×
×

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی عنوان کرد؛
رقابت فعالان اقتصادی با ارز۴۲۰۰تومانی

  • کد نوشته: 34365
  • ۱۴۰۰-۰۹-۲۵
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار بازار کسب و کار؛ عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی در دیدار صبح امروز با ریاست قوه قضائیه با فعالان اقتصادی استان گلستان گفت: گلستان در حوزه سرمایه گذاری جزو سه استان برتر کشور است و مجمع پژوهش‌های مجلس این مسئله را تایید کرده است.
    رقابت فعالان اقتصادی با ارز۴۲۰۰تومانی
  • تبلیغ هدفمند

    مبصری گفت:ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی همواره رقیب بخش اقتصاد گلستان بوده است.

    رقابت فعالان اقتصادی با ارز۴۲۰۰تومانی

    به گزارش خبرنگار بازار کسب و کار؛ عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی در دیدار صبح امروز با ریاست قوه قضائیه با فعالان اقتصادی استان گلستان گفت: گلستان در حوزه سرمایه گذاری جزو سه استان برتر کشور است و مجمع پژوهش‌های مجلس این مسئله را تایید کرده است.

    رضا مبصری اظهار داشت: وظیفه پایش کسب و کار را در حوزه اقتصاد در اتاق بازرگانی داریم‌ یکی از مشکلات عمده بازرگانان ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی بود که این امر و ضربه زیادی به حوزه فعالان اقتصادی کرده بود.

    مبصری گفت: همواره ارز ۴۲۰۰ تومانی رقیب بخش اقتصاد گلستان در بوده است.

    وی ادامه داد: در حوزه قوانین کسب و کار دو قانون مشخص داریم یکی بهبود کسب و کار و دیگری رفع موانع کسب و کارهای رقابت پذیراست.

    وی در خصوص منابع مالی بانک‌ها افزود: ۹۹ درصد منابع خود را بانک‌های استان را استفاده کردند و دیگر توان ارائه تسهیلات ندارند، عمده مشکل کسب و کارهای ما مواجهه با اوراق دولتی است و سود این اوراق صرفاً ۱۵ درصد است این در حالی است که اگر پیمانکاران بخواهند این اوراق را تبدیل به پول نقد برای گذران امورات خود کنندقطعاً با زیان رو به رو خواهند شد.

    وی خاطرنشان کرد: از مواردی است که باید درست اجرا شود قانون ورشکستگی می‌باشد تا زمینه خروج آبرومند فعالان اقتصادی از محیط کسب و کار را فراهم کند.

    عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی گلستان در پایان ابراز داشت: هم در قانون مالیات و هم در حوزه شفافیت آن در هر دو با مشکل رو به رو هستیم نه می دانیم چرا معاف از مالیات هستیم و یا چرا باید مالیات بپردازیم.

    نبود صنایع تبدیلی موجب نارضایتی کشاورزان

    نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار گفت: صنعت در گلستان ضعیف است و در موضوع برق نیز در سالجاری صنعت استان آسیب بسیاری دیدند.

    رمضانعلی سنگدوینی اظهار داشت: وزیر نیرو قبل از رای اعتماد قول داد که در بحث برق صنعت گلستان مشکلی نداشته باشد و این مسئله را پیگیری می کند.

    سنگدوینی گفت: بانک های ما به جای رفع مشکل به دنبال افزایش مشکلات واحدهای صنعتی هستند و اگر حمایت‌های دستگاه قضایی در این بخش نبود بانک‌ها سراغ فعالان اقتصادی می‌رفتند و این در حالی است که برخی بانک‌ها بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان منابع در گلستان دارند.

    وی افزود: گلستان تولید کننده بهترین و مرغوبترین گندم کشور است و در این بین وزارت صمت مانع از صادرات آرد استان به سایر استانهای کشور است .

    نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: گلستان تولید کننده محصولات کشاورزی زیادی است اما تنها ضعف در تولید محصولات کشاورزی نبود صنایع تبدیلی است که باید به آن توجه شود.

    سنگدوینی تاکید کرد: پتروشیمی گلستان با بیش از ۹۵ هزار سهامدار ۱۵ سال پیش بنا بود که راه‌اندازی شود اما تا بدین لحظه و بعد از ۴ دولت هنوز این امر میسر نشده و در این بین موجب ناامیدی برخی از سهامداران شدند و از رئیس قوه قضائیه درخواست داریم این مسئله که بسیار حائز اهمیت است با تصمیم انقلابی و جهادی حل شود.

    در بخش‌های مختلف شاهد فقدان حاکمیتی هستیم

    استاندار گلستان نیز در این دیدار گفت: به لحاظ فقدان حاکمیت دولتی در بخش‌های مختلف صنعت و معدن، کشاورزی و … در استان متاسفانه و صنعت این استان در بخش‌های مختلف به برند نرسیده و در این بخش شاعد موفقیت نبوده است.

    علی محمد زنگانه اظهار داشت: استان گلستان دارای ظرفیت‌های فراوانی است امادر بسیاری از شاخصه‌ها جزو ۱۰ استان انتهایی کشور هستیم .

    زنگانه تاکید کرد: بیش از ۸۰ درصد تولید ناخالص داخلی استان در بخش خصوصی می‌باشد اما شاخصه فضای کسب و کار بخش خصوصی استان پایین تر از نرم کشوی است.
    وی افزود: سهم ارزش افزوده استان از هر چهار بخش عمده خدمات ۶۰ کشاورزی ۲۳ و صنعت و معدن ۹.۶ و ساختمان ۶.۷ درصد است.

    وی خاطرنشان کرد: شاهد فقدان حاکمیت دولتی در بخش های مختلف صنعت و معدن، کشاورزی و… هستیم و متاسفانه صنعت استان در بخش های مختلف موفق عمل نکرده و سهم استان در بسیاری از تولیدات ناچیز بوده است.

    زنگانه با اشاره به معضل خام فروشی در استان گفت: از چالش‌های عمده گلستان خام فروشی محصولات تولیدی به خاطر نبود صنایع تبدیلی است و از سوی دیگر وجود ۱۰ درصدی غیر مجاز اتباع بیگانه اشاره کرد پایین بودن رفاه اجتماعی و ضعف زیرساخت‌های حوزه سلامت و غیره اشاره داشت.

    وی گفت: برخی از چالش ها مثل خشک شدن خلیج گرگان و عدم لایروبی باعث شده که چند دهه مسیرهای منتهی به دریای خزر مسدود شود و این اتفاق منجر به حادثه زیست محیطی می شود و این موضوع موجب شده تا نزدیک به ۳۰ درصد از خلیج خشک شود.

    استاندار گلستان در ادامه افزود: برای رفع این موضوعات نیازمند پشتیبانی حقوقی و قضایی و حمایت دستگاه قضایی هستیم.

    زنگانه گفت: یکی از ظرفیت خوب استان وجود ماهیان خاویاری است که در حال نابود شدن می‌باشد و در کمیته راهبری باید به آن توجه ویژه شود.

    وی افزود: وجود عزم ملی لازمه رفع مشکل خلیج گرگان است واستان به تنهایی قادر به حل آن نیست.

    وی در بخش پتروشیمی گلستان تاکید کرد: حقوق ۹۰ هزار سهامدار در بخش پتروشیمی  ضایعه شده است که برای رفع آن نیازمند عزم ملی است تا این مشکل برطرف شود و در استان این مسائل پیگیری می شود.

    نویسنده: فریبا مسکنی
    منبع: بازار کسب و کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *