×
×

مهمترین آسیب اجتماعی در فضای بازار کسب‌وکار

  • کد نوشته: 36646
  • ۱۴۰۲-۰۱-۱۱
  • ۰
  • آسیب اجتماعی مهمی که در فضای بازار کسب‌وکار وجود دارد، تحریم‌های غیررسمی و دسترسی ناحقی به منابع و فرصت‌های کسب‌وکار است. این مسئله خصوصاً برای کسب‌وکارهای کوچک و نوپا با امکانات محدود قابل تحمل نیست و مانع از رشد و توسعه صحیح آنها می‌شود. همچنین در بعضی از موارد، برخی افراد و گروه‌های اجتماعی دچار نابرابری و تبعیض در دسترسی به فرصت‌های کسب‌وکار هستند که این موضوع می‌تواند باعث خنثی شدن پتانسیل و استعداد آنها شود.
    مهمترین آسیب اجتماعی در فضای بازار کسب‌وکار
  • تبلیغ هدفمند

    در فضای بازار کسب و کار، مهمترین آسیب اجتماعی، رانت‌خواری و فساد است. در این راستا، رشوه‌دادن و دریافت رانت از کارآفرینان و فروشندگان جایگاه ویژه‌ای را در فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری‌ها دارند و سبب شده‌اند تا بازار به نحوی از بستر سالمی برای فعالیت‌های تجاری به بستری برای دست‌اندازی تبدیل شود. در نتیجه، رقبای ارزشمند واقعی، به صورت غیرعادلانه توسط افرادی با توانائی‌های مالی برکنار شده و مانع جریان عادلانه کالا و خدمات در بازار می‌شوند.

    آسیب اجتماعی مهمی که در فضای بازار کسب‌وکار وجود دارد، تحریم‌های غیررسمی و دسترسی ناحقی به منابع و فرصت‌های کسب‌وکار است. این مسئله خصوصاً برای کسب‌وکارهای کوچک و نوپا با امکانات محدود قابل تحمل نیست و مانع از رشد و توسعه صحیح آنها می‌شود. همچنین در بعضی از موارد، برخی افراد و گروه‌های اجتماعی دچار نابرابری و تبعیض در دسترسی به فرصت‌های کسب‌وکار هستند که این موضوع می‌تواند باعث خنثی شدن پتانسیل و استعداد آنها شود.

    مهمترین آسیب های اجتماعی که بازار کسب‌وکار با آن روبرو است؟

    بازار کسب و کار با مشکلات و آسیب‌های اجتماعی مختلفی روبرو می‌شود. مهمترین آسیب‌های اجتماعی که بر بازار کسب و کار تأثیر می‌گذارند عبارتند از:
    ۱. آسیب‌های اقتصادی: این مسائل مانند تورم، نبود پایداری در بازار، نوسانات قیمت و… می‌توانند باعث افزایش هزینه‌های تولید و حمل و نقل، کاهش تقاضا و در نتیجه کاهش ارزش بازار و رانت پایین شده، رقابت بیشتر و سود کاهشی شوند.
    ۲. آسیب‌های مربوط به محیط زیست: مشکلات مربوط به تغییرات اقلیمی و کاهش منابع طبیعی باعث شده است که بسیاری از کسب و کارها نسبت به حفظ محیط زیست توجه بیشتری داشته باشند. عدم توجه به این موضوع باعث کاهش قابل توجه سطح آب، تلویح هوا و‌ رضایت مشتری شده است.
    ۳.آسیب‌های مربوط به برابری جنسیتی: عدم برابری جنسیتی و عدم دسترسی زنان به برابری فرصت‌های کسب و کار و نیز تبعیض در پایین ترین حقوق و دسترسی به منابع مالی در عرصه کاری، آسیب‌های قابل توجهی برای بازار کار ایجاد کرده است.
    ۴.آسیب‌های اجتماعی مرتبط با فرهنگ: تفاوت در جوامع و فرهنگ‌ها باعث سخت شدن گسترش کسب و کارهای بین المللی می‌شود. این مشکل می تواند با توسعه فرهنگی، کمک به یافتن شیوه های جایگزین کاری و یا شیوه های تبلیغاتی موجب تسهیل در پذیرش بازار داخلی و خارجی شود.
    ۵.آسیب‌های اجتماعی مربوط به توزیع درآمد ناعادلانه: درجه بندی درآمد و افزایش نابرابری های درآمدی باعث کاهش قابل توجه تقاضا و درنتیجه کاهش ارزش بازار و رانت پایین شده، رقابت بیشتر و سود کاهشی شوند.
    رانت و فساد چگونه بعنوان مهمترین آسیب اجتماعی در فضای بازار کسب‌وکار محسوب می‌شود
    رانت و فساد به دلیل تأثیر بسیار زیادی که در فضای کسب و کار دارند و باعث شکست و عقب‌ماندگی اقتصادی و وضعیت معیشتی کشور می‌شوند، به عنوان مهمترین آسیب اجتماعی در فضای بازار کسب و کار محسوب می‌شوند. این دو مفهوم برای بسیاری از کسب‌وکارها به چالش‌های بزرگی منجر می‌شود و به دلیل ناعادلانه بودن، به استقرار رقابت سالم و عادلانه در فضای کسب و کار مانع می‌شود. علاوه بر این، رانت و فساد باعث کاهش رضایتمندی مصرف کنندگان و افزایش هزینه‌های تولید می‌شوند که در نتیجه تأثیرات زیادی روی اقتصاد و جامعه ایجاد می‌کنند. به همین دلیل پیشگیری از رانت و فساد و ارتقای شفافیت و عدالت در فضای کسب و کار، برای پیشرفت و شکوفایی اقتصادی و اجتماعی جامعه بسیار حائز اهمیت است.
    رانت و فساد از نظر اقتصادی می تواند بر بازار کسب و کار تاثیرات منفی بسیاری داشته باشد. به عبارت دیگر، رانت و فساد می‌تواند بعنوان عامل اصلی آسیب های اجتماعی در فضای بازار کسب و کار محسوب شود. مصرف کنندگان یا مشتریان از کیفیت مناسب محصولات یا خدماتی که دریافت می‌کنند، به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرند. این موضوع به طور مستقیم تاثیر بر نگرش افراد نسبت به بازار و عرصه کسب و کار دارد. برای مثال، اگر مشتریان تصور داشته باشند همه کسب و کار‌ها و نهادهای مرتبط در ارتباط با یکدیگر هستند و به صورت یک تن متلاشی می‌شوند، نگرش دوباره سازی افراد به کسب و کار محدود خواهد شد و از سوی دیگر، تعاملات و روابط کاری نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. در کل، رانت و فساد می تواند بسیاری از زمینه های کسب و کار را به آسیب بیندازد.
    رانت و فساد به دلیل تأثیر بسزایی که در اقتصاد، سیاست، فرهنگ و جامعه دارند، به عنوان پایه و اصل بی‌ثباتی و ناامنی اقتصادی و اجتماعی از وضعیت شدید و نگران کننده‌ای برخوردار بوده و راسخاً در راس مشکلات اجتماعی است. در فضای بازار کسب و کار نیز، رانت و فساد به عنوان مهمترین آسیب اجتماعی در دو حوزه خصوصی و عمومی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. باعث می‌شوند محیط زندگی و کار کارآفرینان، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به شکلی که بی‌تابی و عدم اطمینان به آینده‌ای پایدار در بر نمی‌گیرد. همچنین، موجب کاهش منافع عمومی، عدالت و ایجاد اختلالات برای رشد و توسعه اقتصادی شده و در نهایت باعث تضعیف رقابت، کاهش تولید، دسترسی کمتر به فناوری‌ها و رشد اقتصادی پایدار می‌گردد.
    رانت و فساد می‌تواند به عنوان دو مسئله بسیار مهم در فضای بازار کسب و کار محسوب شود به این دلیل که تاثیر بسزایی بر روی رقابت، عدالت و شفافیت در بازار دارند.
    رانت به معنای به دست آوردن سود غیر عادلانه است که می‌تواند نتیجه ای از موقعیت برخورداری از قدرت باشد که توسط دولت، نظام قضایی و مقامات عمومی ایجاد شده است. این موقعیت به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد در شرایط گسترش بازار، سهم بیشتری از مزیت رقابتی و سود بدست آورند. این مسئله باعث می‌شود تا رقبای دیگر، دسترسی به منابع و امکانات را نداشته باشند و درصورت ادامه رانت‌ها شاید حتی از بازار خارج شوند.
    فساد هم بر خلاف قوانین و مقررات بازار، به کار گیری نفوذ و قدرت برای هدف‌های شخصی یا گروهی است. این مسئله می‌تواند باعث شود که برخی شرکت‌ها بدون رعایت اصول اخلاقی و حقوقی عمل کنند، توافق‌نامه‌های نامشروع را امضا کنند و منافع شخصی را در برابر مصالح اجتماعی قرار دهند. این موضوع سبب تخریب اعتماد عمومی و نیز کاهش کیفیت کالا و خدمات ارائه شده به مردم می‌شود که در نهایت باعث کاهش توانایی رقبا برای ورود به بازار و مواجه با نامزدهای مفید و ارزشمند می‌شود.
    بدون شفافیت و عدالت در بازار، اجتماع نمی‌تواند به خوبی توسعه یابد. بازارهای پاک و بدون رانت و فساد، افراد و شرکت‌ها را به جایگاه خود قرار می‌دهند و در نتیجه بهبود کیفیت، ارتقاء فناوری و رشد اقتصادی را دنبال خواهند کرد.
    رانت و فساد به شکل غیرمستقیم در بازار کسب و کار به عنوان مهمترین آسیب اجتماعی شناخته می‌شود زیرا باعث کاهش اعتماد عمومی می‌شود. افزایش هزینه‌ها و بار تقلبی از نظر کیفیت و کمیت، همچنین کاهش تنوع در بازار و کاهش رقابت‌پذیری نیز بر اثر رانت و فساد در بازار کسب و کار رخ می‌دهد. همچنین، باعث تشدید وضعیت اقتصادی و ایجاد فقر و بی‌کفایتی در جامعه می‌شود. به همین دلیل، مقابله با رانت و فساد در بازار کسب و کار به عنوان اولویتی برای دولت و سازمان‌های غیردولتی است.
    رانت و فساد به عنوان دو مسئله مهم در فضای بازار کسب و کار، به دلیل تاثیرات شدیدی که بر اقتصاد و جامعه دارند، به عنوان مهمترین آسیب های اجتماعی محسوب می‌شوند. آسیب های این دو پدیده عبارتند از:

    • از دست دادن اعتماد سرمایه داران و سرمایه گذاران به بازار کسب و کار و کاهش جذب سرمایه
    • تاثیرات منفی بر روی روابط بین کسب و کارها و کاهش رقابت سالم و ایجاد رقابت ناقص و به همراه آن انعدام ابزار رقابت
    • افزایش قیمت ها، رکود، فقر، عدم توسعه، کمبود شغل، انحطاط شهری و سایر اثرات منفی بر اقتصاد و جامعه.
      بنابراین، رانت و فساد به عنوان مهمترین آسیب اجتماعی در فضای بازار کسب و کار محسوب می‌شوند که لزوم های مبارزه با آن ها در سطوح مختلف از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
      رانت و فساد به دلیل تأثیر بسیار قوی و نامطلوبشان روی اقتصاد و جامعه، به عنوان مهمترین آسیب اجتماعی در فضای بازار کسب و کار محسوب می‌شوند. در واقع، فساد و رانت باعث کاهش رقابت، سرمایه‌گذاری و کیفیت خدمات و محصولات می‌شوند. این همراه با استفاده از پول و منابع عمومی به صورت ناعادلانه، افزایش قیمت‌ها و در نهایت آسیب رساندن به رشد و توسعه اقتصاد و جامعه می‌شود. به همین دلیل، مقابله با رانت و فساد، یکی از مهمترین چالش‌های فضای کسب و کار است و برای بسیاری از کشورها و شرکت‌ها از اولویت بالایی برخوردار است.

    ادامه دارد…..

    چه اقداماتی رو باید برای ایجاد یک کسب و کار خانگی انجام دهیم

    برای ایجاد کسب و کار کوچک چگونه شبکه سازی و ایجاد مشارکت داشته باشیم

    در خانه پول‌دار شوید

    نویسنده: حمیدرضا محمدیاری

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *