×
×

مردم خراسان شمالی با خانه تکانی به پیشواز سال نو می روند

  • کد نوشته: 36337
  • ۱۴۰۱-۱۲-۲۷
  • ۰
  • ایسنا/خراسان شمالی خانه تکانی یکی از آیین ها و رسم های کهن ایرانی است که همه ساله در فراگشت سال کهنه به نو و در پیشواز سال جدید انجام می شود. به گزارش ایسنا، در خراسان شمالی نیز هنوز این رسم همچون سراسری ایران میان مردم معمول است و بانوان از چند روز مانده به […]

    مردم خراسان شمالی با خانه تکانی به پیشواز سال نو می روند
  • تبلیغ هدفمند

    ایسنا/خراسان شمالی خانه تکانی یکی از آیین ها و رسم های کهن ایرانی است که همه ساله در فراگشت سال کهنه به نو و در پیشواز سال جدید انجام می شود.

    به گزارش ایسنا، در خراسان شمالی نیز هنوز این رسم همچون سراسری ایران میان مردم معمول است و بانوان از چند روز مانده به نوروز و بعضا تا یک روز مانده به تحویل سال، به خانه تکانی می پردازند.

    این آیین به عنوان یک آیین ایرانی در میان همه اقوام ساکن در این سامان اعم از ترکمن، ترک، کرد و فارس رواج دارد و همه به انجام آن پایبندند. غبارروبی و گردگیری از در و دیوار خانه و اسباب منزل، شست و شو و پاکیزگی، دور افکندن اشیاء کهنه و فرسوده، سفید کردن دیوارهای دود گرفته منزل و زدودن آلودگی ها و سیاهی‌ها از فضای زندگی در قالب خانه تکانی جای می گیرد.

    مردم در عمل به این سنت کهن، وسایل کهنه، پاره، شکسته و بی مصرف را دور ریخته و تا حد امکان که وسع آن ها اجازه دهد، اشیاء و وسایل تازه را جایگزین آن می کنند.

    مردم خراسان شمالی با خانه تکانی به پیشواز سال نو می روند

    ساکنان مناطق شهری و روستایی استان خراسان شمالی در این ایام پرده ها، قالی ها، قالیچه ها و فرش ها رامی تکانند یا اگر نیاز به شستن داشته باشد، آن را انجام می دهند. آنان که در طول سال، در و دیوار منزلشان را غبار و سیاهی گرفته، فرصت را برای سفید کردن و نقاشی خانه ها از دست نمی دهند و با در و دیواری آراسته به استقبال سال نو می روند.

    کاشت گل، گیاه و نهال در باغچه و گلدان از دیگر آیین هایی است که در آستانه نوروز و سال جدید شمسی انجام می شود.

    مردم خراسان شمالی با خانه تکانی به پیشواز سال نو می روند

    اهالی این استان همچنین با سوزاندن و دود کردن اسفند و کندر، افشاندن گلاب و مواد خوشبو کننده، سوزاندن خاشاک و شاخه های خشک درختان در شب های آخر سال به گندزدایی منزل می پردازد. بانوان معتقدند با رسیدن نوروز که زمان نو گشتن سال و تجدید حیات طبیعت است، باید زندگی دیگری را آغاز کرد و به آن رنگ و جلایی دیگر بخشید. آنان بر این باورند که با پایان مرگ طبیعت و زنده شدن آن باید سیاهی و کهنگی را از منزل دور کرد و با فضای پاک به استقبال سال نو رفت. به عقیده آنان، همراه با نو شدگی سال با خانه تکانی و زدودن آلودگی در روزهای پایانی سالِ کهنه، باید از آنچه رنگ فرسودگی و کهنگی دارد جدا شد.

    آن ها می گویند علاوه بر خانه تکانی منزل، باید با تطهیر و پاکیزه کردن سر و تن و پوشیدن جامه های نو و پاکیزه و همچنین خانه تکانی دل به استقبال نوروز رفت‌. به گفته آنان، با رسیدن نوروز باید همه تعلقات ناپاک و نامقدس زندگی دنیوی که از سیاهی، تباهی و کهنگی برخاسته را از خود و فضای زیست خود دور کرد و با نو شدگی سال در ساحتی معنوی و قدسی قدم گذاشت.

    خبرنگار: غلامرضا مینا

    انتهای پیام

    برچسب ها

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *