×
×

گره‌گشایی مشکلات گلستان
با گام‌های جهادی برنامه محور و ثمربخش

  • کد نوشته: 35186
  • ۱۴۰۱-۰۳-۰۸
  • ۰
  • اما برخی کم توجهی ها به گلستان در ادوار مختلف به ویژه دولت گذشته، سبب شد برخی مشکلات مزمن در این خطه به یک چالش بزرگ تبدیل شود.
    با گام‌های جهادی برنامه محور و ثمربخش
  • تبلیغ هدفمند

    استان گلستان برغم داشتن ظرفیت ها و پتانسیلهای فراوان ازجمله وجود حدود نیم میلیون هکتار اراضی زراعی، برخورداری از ده ها شهرک و ناحیه صنعتی، وجود ذخایر معدنی فراوان، همجواری با دریای خزر، واقع شدن در کرویدور شمال – جنوب، دسترسی و ارتباط آسان به آسیای میانه، هم مرز بودن با کشور ترکمنستان و توان تبادل انرژی با این کشورها زمینه تحقق توسعه پایدار را دارا است.

    با گام‌های جهادی برنامه محور و ثمربخش

    اما برخی کم توجهی ها به گلستان در ادوار مختلف به ویژه دولت گذشته، سبب شد برخی مشکلات مزمن در این خطه به یک چالش بزرگ تبدیل شود.

    هزار و ۲۰۰ پروژه نیمه تمام، تنگناهای کمبود آب شرب و خشکسالی، خام فروشی محصولات زراعی و زیرساخت‌های ضعیف بودجه ریزی از چالش های فراروی دیار هیرکان بود که با روی کار آمدن دولت جهادی سیزدهم امیدها نزد مردم برای حل این مشکلات افزایش یافت تا شاید با تلاش مدیران و بهره مندی از مواهب خدادادی استان رتبه توسعه یافتگی گلستان بین استان های کشور به جایگاه معقولی برسد.
    با روی کار آمدن دولت مردمی آیت الله رییسی، وزیر کشور چهارم آبان ۱۴۰۰ با سفر به این استان علی محمد زنگانه را به عنوان دهمین استاندار این خطه منصوب کرد تا با همراهی مردم روزهای بهتری برای گلستان به ثبت برسد.
    کارشناسان بر این اعتقاد هستند که طی هفت ماه گذشته با تلاش شبانه روزی و اهتمام جهادی دکتر زنگانه تحولات و ثمرات مشهودی در اقصی نقاط این استان پدیدار شده است.
    به زعم صاحبنظران، سفر و حضور سران دو قوه قضاییه و مجریه در گلستان و صدها مصوبه عملیاتی و اجرایی ماحصل این سفرها به ویژه سفر سیزدهم اسفند آیت الله رییسی به گلستان در کنار مجاهدتهای بی وقفه استاندار بارقه امیدی نزد اهالی گلستان ایجاد کرده تا غبار محرومیت از این منطقه رخت بربندد.
    فعالان سیاسی اجتماعی گلستان بر این باورهستند که تمرکز ویژه استاندار بر تقویت همگرایی بین احزاب و قومیت های مختلف ساکن استان، تدوین نقشه راه توسعه و رونق اقتصادی، اختصاص حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار به عنوان ثمره ویژه سفر رییس جمهور به گلستان و بهره گیری از خرد و اندیشه همه جناح ها و گرایش های اجتماعی و سیاسی برای آبادانی گلستان در کنار حضور میدانی در اقصی نقاط استان و تعامل دو سویه با مردم می‌تواند زمینه ساز روزهای روشنی برای این استان باشد.
    اهتمام و تلاش برای تحصیل حداکثر مصوبات در سفر استانی رئیس جمهور به گلستان یکی از مباحثی است که در تاریخ استان بی سابقه بوده است.
    پیش‌بینی اختصاص ۴۰ هزار میلیارد راله اعتبار برای احداث و تکمیل بیش از ۱۲۰ پروژه عمرانی، اقتصادی و ارزی موضوعی بسیار حیاتی برای اقتصاد گلستان است که با مساعی و برنامه‌ریزی کارآمد استاندار و تیم اقتصادی وی محقق شد.
    تقویت تعامل با بنیاد برکت و بهره گیری از ظرفیت بی پایان این نهاد برای محرومیت زدایی و کاهش فقر در گلستان یکی از اقدامات شاخص صورت گرفته طی هفت ماه نخست فعالیت علی محمد زنگانه در گلستان است. امضای تفاهم نامه با بنیاد برکت با اعتباری بالغ بر هفت هزار میلیارد رالا با اشتغال زایی ۱۵ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم از جمله راهکارهای نوین مدیریت ارشد استان بر ای توسعه فراگیر در گلستان بود که در سنوات و دهه‌های گذشته کمترین توجه ای به این ظرفیت ارزشمند نشده بود. قابل ذکر است که در راستا مجموعه بنیاد مستضعفان استان هم قرار است با سرمایه گذاری ۴۵۰ یوروی زمینه بهره برداری از فاز سیکل ترکیبی نیروگاه علی آباد کتول را محقق کنند.
    اهالی فن هم معتقد هستند تامین و جانمایی دو میلیون و یکصد هزار مترمربع زمین برای ساخت حدود ۹۴ هزار واحد مسکونی در گلستان در قالب جهش تولید مسکن و نهضت ملی مسکن از جمله راهبردهای ثمربخش برای جبران کاستی های موجود در بخش مسکن گلستان بوده که درهفت ماه نخست فعالیت دکتر زنگانه حاصل شده است.
    تلاش بی وقفه برای حل مشکل آب به ویژه آب آشامیدنی یکی از مواردی بود که طی این مدت به طور جدی به آن پرداخته شده است.
    در کنارهمه اقدامات فنی – مهندسی و احداث چاه های جدید و هدایت چاه های غیردولتی به شبکه انتقال، حدود ۲۱ هزار میلیارد رالم اعتبار برای حل چالش آب در گلستان اختصاص یافت.
    از دیگر دستاوردهای تیم جدید مدیریتی استانداری گلستان تحصیل مجوزهای لازم برای احداث مجتمع آب شیرین کن در سواحل استان بوده که مطالعات صفر برای جانمایی این پروژه آغاز شده است.
    نکته حائز اهمیت دیگر که فعالان اجتماعی هم بر آن تأکید دارند این است که در سیستم مدیریتی دهمین استاندار گلستان تلاش برای حضور مستمر در بین مردم انجام شده و در همین راستا ضمن اجرای بی وقفه ملاقات های عمومی با مردم و برپایی و شرکت در میزهای خدمت از هر فرصتی مانند حضور در آیین عبادی – سیاسی نماز جمعه برای پاسخگوی به مردم بهره می گیرد.
    حفظ و تقویت امنیت و آرامش استان یکی از مباحثی محوری فعالیت های استاندار از آغاز فعالیت تاکنون بوده که سبب شد در وقایعی مانند قطع سیستمهای جایگاه‌های سوخت و وقفه در فعالیت کارتهای سوخت حتی کوچکترین بازخوردهای اعتراضی در گلستان شکل نگیرد.
    روحانیون و ریش سفیدان قومیت ها و اقوام ساکن در گلستان هم بر این باور هستند که طی این مدت، توجه به همدلی و وحدت اقوام و مذاهب به عنوان یک اصل جدی در دستور کار مدیریت ارشد استان قرار داشته تا روی توسعه را بهتر برای این استان فراهم کند.
    به زعم صاحبنظران بهداشت هم توفیق در امر واکسیناسیون کرونا یکی از مواردی است که سبب شد تا روند مقابله به این بیماری فراگیر در گلستان در جایگاه مطلوبی نسبت به سایر استان های قرار بگیرد و براساس آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار دز واکسن کرونا در گلستان تزریق شده است.
    پرهیز از تمرکزگرایی و نگاه عادلانه به شرق و غرب استان، حضور مستمر و روزانه در صنایع و واحدهای تولیدی و حضور در دور افتاده ترین بخش های استان و احصا مشکلات از جمله خصیصه های استاندار دهم گلستان بود که طی هفته ماهه نخست نظر بسیاری از کارشناسان را جلب کرده است.

    نویسنده: علی قاسمعلی

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *