×
×

تولید کننده لوازم اداری گلستان:
بانک ها مانعی برای تولید هستند/ قیمت بالای مزایده های بانکی در شهرک های صنعتی

  • کد نوشته: 35480
  • ۱۴۰۱-۰۴-۱۱
  • ۰
  • هنگامه خاندوزی : قیمت های بالای مزایده بانکی سبب شده که رقابت برای خرید مکان و فضاهای تولیدی کمتر شود و از نگاه یک تولید کننده لوازم اداری، بانک ها با این اقدام چوب لای چرخ تولید می گذارند.
    بانک ها مانعی برای تولید هستند/ قیمت بالای مزایده های بانکی در شهرک های صنعتی
  • تبلیغ هدفمند

    شهرک های صنعتی برای گسترش فضای تولید در حاشیه های شهرها شکل گرفته تا تولید کنندگان بتوانند با بهای کمتری اقدام به خرید مکانی برای توسعه فعالیت های خود باشند.

    ایجاد بستر مناسب به منظور استقرار واحدهای صنعتی از مهم‌ترین اهداف ساخت شهرک‌ها و نواحی صنعتی است، اما در این میان برخی مواقع اقداماتی انجام می شود که به جای پیشرفت، پس رفت ایجاد می کند و همین مسئله دلسردی های در بخش تولید به وجود می آورد.

    سید رضا مهاجر مدیرعامل شرکت پیشرو صنعت، که در حوزه ام دی اف و ساخت وسایل اداری فعالیت می کند یکی از کسانی است که به گفته ایشان به دلیل قیمت گذاری غیرکارشناسی از سوی بانک بر روی کارخانه متروکه که در جوار کارگاه او وجود دارد با این که می خواهد اما نمی تواند فضای کار خود را گسترش دهد و معتقد است که هر کسی پول و اعتبار دارد می تواند در حوزه تولید مانع تراشی کند.

    به منظور بررسی مسائل و مشکلاتی که در حوزه تولید وجود دارد گفتگوی با این تولید کننده گلستانی داشته است.

    چه مدت در این زمینه مشغول کار هستید و چه میزان فرصت شغلی را ایجاد کردید؟

    نزدیک به ۴۰ سال مشغول به ساخت وسایل اداری و کابینت هستم، با پشتکار و انگیزه فراوان کار را شروع کردم و هنوز نیز همان پشتکار اولیه را در کار خود دارم.

    اما متاسفانه عده ای به دنبال این هستند که جلوی تولید را بگیرند و چوب لای چرخ تولید بگذارند، یک سری عوامل در مسیر تولید، انسان را ازفعالیتی که دارد دلسرد می کند.

    متاسفانه در برخی مواقع شرایط به گونه ای پیش می رود که هر کسی که پول دارد می تواند چرخ تولید را بخواند و بانک ها نیز یکی از این موارد هستند و به عنوان یک تولید کننده معتقدم بانک ها عامل تمام بدبختی های حوزه تولید هستند.

    بانک چه مانعی را برای توسعه کار شما ایجاد کرده است ؟

    در کنار کارگاه تولیدی که در شهرک صنعتی علی آباد داردم یک سوله و یک کارخانه متروکه وجود دارد که با آنکه آن را به مزایده گذاشته اما مبلغ مزاید زیاد است و همین امر سبب شد که ما نتوانیم آن سوله را خریداری کنیم .

    متاسفانه نگاه بانک در خرید و فروش زمین های شهرک های صنعتی نگاه تولیدی نیست و بیشتر به این فکر می کند که اگر این زمین خریداری نشود فردا قیمت آن بالاتر خواهد رفت.

    در حالیکه اگر یک قیمت کارشناسی برای این فضا بگذارند ما توان این را داریم که این مکان را خریداری و برای بیش از۲۰ نفر دیگر شغل ایجاد کنیم.

    بیش از سه دوره مزاید برگزار شده اما چون قیمت بالا بود کسی رغبت به خرید این مکان نداشته است، نامه نگاری های زیادی داشتیم تا مسئولان کمک و همراهی داشته باشند بتوانیم این فضا را برای گسترش فعالیت خود تهیه کنیم اما متاسفانه تاکنون به جوابی نرسیدیم.

    تولیدتان بیشتر در چه زمینه ای است؟

    وسایل اداره فایل، میز و صندلی اداری، کابینت تولید می کنیم و علاوه بر تامین نیازهای داخل استان صادرات نیز به دیگر استان ها داریم.

    برای گسترش کار به دنبال این بودیم که سیلوی که در نزدیکه کارگاه به صورت متروکه قرار دارد را خریداری کنیم تا بتوانیم درهای ممبران تولید کنیم، اما از آنجایی که فضای تولید ما کم است وبرای تولید درهای ممبران نیاز به دستگاه های بیشتر و فضا مناسب تری داریم، فعلا نتوانسته ایم در این حوزه اقدامی انجام دهیم.

    تهیه مواد اولیه برای تولید کارگاه به چه صورت است؟

    از سه شرکت بزرگ در سمنان، مازندران و خوزستان برای خرید موارد اولیه کارگاه اقدام می کنیم.

    در خصوص تامین مواد اولیه مشکلی نداریم اما یک دوره که شاهد افزایش قیمت ها و تورم بودیم با وجود اینکه مواد را خریداری کردیم و هزینه آن را پرداخت کردیم اما شرکت بعد از ۱۰ روز مواد را برای ما ارسال نکرد و گفت مواد اولیه گران شده است و ما مجبور شدیم که جنسی را که ۱۵۰ میلیون خریداری کردیم به دو برابر قیمت از این شرکت تحویل بگیریم.

    این معضل بزرگی است که واقعا همه تولید کننده گان در این حوزه مشکل دارند، و اگر هم با قیمتی که گفتند خریداری نکنیم دیگر نمی توانیم از جای دیگر مواد اولیه را تامین کنیم.

    مواد اولیه کارگاه شما در استان تولید نمی شود؟

    در استان نیز کارخانه های برای تامین مواد اولیه ممبران، ام ی اف وجود دارد اما نیاز ما در استان تامین نمی شود و کیفیت ام دی اف استان های مازندران، سمنان و خوزستان بسیار خوب است و در ابعاد برزگ تعریف می شود برای کار ما بیشتر استفاده می کنیم.

    تاثیر افزایش حقوق کارگران بر روند کار شما چگونه بوده است؟

    در کار ما یک کارگر باید به تجربه و تخصص مورد نیازدست پیدا کند تا بتواند حقوق معقول هم برای خود هم برای کارگاه داشته باشد.

    در حال حاضر ما کارگر هایی داریم که بیش از ۲۰ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند و در عین حال کارگرهای نیز وجود دارد که حتی نمی توانم ۲ میلیون تومان نیز به آنها حقوق دهیم چرا که آنها هنوز به تجربه و تخصص لازم دست پیدا نکرده‌اند و تولید کارگاه و اندازه‌ای نیست که بتواند به آنها حقوق متناسب با قانون کار بدهد.

    دیگر چالش های که در حوزه تولید با آن مواجه هستید چیست؟

    بیشترین مشکل ما در حوزه بانک هاست، سامانه نظارتی در این خصوص وجود ندارد و آنها به هر قانونی که خودشان می خواهند عمل می کنند.

    بحث دیگری که شرایط کار را برای ما سخت کرده، بیمه تامین اجتماعی است.

    الان برای کارگری که در ماه دو میلیون تومان توان تولید ندارد و تازه کار هست چیزی در حدود یک میلیون و ۷۰۰ تا دو میلیون تومان هزینه بیمه می شود.

    کارگاه باید تولید داشته باشد که ما بتوانیم این همه هزینه بیمه بدهیم، در عین حال بیمه تامین اجتماعی در برابر هزینه ای که از مردم دریافت می کند خدمات خاصی ارائه نمی دهد.

    اگر هزینه ای که برای بیمه پرداخت می شود در یک حساب دراز مدت واریز کنیم بعد از ۱۰ سال کارگر من به بازنشستگی با رقمی بیشتر از حقوقی که بیمه تامین می کند خواهد رسید.

    در حوزه مالیات ؟

    خوشبختانه در خصوص مالیات در شهرک های صنعتی از تخفیف پنج ساله برخوردار هستیم

    دارایی و مالیات در شهرستان علی آباد با ما همکاری عالی دارند، و طبق خرید و فروشی که انجام می شود مالیات خود را پرداخت می کنیم.

    فضای تولید را در گلستان چگونه می بینید؟

    کارگر خیلی ارزان است هیچ جای کارگر کشور کارگر به اندازه گلستان وجود ندارد که با پنج الی شش میلیون تومان بخواهند کار کنند و از لحاظ جغرافیایی، پتانسیل و نیروی کار فضای بسیار مناسبی برای تولید وجود دارد.

    اما متاسفانه مسئولان استان آنگونه که باید با تولید کنندگان همراهی ندارد، وعده زیاد می دهند ولی هیچ کدام آنها عملیاتی نمی شود.

    خرید یک سوله و انبار را بارها دنبال می کنیم و مسئولان زیادی آمدند و از کارگاه ما بازدید داشتند، در خصوص مشکل خود نامه ای در سفر رئیس جمهوری زدیم اما هنوز از سرنوشت آن خبری نیست.

    فضا برای کار زیاد است اما مسئولان به دلیل عدم همراهی تولید کنندگان را دلسرد می کنند.

    اگر این کارخانه متروکه با یک قیمت کارشناسی به مزایده گذاشته شود، ظرفیت ایجاد اشتغال برای ۲۰ نفر دیگر در این مکان مهیا می شود

    هر کسی یک عشقی دارد، من نیز علاقمند هستم که بتوانم فضای کار را گسترش دهم و شاهد این باشم که زمینه اشتغال برای افراد دیگر را فراهم کنم.

    نویسنده: هنگامه خاندوزی
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *