×
×

ما حیوان نیستیم دانش آموز هستیم

  • کد نوشته: 35390
  • ۱۴۰۱-۰۳-۲۲
  • ۰
  • یکی از ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ ﻧﻬﺎدﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ و آﻣﻮزﺷﯽ و اﺻﻠﯽﺗﺮﯾﻦ رﮐﻦ ﺗﻌﻠﯿﻢ و ﺗﺮﺑﯿﺖ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﺮﺑﯿﺖ ﺻﺤﯿﺢ دانش آموزان در اﺑﻌﺎد دﯾﻨﯽ، ﻋﻠﻤﯽ، آﻣﻮزﺷﯽ، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﮐﺸﻒ اﺳﺘﻌﺪادﻫﺎ و ﻫﺪاﯾﺖ رﺷﺪ ﻣﺘﻮازن روﺣﯽ و ﻣﻌﻨﻮی و ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ آﻧﺎن, مدرسه اﺳﺖ در اصل مدرسه بانی شخصیت دادن و حافظ حیثیت و آبروی کودکان و نوجوانان است .
    ما حیوان نیستیم دانش آموز هستیم
  • تبلیغ هدفمند

    یکی از ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ ﻧﻬﺎدﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ و آﻣﻮزﺷﯽ و اﺻﻠﯽﺗﺮﯾﻦ رﮐﻦ ﺗﻌﻠﯿﻢ و ﺗﺮﺑﯿﺖ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﺮﺑﯿﺖ ﺻﺤﯿﺢ دانش آموزان در اﺑﻌﺎد دﯾﻨﯽ، ﻋﻠﻤﯽ، آﻣﻮزﺷﯽ، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﮐﺸﻒ اﺳﺘﻌﺪادﻫﺎ و ﻫﺪاﯾﺖ رﺷﺪ ﻣﺘﻮازن روﺣﯽ و ﻣﻌﻨﻮی و ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ آﻧﺎن, مدرسه اﺳﺖ در اصل مدرسه بانی شخصیت دادن و حافظ حیثیت و آبروی کودکان و نوجوانان است .

    با این حال گهگاه از گوشه و کنار کشور خبرهایی مبنی بر آزار و اذیت دانش‌آموزان به شیوه‌های مختلف به گوش می‌رسد. که همچنان تنبیه در مدارس کشور وجود دارد.

    امیر علی به همراه چند تن از دوستانش که تاز ه از مدرسه تعطیل شدند برای رسیدن به خانه سوار اتوبوس می شوند بغل دست صندلی من می نشینند امیر علی دست چپ خود را هر از گاهی به پس سرش می برد و آن را ماساژ می دهد و با آخ گفتن آن را رها می سازد دوست امیر علی وحید با خنده دستش را به سر امیر علی می کشد و می گوید: احساس می کنم ور کرده . نامرد بدجوری زده . من به هوای اینکه با همسن و سال خود در مدرسه دعوا کردند یکی دیگر از دوستان امیر علی حسام , آستین خود را بالا می زند و جای خراش روی بازویش را نشان می دهد . امیر علی شاکی از شخصی بنام …. که ناظم مدرسه است که اول دعوا رو برادر زاده ی خود ناظم شروع کرده آنها برای دفاع از خود با آن درگیر شدند و وقتی ناظم متوجه می شود که برادرزاده اش از دست امیر علی کتک خورده به سمت امیر علی رفته و توی صورتش سیلی می زند امیر علی می گوید : ناظم حتی اجازه صحبت نداد که اصلا تعریف کنیم چه اتفاقی افتاده است مقصر برادرزاده ی ناظم بود که به یکی از دوستان امیر علی که از نظر وضعیت اقتصادی در سطح پاینی است و در بدترین نقطه این شهر کوی عرفان زندگی می کند توهین کرد و به روی صورتش آب دهان پرت کرد و همین امر باعث عصبانیت امیر علی و دیگر دوستانش در دفاع از دوست خود شد .

    در ادامه وحید می گوید:در بیشتر مدرسه ها معلم ها به خودشان اجازه می دهند که هر طور که دلشان می خواهد با ما رفتار کنند ما حیوان که نیستیم دانش آموز هستیم . گناه آن بچه هایی که از بعد درسی ضعیف هستند و کم حافظه و یا خانواده های آنها درآمد کمی دارند چیه ؟ که معلم‌های مدرسه جلوی همسن وسالهای خودمون نیش و کنایه می زنندو بی‌احترامی می کنند و متقابلا آنها هم یاد می گیرند که به ما توهین کنند و ناسزا بگویند و درنهایت کار به دعوا و کتک کاری ختم بشود.

    تبعیض و تنبیه و همچنین توهین و تحقیربه دانش‌آموزان چه از سمت مدیران,معاونین و معلمان و چه از سمت دانش آموزانی که از بعد درسی و درآمدی در مرحله ی بالاتر ی قرار دارند ,اثرات منفی هستند که همیشه با دانش آموز می ماند همه ی این موارد عزت نفس دانش‌آموزان را پایین می‌آورد و آنها را پرخاشگر می‌کند تا جایی که دانش‌آموز علاقه‌اش را نسبت به درس و مدرسه از دست داده و از همه چیز متنفر می شود . کسی در کودکی و از کودکی چه در خانواده و بعضا در مدرسه که محل رشد تعلیم و تربیت و شخصیت دهی به دانش آموز است سیلی می خورد و توهین می شنود در موضع بزرگسالی در اجتماع بدنبال تلافی و سرکوب عقده های درونی سیلی می زند و تحقیر می کند.

    خ البرزی که دختر ۱۲ساله اش در یکی از مدارس راهنمایی در حال تحصیل است می گوید : نگین ۸سالش بود که پدرش را در اثر ایست قلبی از دست می دهد از آنجایی که یک فرزند دختر دیگر که دوسال از نگین کوچکتر است داشتم از عهده ی مخارج آنها بر نمی آمدم کار می کردم فقط در حد اینکه شکم شان را سیر کنم و اجاره خانه بپردازم یکبار نگین با ناراحتی از مدرسه به خانه آمد و کیف مدرسه اش را محکم به زمین کوبید که مامان من دیگه به مدرسه نمی روم بچه های مدرسه به خاطر کفش و کیفم که دوساله دارم می پوشم و رنگ و رو رفته است مسخره ام می کنند حتی معلم ورزش منو از تیم والیبال مدرسه حذف کرد و…..
    چند روز گذشته ویدیویی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌دهد یکی از کارکنان مدرسه در حالی که دانش‌آموزان در صف ایستاده‌اند با قیچی به کوتاه کردن موی آنها اقدام می‌کند پیشتر نیز خبری از شکستن سر دانش‌آموز پایه چهارم دبستان توسط معلم در شهرستان اشنویه منتشر شده بود وباید اعتراف کرد که این نوع رفتارها های خشن و زننده یک رفتار کودک آزاری است و همینطور شکایت خانواده ها از رفتار برخی مدیران و معاونان به شیوه های مختلف در اخبار ها و فضای مجازی اعلام شد. رفتارهایی که به قدری آسیب زا و مخرب بوده است که دانش آموزان دیگر علاقه ای به مدرسه رفتن ندارند ودر نهایت به عواقب و تبعات روحی وروانی دانش آموزان در هر مقطع و شرایط سنی پسر و دختر فرقی نمی کند ,منجر می شود .برخوردهای غیر فرهنگی و غیر انسانی که عامل اصلی آن ساختار معیوب نظام آموزشی است در محیط آموزشی ایجاد می شود و وزارت آموزش و پرورش به خاطر سلامت روحی و روانی کودکان باید زمان گزینش و استخدام معلمان و مدیران و معاونین سلامت روان ,پارامترهای شخصی,شخصیتی و انگیزشی آنها را هم مورد بررسی قرار دهد اما متاسفانه زمان گزینش , تمام این موارد نادیده گرفته می شود و اینگونه رفتارها به امری طبیعی و رایج تبدیل شده است.

    سلامتی، تندرستی و نشاط داشتن از حقوق و نیازهای اولیه هر دانش آموز و دانشجویی است است که باید برای حفظ و ارتقای آن به طور مداوم برنامه‌ریزی شود. این موضوع در نظام تعلیم و تربیت، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
    سوءرفتار با هریک از اینها منجر به صدمات روانی، اجتماعی، شناختی و جسمانی آنها می‌شود. مصادیق این سوءرفتارها شامل: استفاده از اظهارات و کنایه‌های تحقیرآمیز به دانش‌آموز، عبارات تهدیدآمیز، تمسخر دانش‌آموز، نادیده‌گرفتن و منزوی کردن، ترساندن، فریاد زدن، مجازات کردن، تنبیه بدنی، ایجاد زخم، شکستگی و … است..
    بعضی آدم ها سعی می کنند حقارتشان را با تحقیرِ دیگران بپوشانند توهین می کنند ، افترا می زنند ، و برچسب های زننده می چسبانند و حرکات غیر معقول انجام می دهند آدم های بیشعوری که بی فکر هستند قدرت تفکر ندارند با بروز رفتارهای روان پریش خود , بی فرهنگی خود را جار می زنند آدم های سالم برای خودشان و دیگران ارزش قائل هستند و توهین نمی کنند .

    نویسنده: سهیلا علاالدین
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *