×
×

فقرعناصر غذایی در ۸۰ درصد از باغ‌های خراسان شمالی

  • کد نوشته: 34523
  • ۱۴۰۰-۱۰-۱۹
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار بازار کسب و کار، محسن نظام دوست اظهار داشت: برای تقویت زمین کشاورزان این استان در زراعت بویژه در گندم، جو و کلزا از انواع کودهای شیمیایی استفاده می کنند اما در باغ ها این کمتر اتفاق می افتد.
    فقرعناصر غذایی در ۸۰ درصد از باغ‌های خراسان شمالی
  • تبلیغ هدفمند

    مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی گفت: باغ‌های استان ۸۰ درصد فقر عناصر غذایی دارند به عبارتی باغداران برای تقویت خاک از انواع کودهای شیمایی کم استفاده می‌کنند.

    فقرعناصر غذایی در ۸۰ درصد از باغ‌های خراسان شمالی

    به گزارش خبرنگار بازار کسب و کار ، محسن نظام دوست اظهار داشت: برای تقویت زمین کشاورزان این استان در زراعت بویژه در گندم، جو و کلزا از انواع کودهای شیمیایی استفاده می کنند اما در باغ ها این کمتر اتفاق می افتد.


    وی با اشاره به کم مصرفی کود شیمیایی در باغ‌های افزود: درحال حاضر در این شاخص نسبت به میانگین کشوری و حتی دنیا فاصله بسیاری زیادی داریم.
    وی ادامه داد: مصرف این نوع کودها در اراضی استان طی ۲ سال اخیر نیز به علت روند افزایشی قیمت کود پتاسه و فسفاته کاهش یافته است این در شرایطی است که استفاده از آن امری ضروری برای تقویت خاک است.
    وی با بیان اینکه تقویت خاک با انواع کود شیمیایی و بیولوژیکی با توجه به کاهش برخی از مواد غذایی خاک مورد نیاز است گفت: به علت افزایش قیمت کشاورزان در سال زراعی گذشته کمتر از انواع کود پتاسه و فسفاته ، مصرف کردند که توصیه می شود در سال زراعی جاری کشاورزان استفاده از آن را برای تقویت مواد مغذی در خاک در برنامه کاری کشت و کار در اراضی زراعی و باغ های خود قرار دهند.
    وی با اشاره به کشت‌های مداوم در اراضی زراعی و همچنین در باغ ها گفت: این امر باعث کاهش عناصر موادغذایی در خاک شده که به عبارتی غنی کردن خاک الزام است که کشاورزان باید توصیه‌های کارشناسان را در این حوزه جدی بگیرند.
    مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت:یکی از علت‌های اصلی استفاده کم از انواع نهاده‌های کشاورزی کمبود نقدینگی از جمله کود در این استان است، اما باید برای تامین امنیت غذایی، طبق استانداردها افزایش تولیدات محصولات کشاورزی و تامین عناصر غذایی در خاک باید از انواع کودهای شیمیایی برای تولید محصولات غذایی مورد استفاده قرار گیرد.
    نظام دوست در ادامه با اشاره به اینکه اگر خاک فقر عناصر غذایی داشته باشد گفت: باید برای بهبود خاک طبق نظر کارشناسان از انواع کود استفاده کرد.
    وی از کشاورزان مخصوصاً باغداران که دارای کمبود نقدینگی هستند خواست تا از کشاورز کارت استفاده کنند گفت: برای تامین انواع کود و بذر این کارت‌ها در نظر گفته شده است، کشاورزان قادرند از تسهیلات مرتبط با این موضوع بهره‌مند شوند.
    مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: ۴۰ هزار تن انواع کود به عنوان سهمیه برای خراسان شمالی در سال زراعی گذشته اعلام شد اما کشاورزان به علت کمبود نقدینگی فقط حدود ۳۷ هزار تن خرید کردند.
    وی اظهار داشت: سالانه حدود ۳۰ هزار تن انواع کود به طور میانگین در آمار پنج ساله این استان در اراضی کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته که شامل ۷۰ درصد سهمیه ابلاغی از سوی مراکز مربوطه است.
    مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی گفت: نسبت به استانداردهای کشور و دنیا هم اینک محصولات کشاورزی این استان از نظر باقی مانده ازت و نیترات پاک است.
    نظام دوست ادامه داد: برای مصرف کودهای فسفاته ۱۱ هزار تن و پتاسه سه هزار و ۶۰۰ تن سهمیه برای اراضی کشاورزی در نظر گرفته شده بود که میانگین فروش پنج سال گذشته در کود فسفاته حدود چهار هزار تن و کود پتاسه سه هزار و ۳۰۰ تن بوده است اما در سال ۹۹ که از افزایش قیمت ها برخوردار بودیم تنها ۳۵۰ تن کود فسفاته و ۵۰۰ تن کود پتاسه فروش رفت.
    وی افزود: با ارائه کشاورز کارت در فصل کشت پاییزه سال جاری تلاش کرده ایم تا سهمیه کودی استان را جذب کنیم و تا بدین لحظه بیش از یکهزار تن انواع کود فسفاته و ۶۶۰ تن کود پتاسه بین کشاورزان توزیع شده است که نسبت به سهمیه بسیار پایین هستیم.
    وی افزود: در حال حاضر ۱۰ هزار تن انواع کود شیمیایی در استان ذخیره سازی شده است و ۲۰ هزار تن نیزدر سال زراعی فعلی بین کشاورزان توزیع شده است.
    وی با اشاره به اینکه باید کود به دست کشاورز واقعی برسد گفت: سامانه ای دیگری علاوه بر سامانه پهنه بندی کشاورزی طراحی شده است که توزیع کود در بستر آن صورت می گیرد.
    ۴۰۰ هزار هکتار سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.
    لازم به ذکر است که ۴۴ هزار هکتار باغ در خراسان شمالی وجود دارد. که ۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

    نویسنده: نرگس حسین زاده
    منبع: بازار کسب و کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *