×
×

عقیل مهقانی:
من به جای دیگران نظاره می کنم

  • کد نوشته: 34734
  • ۱۴۰۰-۱۲-۱۶
  • ۰
  • مجموعه خلیج گرگان حاصل ۱۵ سال سفر تلاش و زیستن در محیطی است که ذخیره‌گاه‌های ژنتیکی جهان است.ریه زمین است و محل زیست مخلوقات خداوند است که غیر از ما حق زیستن دارند.مجموعه‌ای متشکل از ۲۰ هزار فریم عکس که ۴۰۰ قطعه  از آن را که در جغرافیایی شمال، از دریا و تالاب و جنگل عکاسی شده و با هدف ارائه هشداری جدی و برنامه‌ریزی برای پیشگیری از نابودی بیشتر و ارائه راهکارهای عملیاتی توسط کارشناسان آنجام شد.
    من به جای دیگران نظاره می کنم
  • تبلیغ هدفمند

    من عقیل مهقانی برای خودم و خانوادم نگرانم و این دغدغه زیستن که همانا مهمترین دغدغه بشر از ابتدا تا انتها بوده و خواهد بود مرا بر آن داشته تا محیطم نگاهی عمیق تر بیاندازم.

    من به جای دیگران نظاره می کنم

    بشر بی محیط معنایی ندارد و محیط بی بشر.
    اما چگونه است که فراموش کرده‌ایم زیستن را.
    زیستن آگاهانه را.
    زیستنی که مبتنی بر ارتباط است میان میهمان و میزبان.
    اگر به عمر زمین به عنوان میزبان و مادر حیات بنگریم،درک خواهیم کرد که ما میهمانان و مسافران این خاک هستیم و شرط میهمانی رعایت حال میزبان است.
    افتخار بشر این است که بکرترین جنگل‌ها، دوردست‌ترین نقاط قطب، دست نیافته‌ترین دره‌ها و کوه‌ها را در نوردیده و جایی باقی نگذاشته است.
    عزم مریخ کرده است.
    آری. دره‌ای نمانده که در نوردیده نباشیم و تپه‌های نمانده که فتح نکرده باشیم.
    کافیست سری بچرخانیم و محیط مان را نظاره کنیم که وجبی برای تنفس زمین باقی نگذاشته‌ایم.
    اما آیا از خود پرسیده‌ایم که این همه تلاش برای فتح و فتوح برای چیست؟
    آیا ما اعضای یک پیکریم؟
    آیا فرزندانمان می‌توانند همان دریافتی را از پیرامونمان داشته باشند که ما داشته‌ایم؟
    آیا جایی باقی مانده است که رد پای ما، که همان پلاستیک و شیشه است در آن نباشد؟
    آیا جهان همینگونه باقی خواهد ماند؟
    آیا این است شرط میهمانی؟
    الحمدالله به قدرتی رسیده‌ایم که زباله‌های مان را به فضا هم ارسال کرده‌ایم.


    من عقیل مهقانی برای خودم و خانوادم نگرانم و این دغدغه زیستن که همانا مهمترین دغدغه بشر از ابتدا تا انتها بوده و خواهد بود مرا بر آن داشته تا محیطم نگاهی عمیق تر بیاندازم.


    جای دیگران تماشا کنم و نتیجه حضورمان را در این کره خاکی آبی به تصویر درآورم.
    مجموعه خلیج گرگان حاصل ۱۵ سال سفر تلاش و زیستن در محیطی است که ذخیره‌گاه‌های ژنتیکی جهان است.
    ریه زمین است و محل زیست مخلوقات خداوند است که غیر از ما حق زیستن دارند.
    مجموعه‌ای متشکل از ۲۰ هزار فریم عکس که ۴۰۰ قطعه  از آن را که در جغرافیایی شمال، از دریا و تالاب و جنگل عکاسی شده و با هدف ارائه هشداری جدی و برنامه‌ریزی برای پیشگیری از نابودی بیشتر و ارائه راهکارهای عملیاتی توسط کارشناسان در معرض دید شما عزیزان قرار داده‌ایم دعوت می‌کنم.
    با هم بنشینیم و قدری به خود و اعمالمان بنگریم.
    دعوت می‌کنم با هم بشینیم و به محیط اطرافمان نگاه کنیم.
    نظاره کنیم محیط بعد از حضور ما چگونه خواهد بود.
    مجری نمایشگاه عکس خلیج گرگان گفت: برای جریان‌سازی و نجات این زیست بوم نمایشگاه عکس خلیج گرگان برگزار می شود.


    عقیل مهقانی در گفتگو با خبرنگار بازار کسب و کار اظهار داشت:این نمایشگاه نتیجه ۱۵ سال تلاش مورد بحث بر روی محیط زیست استان گلستان مخصوصاً حومه خلیج گرگان بوده است.
    وی افزود: با حضور رئیس فراکسیون محیط زیست کشور، مسئولان و مدیران گلستانی این نمایشگاه یکشنبه اول اسفند در تالار فخر الدین اسعد گرگانی افتتاح شد.
    وی با اشاره به اینکه نگاهش به مسائل اقتصادی و اجتماعی این ظرفیت استانی از همان سال‌های آغازین فعالیت‌ش ‌بوده، خاطرنشان کرد: مخاطراتی که برای زیست بوم منطقه ایجاد شده و بحث معیشت و زندگی در حاشیه خلیج گرگان از دغدغه‌هایی بوده است که در این مسیر دنبال کرده‌ام.
    مهقانی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه خلیج گرگان در حال نابودی است این نمایشگاه تلاش کرده با فضا سازی‌هایی که دارد بتواند تا حد ممکن تاثیر گذار و برای مخاطبان دغدغه‌ای را ایجاد کند.
    مهقانی افزود: به دنبال اجرای این نمایشگاه از سال ۹۵ بوده‌ام اما متاسفانه در این زمینه استاندار و سازمان محیط زیست همکاری لازم را نداشته‌اند.
    وی در ادامه گفت: با تلاش‌های که انجام شد در سال ۹۸ طرح دیگری در خصوص اجرای این نمایشگاه ارائه داده‌ام اما به دلیل اینکه نزدیک به ۴۰۰ میلیون تومان هزینه داشت این طرح نیز محقق نشد و با پیگیری و اصراری که در این زمینه داشته‌ام با کم کردن هزینه این نمایشگاه را برگزار کرده‌ام اما متاسفانه با قول‌های که دادند هنوز هزینه نمایشگاه تامین نشده است.
    مهقانی ادامه داد: برای برگزاری این نمایشگاه استانداری، محیط زیست و فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری داشته‌اند و امیدواریم شهرداری‌ها نیز کمکی داشته باشند تا بتوانیم این نمایشگاه را آنگونه که باید و شاید پیش ببریم.
    وی با تاکید بر اینکه با توجه به مخاطراتی که در حوزه خلیج گرگان وجود دارد در این حوزه باید همه اصحاب رسانه به طور جدی وارد شوند،گفت: دو حیوان فک خزری و ماهی خاویاری در حال انقراض هستند و پیش بینی‌ها بر این است که در ۱۰ سال آینده ماهی‌های استخوانی نیز به این درجه برسند.
    وی در پایان افزود: برنامه‌های آموزشی برای دانش آموزان با موضوعات محیط زیست، اجرای برنامه‌های زنده در فضای مجازی و بررسی مسائلی مانند تنش‌های آبی، ریزگردها و تالاب‌های استان و همچنین راه اندازی دو کمپین دیده بان گرگان و سازه سازی با مواد پلاستیکی که قابل جذب نیست را در کنار برپایی نمایشگاه عکس،دنبال می‌کنیم.

    نویسنده: فریبا مسکنی
    منبع: بازار کسب و کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *