×
×

برگزاری نخستین سوگواره «چاووشی خوانی حسینی» در گلستان

  • کد نوشته: 35486
  • ۱۴۰۱-۰۵-۰۲
  • ۰
  • دبیر اولین سوگواره «چاووشی خوانی حسینی» استان گلستان گفت: کانون فرهنگی هنری مسجد جامع گلشن گرگان نخستین سوگواره «چاووشی خوانی حسینی» در استان گلستان را برگزار می‌کند.
    برگزاری نخستین سوگواره «چاووشی خوانی حسینی» در گلستان
  • تبلیغ هدفمند

    حمید حقیقت نیا در گفتگو با خبرنگار بازار کسب و کار آنلاین با اشاره به اینکه سنت چاووشی خوانی از سنت‌های دیرین مردم گلستان است، اظهار کرد: چاووشی‌خوانی از سنت‌های بسیار تاریخی است که برای محرم نیز بسیار مورد توجه بوده، ولی در گذر زمان به سنتی متروک تبدیل شده است.

    دبیر جشنواره سوگواره «چاوشی خوانی حسینی» با بیان اینکه این سنت باید احیا شود و در مجالس عزاداری سالار شهیدان امام حسین (ع) مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: چاووشی خوانی اکنون به علت بی‌توجهی در حال تضعیف‌شدن است و مسئولان فرهنگی باید همت و کوشش کنند تا این سنت و شعار مذهبی ما احیاء و اقامه شود و آنچه به نفع دین و مذهب و اجتماع و اعتقادات مذهبی مردم ماست، از بین نرود.
    حقیقت نیا افزود: چاووشی باید یک امر فراگیر باشد و فراگیر شدن دوباره‌اش نیز اصلاً دشوار و پیچیده نیست، با این اوصاف، محرم و صفر فرصتی شایسته و مطلوب است که بار دیگر شاهد چاووشی خوانی قومیت‌های مختلف با لحن‌های جذاب و تاثیر گزار قومیت‌های مختلف باشیم و این سنت در روزهای پیش روی احیا شود.
    دبیر سوگواره در ادامه شرایط شرکت در اولین «سوگواره چاووشی خوانی حسینی» را تشریح کرد و گفت: محدودیت سنی برای شرکت وجود ندارد و آثار ارسال شده منحصراً می‌بایست برای این سوگواره ضبط شده و برای دیگر مسابقات ارسال نشده باشد که هر چاووشی خوان با ارائه دو اثر یک قطعه (با فرمت ام پی ۳) و یک قطعه هم به صورت تصویری (با فرمت ام پی ۴ حداکثر ۱۰ دقیقه) می‌تواند در این سوگواره از دهم تیر ماه ۱۴۰۱ الی هجدهم شهریور ۱۴۰۱ شرکت کنند.
    حقیقت نیا در رابطه با نحوه ارسال آثار به دبیرخانه سوگواره گفت: چاووشی خوانان می‌توانند آثار خود را در فضای مجازی به آدرس Masjed_jame_golshan کانال اطلاع رسانی روبیکا و تلگرام و واتساپ به شماره (۰۹۳۹۶۱۰۶۶۹۳) ارسال کنند.
    وی ارائه بیوگرافی به همراه یک قطعه عکس پرسنلی و تصویر کارت ملی را از دیگر شرایط شرکت در سوگواره یاد کرد و در ادامه در رابطه با ملاک ارزیابی و انتخاب چاوشی خوانی گفت: انتخاب اشعار و متون ادبی متناسب با موضوع سوگواره، قرائت صحیح اشعار و متون فارسی و عربی، بهره گیری مناسب و اصولی از آیین‌ها و آداب و رسوم چاووشی خوانی مناطق مختلف گلستان، نمایش مطلوب و مناسب ظرفیت‌های چاوشی خوانی در مناطق مختلف استان، بهره گیری مناسب و اصولی از ردیف‌های آوازی موسیقی ایرانی در چاوشی خوانی، صوت زیبا و جذاب و هنرمندانه و رعایت همگونی نغمات و پرده‌ها، تحریرهای فنی و زیبا، برخورداری از شروع و پایان مناسب، تطبیق آهنگ‌ها با مضامین و معانی متن، رعایت فرازها و فرودها، اجرای ممتاز (خلاقیت و نوآوری در اجرا و..) از نکات مهمی است که مورد نظر هیئت داوران این سوگواره است.
    حمید حقیقت نیا در رابطه با جوایز این سوگواره اظهار کرد: برای برگزیده اول کمک هزینه سفر کربلای معلی به مبلغ پنج میلیون تومان، برگزیده دوم کمک هزینه سفر کربلای معلی چهار میلیون تومان، برگزیده سوم کمک هزینه سفر کربلای معلی سه میلیون تومان و برای برگزیدگان چهارم تا چهاردهم نیز کمک هزینه سفر کربلای معلی یک میلیون تومانی به همراه لوح یادبود سوگواره در نظر گرفته شده است.
    دبیر سوگواره چاووشی خوانی حسینی استان گلستان با اشاره به اهمیت داوری این سوگواره گفت: حاج محسن طاهری (مدیرعامل خانه مداحان کشور) دکتر محمد حکیمی (استاد دانشگاه) اسماعیل جاجرمی (شاعر) داوران این سوگواره چاووشی خوانی حسینی در استان گلستان هستند.
    وی ادامه داد: پس از دریافت آثار توسط این عزیزان بررسی و در ایام اربعین حسینی سال جاری نفرات برتر اعلام و با برگزاری مراسمی در مسجد جامع گلشن گرگان با حضور آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان از منتخبین تجلیل خواهد شد.
    حقیقت نیا در پایان ضمن دعوت از همه ذاکرین و پیر غلامان آستان مقدس ابا عبدالله الحسین (ع) دراین سوگواره، اظهار امیدواری کرد که انشاالله در سال‌های آتی مرحله کشوری این سوگواره به میزبانی کانون فرهنگی هنری مسجد جامع گلشن گرگان برگزار می‌گردد.

    نویسنده: هنگامه خاندوزی
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *