×
×

۴۰ درصد جامعه در خانه استیجاری زندگی میکنند

  • کد نوشته: 34513
  • ۱۴۰۰-۱۰-۱۸
  • ۰
  • خانه به دوش بدون دردی است که در این روزهای فشار اقتصادی و افزایش قیمت ها برای خانواده متوسط جامعه نیز مانند یک رویا شده است چه برسد به خانواده های که از حداقل حقوق برخوردار هستند و متاسفانه در جامعه ما کسانی وجود دارند که از حداقل‌ها نیز برخوردار نیستند.
    ۴۰ درصد جامعه در خانه استیجاری زندگی میکنند
  • تبلیغ هدفمند

    پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان با تاکید بر اینکه گرانی مسکن سرعت کوچ حاشیه نشینی را افزایش داده است گفت: ۴۰ درصد جامعه در خانه های استیجاری زندگی می کنند.

    ۴۰ درصد جامعه در خانه استیجاری زندگی میکنند

    خانه به دوش بدون دردی است که در این روزهای فشار اقتصادی و افزایش قیمت ها برای خانواده متوسط جامعه نیز مانند یک رویا شده است چه برسد به خانواده های که از حداقل حقوق برخوردار هستند و متاسفانه در جامعه ما کسانی وجود دارند که از حداقل‌ها نیز برخوردار نیستند.


    قیمت رهن و اجاره بسیار بالاست و از طرف دیگر قیمت مسکن نیز دیگر حباب نیست که بخواهیم انتظار داشته باشیم یک روز این حباب خالی شود و قیمت ها واقعی شود چرا که ساخت و ساز هر واحد مسکونی هزینه‌های بسیاری برای یک سازنده به همراه دارد.
    متاسفانه روزهای سخت و دشواری برای بخش مسکن در حال سپری شدن است و اگر ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن نبود می توانستیم بگوییم که بخش مسکن به حال خود رها شده است.
    موضوعی که فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور به آن اذعان کرده و می گوید: مهاجرت از شهرها به حاشیه شهرها سرعت گرفته است و تنها دلیل آن گرانی مسکن در طی این سال ها بوده است.
    او معتقد است اگر به گذشته برگردیم باید این سوال را از دولت روحانی پرسیده شود که چرا با گذشت این همه سال و پیش فروش واحدهای مسکن ملی هنوز هم یک واحد از طرح اقدام ملی مسکن به متقاضیان واگذار نشده است. اگر این اقدام را یک بخش خصوصی می کرد مطمئنا دادگاهی شده بود.
    دبیر کانون سراسری انبوه سازان ادامه داد: طبق صحبت‌هایی که شده است اگر طرح نهضت ملی مسکن به نتیجه برسد و سیاسی کاری نشود می توان به موفق بودن آن امیدوار بود. به شرط اینکه به سرنوشت مسکن مهر دچار نشود و اشتباهاتی که برای مسکن مهر رخ داد در طرح نهضت ملی مسکن تکرار نشود.
    وی افزود: قطعا جانمایی مسکن مهر بزرگترین اشتباه طرح مسکن مهر بود. پس اگر در طرح نهضت ملی مسکن از جانمایی درستی بهره برده شود و از ظرفیت‌های آن به درستی استفاده شود این طرح می تواند موفق عمل کند.
    طرح نهضت ملی مسکن قیمت ها را کنترل می کند
    پور حاجت با اشاره به اینکه طرح جهش تولید مسکن و یا طرح نهضت ملی مسکن با هدف مسکن حمایتی از اقشار ضعیف جامعه طراحی و اجرایی شده است، خاطرنشان کرد: اگر این طرح درست برنامه ریزی شود قطعا این طرح می تواند به کنترل قیمت مسکن منجر خواهد شد. چرا که سالهاست با کمبود مسکن مواجه هستیم و این کمبود مسکن هم به این یک سال و دو سال باز نمی گردد و ریشه در سالها غفلت و بی توجهی به بخش خصوصی و ساخت و ساز باز می گردد.
    وی در خصوص مشکلات بخش خصوصی گفت: ما معتقد هستیم که باید با امکان سنجی و موضوع آمایش سرزمین به خوبی بدانیم که باید کجا و چه میزان مسکن ساخته شود. بعد از ۱۴ سال از استارت پروژه مسکن مهر، هنوز هم واحدهایی ساخته شده اند که پیشرفت فیریکی خوبی دارند اما بدون متقاضی باقی مانده اند. پس اگر در طرح جهش تولید مسکن نیز به موارد مهمی که در برخی واحدهای مسکن مهر به آن توجهی نشد توجه نشود باید روزهای سختی برای طرح نهضت ملی مسکن متصور بود.
    پورحاجت ادامه داد: در ۱۴ سال گذشته تجربه نشان داد که در پروژه مسکن مهر، دستگاههای خدمات رسان همواره از پروژه عقب بودند پس بنابراین دولت باید به این موضوع توجه کند که در طرح نهضت ملی مسکن نیز از هم اکنون دستگاههای خدمات رسان مثل وزارت نیرو در حال اظهارنظرهایی در خصوص ساخت مسکن و ناتوانی در رساندن خدمات به این طرح هستند
    وی با اشاره به افزایش قیمت ساخت و ساز در کشور گفت: طبق اظهارات محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی نرخی که برای طرح نهضت ملی مسکن اعلام شده است هر متر مربع ۴.۵ میلیون تومان است اما درخواست ما این است که باید شاخص های اعلام شده از سوی سازمان برنامه و بودجه با اقتصاد کشور همخوانی داشته باشد. .
    دبیر کانون انبوه سازان افزود: اگر همین الان هم با این تصور که تورم رخ نداده است هم محاسبه کنید متوجه خواهیم شد که نهاده های تولید مسکن بارها دستخوش تغییر شده است. حتی اگر دقت کنید در یک سکوت خبری و شرایط سکون، قیمت سیمان به ۵۵ هزار تومان رسید.


    افزایش ۲۵ درصدی حاشیه نشینی
    وی با اشاره به افزایش ۲۵ درصدی حاشیه نشینی شهرها گفت: وقتی خرید مسکن برای اقشار متوسط هم دور از دسترس شده است بدون شک اجاره نشینی هم برای اقشار ضعیف تر سخت تر شده است
    پورحاجت ادامه داد: آمارها به گونه ای است که نشان می دهد که ۴۰ درصد جامعه در کشور در خانه های استیجاری زندگی می کنند.
    دبیر کانون انبوه سازان تاکید کرد: اگر به جای دولت، بخش خصوصی و انبوه سازان اقدام به پیش فروش مسکن ملی می کردند و از زمان تحویل آنها می گذشت بدون شک الان دادگاهی شده بودند. چرا کسی از دولت روحانی و مسولان و متولیان مسکن دولت دوازهم سوال نمی پرسد که چرا با گذشت این همه زمان و گرفتن پول از مردم هنوز واحدی تحویل مردم نشده است؟
    با حرفهای که زده شده شاید شرایط برای رسیدن اقشار کم برخوردار به مسکن مناسب زمانی محقق خواهد شد که دولت تمام واقعیت ها را در کنار هم قرار دهد و بتواند یک برنامه ریزی خوب و مناسب و با توجه به شرایط کشور داشته باشد.
    ۷۵۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن وارد مراحل اجرا و ساخت شد
    معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: ۷۵۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در مراحل مختلف از جمله کلنگ زنی، اجرا و ساخت قرار دارد.
    محمود محمودزاده درباره آخرین وضعیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن، افزود: اکنون بیش از ۲۱۰ هزار واحد آماده کلنگ زنی است که در سفرهای استانی رییس‌جمهوری نیز بخشی از آن از جمله در سفر اخیر به یزد کلنگ‌زنی شد.
    وی بیان‌داشت: همچنین ۵۴۰ هزار واحد نیز در مراحل مختلف ساخت و اجرا قرار دارد.
    محمودزاده خاطرنشان‌کرد: در مجموع نزدیک به ۷۵۰ هزار واحد مسکن در مراحل مختلف از جمله آماده کلنگ‌زنی یا ساخت قرار دارد.
    وی درباره سرنوشت خانه‌دار شدن افرادی که در سال‌های گذشته در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کردند نیز گفت: بر اساس پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و با این هدف که متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن بتوانند از مزایای طرح نهضت ملی مسکن استفاده کنند، این دو طرح در هم ادغام شد.
    این مقام مسوول توضیح‌داد: طرح مسکن ملی و نهضت ملی هر رو در قالب یک طرح در حال اجرا و پیشرفت فیزیکی است و همه کسانی که در چند سال اخیر در طرح‌های مسکنی شرکت کردند می‌توانند از مزایای یکسانی برخوردار شوند.
    معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه‌داد: به دلیل تفاوت در میزان تسهیلات و سایر مزایای طرح نهضت ملی، بسیاری از متقاضیان تقاضا داشتند از مزایای جهش تولید ملی استفاده کنند که اکنون به این تقاضا پاسخ داده شده است.
    از روز ۲۸ مهرماه ثبت‌نام اجرای قانون جهش تولید مسکن در سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir در ۳۱ استان آغاز شده است و تا ۱۵ دی‌ماه ادامه دارد.
    استفاده نکردن از تسهیلات یارانه‌ای دولتی در بخش مسکن و سبز بودن فرم «ج»، فقدان مالکیت خصوصی، متاهل یا سرپرست خانوار بودن و سابقه دست‌کم پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا، چهار شرط اصلی خواهد بود. درخصوص شرط تاهل، پنج گروه شامل خانم‌های بالای ۳۵ سال، افراد دارای معلولیت بالای ۲۰ سال، نخبگان علمی، مردان مجرد بالای ۴۵ سال و بیماران خاص، می‌توانند ثبت‌نام کنند. درباره نداشتن مالکیت نیز برخی گروه‌های درآمدی در بعضی مناطق بر اساس تشخیص وزارت راه و شهرسازی از این شرط معاف هستند.

    نویسنده: هنگامه خاندوزی
    منبع: بازار کسب و کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *