×
×

در وزارتخانه‌ها فرش ایرانی دست به دست می‌شود؟

  • کد نوشته: 34575
  • ۱۴۰۰-۱۰-۲۵
  • ۰
  • یکی از مهمترین نمادهای فرهنگی، هنری و ملی فرش دستباف ایرانیان بوده است، و این میراث ارزشمند ایرانیان در روزگاری نه چندان دور یکی از مهم‌ترین اقلام و حتی نمادهای صادرات غیرنفتی این سرزمین به حساب می‌آمد. فرش آینه زیباشناسی فرهنگی ایرانی و بوم خیالات مردم ایران است که در شرق و غرب جهان طرفداران بسیاری دارد. گردشگرانی که به ایران از اقصی نقاط جهان سفر می‌کنند، می‌دانند ارزشمندترین سوغات ایران زمین فرش ایرانی است؛ که اگر بتوانند حتما قطعه از این خیال ایرانی را در چمدانشان گذاشته و به کشورشان به سوغات می‌برند.
    در وزارتخانه‌ها فرش ایرانی دست به دست می‌شود؟
  • تبلیغ هدفمند


    مدتی است که فرش ایرانی درگیر اخبار جدیدی شده است، اخباری مبنی بر انتقال آن از وزارت صمت به وزارت میراث فرهنگی و این سوال مهم که آیا بوم خیالات ایران زمین در وزارتخانه‌ها دست به دست می‌شود؟

    در وزارتخانه‌ها فرش ایرانی دست به دست می‌شود؟

    یکی از مهمترین نمادهای فرهنگی، هنری و ملی فرش دستباف ایرانیان بوده است، و این میراث ارزشمند ایرانیان در روزگاری نه چندان دور یکی از مهم‌ترین اقلام و حتی نمادهای صادرات غیرنفتی این سرزمین به حساب می‌آمد. فرش آینه زیباشناسی فرهنگی ایرانی و بوم خیالات مردم ایران است که در شرق و غرب جهان طرفداران بسیاری دارد. گردشگرانی که به ایران از اقصی نقاط جهان سفر می‌کنند، می‌دانند ارزشمندترین سوغات ایران زمین فرش ایرانی است؛ که اگر بتوانند حتما قطعه از این خیال ایرانی را در چمدانشان گذاشته و به کشورشان به سوغات می‌برند.

    این در حالی که در پنج دهه اخیر آمار صادرات فرش دستباف ایران به پایین‌تر حد خود تنزّل کرده و موجودیّت این فرش گرانبها مورد تهدید گرفته و در نتیجه نیازمند توجه خاص، تسهیلگری فوری و حمایت گسترده دارد، بر نگرانی فعالان این عرصه ساختار جدید وزارت صمت افزوده است.

    سیدمهدی نیازی معاون وزیر صمت این تصمیم را نتیجه توافق دو وزارت خانه دانست و در خصوص قرار نگرفتن مرکز ملی فرش دستباف ایران در چارت جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت توافقاتی بین دو وزارت‌خانه صمت و گردشگری اخیرا برای انتقال مرکز ملی فرش دستباف ایران به وزارت صنایع دستی و میراث فرهنگی انجام شده است، ضمن اینکه پس از تشکیل و ایجاد  وزارت صنایع دستی و میراث فرهنگی، قرار داشتن مرکز ملی فرش دستباف در وزارت صمت اجحاف به صنایع دستی دیگر است و در ساختار جدید وزارت صمت نیز ممکن بود در حق این مرکز ملی فرش ایران اجحاف شود.  

    هر چند تاکنون مسئولان وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی موضع جدی در این خصوص نگرفته‌اند اظهار نظر مستقیمی در این خصوص نکرده‌اند اما فعالان وکارشناسان فرش دستباف ایرانی نسبت به اظهار نگرانی از این اتفاق بیانیه‌ای منتشر کرده‌اند.

    در بخشی از این بیانیه آمده است؛ در خصوص انتقال مرکز ملی فرش از وزارت صمت به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مجمع اتحادیه‌ها و انجمن‌های حوزه فرش دستباف سراسر کشور معتقد است، این انتقال منافعات  با منافع ملی دارد و موجب از بین رفتن صادرات و اشتغال در این بخش می‌شود.  یکی از مهمترین نمادهای فرهنگی، هنری و ملی ایرانیان، فرش دستباف ایرانی است که علاوه بر خصایص چشمگیر، غیر قابل انکار و قابل اعتنای فرهنگی- هنری، حائز وجوه بی‌بدیل اقتصادی و اجتماعی است.  

    در بخش دیگر این بیانیه نیز تاکید شده که روزگاری نه چندان دور فرش دستباف ایران یکی از مهم‌ترین اقلام و حتی نمادهای صادرات غیرنفتی این سرزمین بوده، همچنان به دلیل وجود زنجیره اشتغال ۲ میلیون نفری و با وجود کاهش بی‌سابقه میزان صادرات، از ستون های اساسی و استوار جامعه ایرانی است که سقف جوامع روستایی به‌ویژه مناطق محروم و در میان اقشار آسیب‌پذیر بر آن بنا نهاده شده است که بی‌تردید تخریب این ستون کهن و تاریخی فاجعه‌بار خواهد بود.

    آنچه در این انتقال، قطعی به نظر می رسد، آیا قرار گرفتن فرش در وزارتخانه‌ای نوپا که همچنان بسیاری از مشکلاتش بی جواب مانده تصمیمی درست است یا خیر؟ و در این بین عدم پرسش از کارشناسان و فعالان حوزه فرش بوده است؛

    در هر حال جایگاه و قدمت فرش دستباف ایران در جهان،با وجود نزدیک به ۲ میلیون بافنده در این حوزه که اکثریت آن را زنان تشکیل می‌دهند و در این بین عرصه رقابت با سایر کشورها برای صادرات فرش ایران در بازارهای بین المللی این نگرانی را بیشتر کرده است.

    نویسنده: حمیدرضا محمدیاری

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *