×
×

دسته دختران،نمایی از سینمای مقاومت

  • کد نوشته: 34693
  • ۱۴۰۰-۱۱-۲۶
  • ۰
  • «دسته دختران» جدیدترین ساخته منیرقیدی از سینمای مقاومت است که به خوبی در جنگ تحمیلی بخشی از ایثار، فداکاری، رشادت و همراهی زنان ایرانی را به تصویر کشیده است.
    دسته دختران،نمایی از سینمای مقاومت
  • تبلیغ هدفمند

    «دسته دختران» جدیدترین ساخته منیرقیدی از سینمای مقاومت است که به خوبی در جنگ تحمیلی بخشی از ایثار، فداکاری، رشادت و همراهی زنان ایرانی را به تصویر کشیده است.

    به گزارش بازار کسب و کار، دسته دختران با نگاهی آزاد مقاومت زنان ایران در حماسه مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر را روایت می‌کند که خط مقدم می‌روند و منیرقیدی با جسارت و توانمندی در خلق فضاهای بی رحم و ویرانگر جنگی و مصائب تلخ آن را به خوبی به تصویر کشیده است.

    نیکی کریمی در شمایل قهرمان و فرمانده این فیلم در روزهای سقوط خرمشهر در نقش معلم مدرسه‌ای به نام یگانه است که، از خانواده‌اش گذشته و در روزهای آغازین جنگ هنگامی که نیروهای بعث عراق عزم خود را برای تصرف خرمشهر جزم کرده بودند از ترک شهر سر باز زده و تصمیم می‌گیرد پس از مخالفت نیروهای محلی برای حضور در خط مقدم، با همراهی سیمین، فرشته، آذر و وجیهه با تامین ادوات نظامی، به مقابله با نیروهای بعثی بپردازد.
    رنج زنان و کودکان در زمان جنگ تحمیلی عراق یکی از اصلی ترین دلایل جذابیت این فیلم بود که در سینمای ایران تا کنون کمتر به طور تخصصی به آن پرداخته شده و به خوبی به تصویر کشیده است.
    به اعتقاد کارشناسان زنان ایران در ادوار مختلف نقش آفرین بودن تاریخ این سرزمین کهن در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی زبان زد مردم ایران و دنیا بوده است اما تاثیرگذاری زنان در حماسه تاریخی دفاع مقدس ایثار و فداکاری آنان بسیار بوده است که از جنبه‌های مختلف رشادتهای آنان کمتر به آن پرداخته شده است که ضروری است از دریچه هنرهای مختلف به ویژه سینما بیشتر به این موضوع توجه شود.
    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: جلوه های بصری بسیار خوبی را فیلم دسته دختران ارائه کرده بود یکی از نقاط بسیار قوی این فیلم استفاده از فناوری‌های روز بوده که از آن بسیار استفاده شده و هنر و توانایی خود را نمایش داده است.
    محمد رعیت اظهار داشت: یکی از نقاط قوت این فیلم پرداختن به زوایایی که در جنگ مردم با آن روبرو بودند و به ویژه قسمتی که کارگردان آسیب‌های کودکان در جنگ را برجسته سازی کرده بود است.
    وی گفت: به عنوان یک بازدیدکننده و مخاطب فیلم بازیگران خیلی برجسته ای در این اثر هنری حضور داشتند اما با وجود بازیگری با تجربه و سرشناسی، چون نیکی کریمی نتوانستند از تمام قابلیت‌های بازیگری خود در ارائه این نقش موفق عمل کنند.
    در همین راستا نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی پس از تماشای این فیلم اظهارداشت: تلاش شده بود تا در این اثر سینمایی به نقش دختران و زنان در هشت سال دفاع مقدس که از آن غافل بودیم به خوبی به نمایش گذاشته شود.
    غلامرضا منتظری اظهار داشت: هر زمانی که بحث دفاع مقدس می شود تنها تصویری از در ذهن ها نقش می بندد نقش مردان است؛ برای معرفی نقش بانوان در دفاع مقدس تهیه کننده، کارگردان و بازیگران تلاش کردن گامی مناسب ارائه کنند از این جهت قابل تحسین است.
    نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: نکته مثبتی که در این فیلم مشهود است تلاش شده تصویر خیلی روشنی از عمق جنایات ارتش بعث در خرمشهر را به نمایش بکشد؛که در آن ارائه رنج‌های مردم خرمشهر در زمان جنگ به زبان تصویر به خوبی مشخص می‌شود.
    وی افزود: مزیت دیگر فیلم دسته دختران نشان از ضریب پایداری، مقاومت و استقامت مردم ایران به ویژه ساکنان غیور و پرافتخار شهرخرمشهر است که تا واپسین لحظات با غیرت دینی و ملی از حریم خودشان به خوبی دفاع کرده را به خوبی به تصویر کشیده شده است.
    منتظری افزود: در این اثر نقش اقشار مختلف جامعه به خوبی به نمایش گذاشته شده به همین خاطر کار بسیار خوبی ارائه شده است.
    به گفته وی این فیلم یک شروع خوبی برای ارائه نقش بانوان در هشت سال دفاع مقدس است و باید تلاش کنیم روایت آن سال ها را در کنار چهره سخت جنگ از زوایای مختلف به آن توجه کنیم.
    نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: دوران دفاع مقدس در تحول رویکردها از جمله نقش همسر وجیهه که راننده کامیون بوده تصویر گذشته اش منفی است و همسرش بخاطر همین از او فاصله می گیرد ولی وقتی مرد در شرایط جنگ قرار می گیرد از گذشته خود فاصله گرفته و به ارزش های قابل تحسین و ستودنی گرایش پیدا می کند و امیدواریم در سال‌های آینده هم با موضوع دفاع مقدس شاهد آثار فاخرتری در خصوص به نمایش گذاشتن رشادتها و شهامت‌های مردان و زنان ایران زمین در ۸ سال استقامت باشیم.

    نویسنده: فاطمه داد محمدخانی
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *