و امپراتوری رسانه‌ای بر علیه جمهوری اسلامی دارند نمی‌توانیم ساختار کاملی داشته باشیم .
    دشمن یک جبهه‌ای را بر علیه ما تعریف کرده است و در این فضا به شدت فعالیت می‌کند و تا حدودی نیز موفق بوده است و توانسته به ما صدمات وارد کند و از ما تلفات بگیرد.
    بر همین اساس ما بدون توجه به این بعد رسانه ای نمی توانیم یک مسیر درستی را ترسیم کنیم و حتما به این دو بعد باید توجه شود.
    فواید و تاثیرات طراحی ساختار فرهنگ و رسانه
    فرهنگ و رسانه در حال حاضر متاثر از هم هستند، اگر بتوانیم ساختار رسانه ای کشور را بصورت کامل معرفی کنیم و یک نظام درستی را طراحی کنیم تاثیر آن بر سبک زندگی مردم است مقام معظم رهبری می فرمایند «فرهنگ مانند هوای است که در آن نفس می کشیم» این فرهنگ و هوا الوده شود تاثیر مستقیمی بر زندگی افراد جامعه دارد.
    اگر بتوانیم این ساختار را به صورت درست طراحی کنیم، اصلی‌ترین اثر آن این خواهد بود که دیگر شاهد ولنگاری فرهنگی در جامعه نخواهیم بود.
    فرهنگ جامعه به سمت آرامش و سکون پیش خواهد رفت و اعتلای فرهنگی را خواهیم داشت و شاهد کاهش معضلات واین بی فرهنگی هایی که در سطح رسانه انجام می شود نخواهیم بود.
    نظامی بر فرهنگ جامعه حاکم خواهد شد که نقاط قوت و ضعف احصاء می شود و تصمیمات ساختارمند تر و قانون مدار تر خواهد بود وشاهد این وضعیت کنونی که هیچ نظارت و پاسخگویی وجود ندارد نخواهیم بود.
    جایگاه مردم در نظام حکمرانی مطلوب فرهنگی
    فرهنگ از چهار لایه جهان بینی ارزش ها، الگوها، نمادها و نشانه ها تشکیل شده است، در معارف دینی ما مردم به عنوان قوام و معید جامعه اسلامی هستند و از طرف دیگر نظام اسلامی نیز هم باید شرایط فراهم کند مردم در این نظام رشد پیدا کنند و به سمت تعالی بروند ، در روایات ها داریم که مردم یک جامعه به امرهای خود از پدر و مادر شبیه ترند یعنی اگر حاکمان جامعه به سمت صلاح و رستگاری پیش روند مردم نیز همین گونه خواهند بود و اگر حکمان به سمت تباهی و فساد پیش روند مردم را نیز به فساد خواهند کشید.

    جایگاه مردم در نظام حکمرانی اسلامی جایگاه اساسی و نقش قوام جامعه دارد و نظام اسلامی نیز باید برنامه ریزی و تلاشش بر این باشد که این جامعه را به سمت تعالی فرهنگی و اجتماعی پیش ببرد و برنامه ریزی های فرهنگی باید این سمت و سو را داشته باشد و مردم را به سمت ارتقا فرهنگی پیش ببرند.

    وظیفه نخبگان و فعال فرهنگی

    نخبگان در طراحی این نظام بازیابی و فرهنگی و رسانه ای باید تلاش کنند و جلسات متعدد برگزار شود تا یک سند کامل و جامع در این خصوص طراحی شود و فعالان فرهنگی و مسئولین نیز در تبیین این نظام بازسازی فرهنگی و اجرایی آن باید تمام تلاش خود را به کار گیرند.

    نویسنده: هنگامه خاندوزی
    منبع: بازار کسب کار

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *