×
×

راه هنر ابتدا عشق است و سپس کلام

  • کد نوشته: 35400
  • ۱۴۰۱-۰۴-۲۲
  • ۰
  • هر موجودی با آوا و صدای خاص خود برای دیگر موجوات قابل تشخیص است و انسان نیز از این قاعده مستثنی نیست. به عبارت دیگر از صدای هر کس می‌توان به ماهیت او پی برد.
    راه هنر ابتدا عشق است و سپس کلام
  • تبلیغ هدفمند

    سهیلا علاالدین – هر موجودی با آوا و صدای خاص خود برای دیگر موجوات قابل تشخیص است و انسان نیز از این قاعده مستثنی نیست. به عبارت دیگر از صدای هر کس می‌توان به ماهیت او پی برد.

    صدای خوب، مهربان، با احساس، رسا، واضح و دارای اعتماد به نفس می‌تواند مخاطبان بسیاری را به سمت خود جذب کند. صدا باید احساسات و عواطف مختلف را به خوبی به مخاطب انتقال دهد، احساسات و عواطفی مانند دوست داشتن، ناراحتی، خوشحالی، کینه، دلخوری و ارتباط برقرار کردن با صدای گرفته ابدا خوشایند نیست.

    حتما برای شما هم پیش آمده که در ابتدای صبح، جلسه یا قرار مهمی داشته و صدای‌تان گرفته باشد آموزش فن بیان و گویندگی می تواند برای همه ی افرادی که با صدای خود سر و کار دارند دارای اهمیت باشد، معلمان، خوانندگان با هر سبک و نوع خوانندگی مخصوص به خود، سخنوران که در مراسم ها و مجالس بزرگ به راحتی سخنرانی می کنند و همه از لحن و نوع صحبت کردن آنان لذت می برند هر گروه قطعا به آموزش هایی در زمینه صداسازی و برقراری ارتباط نیازمند هستند تا تاثیر هنر آنان بر دیگران بیشتر نمایان گردد.

    دراین مصاحبه به سراغ امیر شمس آهنگساز و مدرس صداسازی رفته و قصد داریم تابا انجام این مصاحبه به موارد مختلفی در زمینه آموزش فن بیان و گویندگی، نقش صداسازی در آموزش فن بیان و… بپردازیم.

    امیر شمس آهنگساز و مدرس صداسازی , مدیر اجرایی موسسه فرهنگی هنری آوا نمای هیرکان و مدرس آموزشگاه سینمایی شمس . از جمله فعالیت های هنری وی در سالهای گذشته می توان به آهنگساز فیلم , تئاتر , انیمیشن , بازی, موسیقی پاپ,ارکسترال, تیزرهای تبلیغاتی و….اشاره کرد .

    مس به غیر ازاین فعالیت های اشاره شده , در خصوص صداگزاری , نریشن , دوبله انیمیشن کارنامه ی مفید وتأثیر گزاری از خود به جای گذاشته است .
    از انجایی که در داوری های جشنواره و اجراهای آموزشگاهی با خوانندگان وصداپیشگان متعدد از نزدیک هم کلام و همسو شده است متوجه اشتباهات وبیراهه رفتن برخی از اجراکنندگان شده و همین امر وی را برآن داشت تا با مطالعه , پژوهش , ترجمه و گذراندن دوره های صدا سازی با متدهای روز دنیا , کارگاه های صداسازی با هدف آگاهی رسانی و آشنایی علاقمندان با مباحث و متدهای روز دنیا را بی ریا و بدون کم وکاستی برگزار کند.
    این هنرمند پرتلاش ومدرس با تجربه و اخلاق مدار شهر گرگان در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: متاسفانه در خصوص خوانندگی و صداسازی سر فصل های مشخصی وجود نداشته و ندارد اما با راهیابی متدها به کشور , مباحث علمی و مستند و تمرینات موثر ؛ می توانیم با اطمینان بیشتری مراحل آشنایی و تربیت صدای هنرجویان را پیش ببریم .امیر شمس گفت: در هریک از این کارگاه ها که عمدتا به صورت رایگان برگزار می شود تمام سعی و تلاش بر آن است که با حضور یک پزشک و متخصص مرتبط , مراحل تولید صدا را از تنفس تا فرکانس , بصورت علمی و عملی مورد بررسی قرار دهیم تا هنرجویان درکنار یادگیری تکنیک های صدا سازی در کلاس , واحد عملی خود را بر روی صحنه و در مقابل دید ه گان حاضرین در سالن ,به اجرای آهنگ های خود بپردازند.
    شمس مدرس صداسازی و آهنگسازی ازمهمترین ویژگی های کلاس خوانندگی خود را ,شناسایی ظرفیت و بررسی میزان استعداد هنرجوها و تمرینات و الگوهای مهم صدا برروی پیانو بصورت استاندارد در تمامی مراکز آموزش خوانندگی دانست و افزود: از ابتدای دوره کلاس ها, محدودیت و توانایی صوتی , انقباض و اختلالات حنجره هنرجوها شناسایی و برحسب فاکتورهای بدست آمده تمرینات موثر و مورد نیاز, بصورت به روز و علمی آموزش و در اختیار هنرجو قرار می گیرد تا هنرجویان ضمن داشتن آرامش خاطردر محیط کلاس, با نحوه ی برخورد مربی صدا در جهت داشتن روحیه پر انرژی و تلاش دلسوزانه استاد به جهت کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس آنها در مسیر صحیح تمرینات عیب یابی و رفع اشکال نمایند.
    شمس در ادامه بیان کرد: اولین و مهمترین نیاز در بدو ورود به آموزش خوانندگی داشتن هدف می باشد . هدف به نوبه ی خود باعث ایجاد تلاش می شود شاید هدف یک هنرجو بعد از اتمام دوره ها , تولید آلبوم یا همکاری با یک گروه موسیقی اجرای کنسرت و یا حتی برای احساس و خلوت خود باشد و هرکدام از این تصورها و اهداف موجب می شود که تلاش و پشتکار هنرجو به طور چشمگیری زیاد شده و در نهایت بر کیفیت و آموزش او تاثیر بسزایی بگذارد. اما برعکس هستند هنرجویانی که بدون داشتن هدفی واحد ومشخص بعد ازمدتی دلسرد ودچار زده گی ودر نهایت انصراف می دهند.
    وی در جواب این سوال که آیانحوه ی آموزش صداسازی و خوانندگی برای خانم ها و آقایان در استفاده از تکنیک خوانندگی متفاوت است اعلام داشت: سرفصل ها , تمرینات و تکنیک ها مشترک است تنها تفاوت در محدوده صوتی خانم ها و آقایان بوده که موجب می شود الگوهای تمرینی کلاس از نت های پایین تر یا بالاتر شروع شوند.
    امیر شمس مدر س آموزش فن بیان و گویندگی خاطر نشان کرد: برگزاری کارگاه های درون آموزشگاهی و اجرای هنرجویان خانم , هرچند یکبار در آموزشگاه سه لاچنگ با مدیریت خانم پورسلطان و آقای مهدی عظیمی برگزار می گردد تفاوت چندانی وجود ندارد تمام کارگاه های صداسازی به منظور فراهم کردن شرایط حضور برای همه ی علاقمندان و هنردوستان بصورت رایگان در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار می شود و ازآنجا که صدا پایه و زمینه هنرهای مرتبط با خوانندگی , بیان, گویندگی و دوبلاژ(هم برای خانمها و آقایان فرقی نمی کند)….می باشدسعی برآن است تا در کارگاه های آتی در کنار مباحث صداسازی , اجرای هنرجویان خوانندگی , دوبلاژو گویندگی را در کنار هم داشته باشیم.
    این استاد گرانقدر تعبیر خود را از انسان, هستی ,هنر, آواز , خلاقیت و حرکات بدن اینگونه بازگو می کند: آواز هنری است از طبیعت انسان و هستی , که از عمق وجود سر می گیرد , به گوش می رسد و به دل می نشیند , سازآواز همیشه همراه انسان بوده و هست در کالبد او , در حنجره ی او . هدیه ای از جنس هنر که جهان هستی به انسان اهداء کرده است .خلاقیت هم در هر هنر و حرفای موردنیاز است و موثر.زیرا نقطه شروع تفاوت و تمایز از دیگران است . این تفاوت در خلاقیت هاست که موجب می شود بین دو خواننده , دو بازیگر , دوشاعر و ….احساس متفاوت داشته باشیم هنرجو در حین دوره های صداسازی و خوانندگی خود می آموزد که با استفاده به موقع و صحیح تکنیک ها و نکات آوزش داده شده , خلاقیت خود را در آواز به نمایش بگذارد .حرکات بدنی مناسب و بجا ,تداعی کننده ریتم در طبیعت و بدن انسان است . همانطور که در یک مراسم جشن و یا سینه زنی همه افراد حاضر در جمع بدون آگاهی از مباحث موسیقی و ارزش زمانی نت ها, بصورت هماهنگ دست می زنند ویا سینه زنی می کنند . حرکات دست و یا سر در اجرا و تمرین می تواند تاثیر مناسبی بر دو عامل ریتم و احساس داشته باشد و از طرفی نشان دهنده ی عمق احساسات هنرمند ودر نتیجه القاء این درآمیختگی زیبا به گوش و چشم مخاطب باشد .

    وی که باصبوری و متانت پای مصاحبه با ما نشسته بود صحبت خود را اینگونه به اتمام می رساند:
    تا نگردی آشنا زین پرده رمزی نشنوی گوش نامحرم نباشد جای پیغام سروش
    وارد شدن به عرصه هنر موسیقی اعم از آهنگسازی, نوازندگی, خوانندگی و…..سالهای سال تلاش و پشتکار ,تحقیق و پژوهش را می طلبد . این روزها هرکدام از علاقه مندان به شاخه های هنری مایل هستند که در کمترین زمان و بیشترین بازخورد شروع به یادگیری کنند. بعضا دیده می شود عزیزانی که در بدو یادگیری و شروع دوره های آموزشی, در حال محاسبه مالی و درآمد زایی آن هستند . این راه در ابتدا عشق است و و سپس کلام. تلاقی و تداوم این دو در گذر سال ها موجب رسیدن به ستاره ای از کهکشان دنیای هنر می شود.

    نویسنده: سهیلا علاالدین
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *