×
×

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی
بررسی مدیریت بحران به مشکل حقوقی خراسان شمالی و گلستان

  • کد نوشته: 3703
  • ۱۳۹۹-۰۳-۱۸
  • ۰
  • مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: مشکل حقوقی استان ما با استان گلستان در خصوص پارک ملی گلستان در سازمان مدیریت بحران کشور طرح شده است که این مساله به‌زودی در نشستی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
    بررسی مدیریت بحران به مشکل حقوقی خراسان شمالی و گلستان
  • تبلیغ هدفمند

    مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: مشکل حقوقی استان ما با استان گلستان در خصوص پارک ملی گلستان در سازمان مدیریت بحران کشور طرح شده است که این مساله به‌زودی در نشستی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

    جواد نظری روز شنبه در نشست ستاد هماهنگی پشتیبانی و فرماندهی پاسخ به بحران استان، اظهار داشت:  امسال قرار است اعتباری به صورت ویژه برای خراسان شمالی در حوزه آتش‌سوزی‌ها در عرصه پارک ملی گلستان اختصاص یابد.

    ۳۴ درصد از گستره ۹۰۰ کیلومتر مربعی پارک ملی گلستان در حوزه سرزمینی خراسان شمالی قرار دارد و حال آنکه به دلیل مدیریت یکپارچه پارک، تمامی اعتبارات و امکانات تخصیصی برای مدیریت آن در اختیار استان همسایه قرار دارد.

    این در حالی است که خراسان شمالی علیرغم نداشتن هیچ بهره ای از این امکانات، اعتبارات و نیروی اختصاص یافته برای مراقبت از پارک ملی گلستان، باید نسبت به خاموش کردن آتش سوزی های حادث شده در بیش از یکسوم گستره آن، که در خراسان شمالی قرار دارد، اقدام کند و البته تاکنون نیز چنین کرده است.

    مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی همچنین با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه های استان، خاطرنشان کرد: در مناطقی که ساخت و ساز غیرقانونی صورت گرفته باشد، خسارتی به افراد پرداخت نمی شود و با کسانی که قصور کرده باشند برخورد می شود.

    نظری، همچنین از دستگاه های مختلف استان خواست تا در سریع ترین زمان ممکن نسبت به برآورد و ارزیابی خسارات وارده از حوادث در بخش‌های مختلف اقدام کنند تا برای جبران خسارت به مدیریت بحران کشور ارسال شود.

    آتش‌سوزی در عرصه‌های استان ۶ برابر شد

    مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی نیز در این نشست با اشاره به افزایش ۶ برابری شمار حوادث آتش‌سوزی عرصه های استان در سال جاری، گفت: پارسال تا خردادماه تنها یک مورد آتش سوزی در عرصه های طبیعی استان روی داده بود که این رقم از ابتدای امسال تا کنون به ۶ مورد رسیده است و این نوعی هشدار محسوب می شود.

    حسن وحید افزود: معمولا بیشترین آتش سوزی در عرصه ها در ماه های تابستان و در ساعات ۱۰ تا ۱۴ رخ می دهد که بر این اساس نیاز است آمادگی لازم برای مهار آن ایجاد شود.

    وی خاطرنشان کرد: همچنین لازم است با توجه به محدودیت های موجود، وسایل آتش نشانی و تجهیزات مورد نیاز تامین شود تا در صورت وقوع حادثه، دچار بحران نشویم.

    وحید با اشاره به نبود هیچ اعتباری به منظور پشتیبانی از جوامع محلی در مقابله با آتش سوزی ها عرصه ها، اظهار داشت: البته مردم همیشه برای مبارزه با آتش سوزی ها در کنار ما بوده اند، اما یقینا بدون تجهیزات و امکانات این حضور چندان موثر نیست و می تواند خطرات بالایی نیز برای آنان داشته باشد که ضروری است از محل اعتبارات دهیاری ها، تجهیزات مورد نیاز برای اطفای حریق خریداری شود تا در مواقع نیاز به کار گرفته شود.

    تداخل کاری با استان گلستان ایجاد مشکل می‌کند

    مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی یکی از مهمترین مشکلات موجود را تداخل کاری با استان گلستان دانست و گفت: هر ساله مشکلاتی با استان گلستان داریم که عرصه متعلق به گلستان است ولی چون آتش سوزی در محدوده خراسان شمالی رخ می دهد، ما موظف به خاموش کردن آن هستیم.

    وحید افزود: تقاضا می شود برای حفاظت از محدوده پارک ملی گلستان بین استان های همسایه هم افزایی بیشتری صورت گیرد تا امکان بیشتری برای مدیریت بحران در این محدوده فراهم شود.

    بررسی مدیریت بحران به مشکل حقوقی خراسان شمالی و گلستان
    بررسی مدیریت بحران به مشکل حقوقی خراسان شمالی و گلستان

    خطای انسانی، بیشترین علت آتش سوزی ها

    مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی نیز در این نشست، خطای انسانی را مهمترین عامل آتش‌سوزی های استان دانست و گفت: تا کنون هیچ عامل طبیعی در بروز آتش‌سوزی‌ها نداشته ایم و این گردشگران و بهره‌برداران بوده اند که به صورت عمدی و یا سهوی بیشترین مشکل را ایجاد کرده اند.

    مهدی اله پور با بیان اینکه تجهیزات موجود برای فرونشاندن آتش سوزی های مناطق سخت گذر جوابگو نیست، اظهار داشت: باید تجهیزاتی مناسب را برای کنترل آتش سوزی ها در کمک به مهار حریق در استان در شرایط بحرانی ایجاد کنیم.

    کاهش ۲۶ درصد بارندگی، تابستانی گرمتر از پارسال 

    مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی نیز با اشاره به کاهش ۲۶ درصدی بارندگی های سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه پارسال،  اظهار داشت: این در حالی است که میزان بارش نسبت به دوره آماری بلندمدت، ۱۶ درصد افزایش نشان می دهد.

    مجید بیجندی افزود: از لحاظ دمایی نیز در سال زراعی جاری نسبت به سال قبل و دوره آماری بلندمدت کاهش حدود نیم درجه ای دما را شاهد هستیم.

    وی وضعیت بارشی استان را در بین ۳۱ استان کشور در میانه جدول اعلام کرد و گفت: بر اساس پیش بینی های فصلی، تابستان امسال بارش ها، وضعیت نرمالی نسبت به دوره بلندمدت خواهد داشت اما از نظر دمایی انتظار می‌رود تابستان گرمتری را تجربه کنیم.

    ۹۰ درصد خسارت سیل پارسال جبران شد

    رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز با اشاره به خسارت ۹۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریالی سیل و سرمازدگی فروردین و اردیبهشت امسال به بخش زراعی و باغی استان، خواستار پیگیری بیشتر برای جبران این خسارات شد.

    عبدالله یوسفی، با بیان اینکه خراسان شمالی امسال بیشترین آسیب را در حوزه سرمازدگی متحمل شده است، گفت: در بحث خسارت سیل سال گذشته در حوزه هزینه‌ای بالغ بر ۹۰ درصد اعتبارات جذب شد که طی آن از ۱۲۸ میلیارد ریال اعتبار موجود خسارت‌ها ۱۲۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال جذب شد.

    وی افزود: همچنین در تسهیلات قرض‌الحسنه از ۲۵۰ میلیارد ریال آن ۱۴۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال جذب شده است.

    برخورد با تخریبگران مسیر رودها 

    معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی نیز با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجازی که در مسیر رودخانه و گسل ها صورت گرفته، گفت: این گونه ساخت و سازها خسارات جبران ناپذیری به دنبال دارد و با عاملان آن به شدت برخورد می‌شود.

    محسن محمدی، جلوگیری از این رفتار غلط را نیازمند فرهنگ سازی بیشتر دانست و گفت: مردم و دستگاه ها باید پای کار آمده و اطلاع‌رسانی لازم در این خصوص به مردم صورت گیرد.

    وی با اشاره به عدم پرداخت خسارت بیمه ای به این گونه ساخت و سازها در مسیر رودخانه ها و روی گسل ها، افزود: مردم باید بدانند که این گونه اقدامات در محدوده و حریم رودخانه ها، می تواند خسارات جبران ناپذیری به آنها وارد آورد.

    محمدی همچنین بر بسیج همه امکانات دستگاهها برای مدیریت مقابله با بحران به ویژه با توجه به آتش سوزی های اخیر در عرصه های طبیعی استان تاکید کرد و گفت: بیمه اموال منقول و غیرمنقول نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

    سند استانی مدیریت بحران تدوین می شود 

    معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی،  با تاکید بر تدوین سند استانی قانون مدیریت بحران، بر ضرورت حضور حداکثری دستگاه‌ها در تدوین این سند با بهره‌گیری از ظرفیت دانشگاهیان و نخبگان استان تاکید کرد و آمادگی دستگاه ها برای اجرای مانور لحظه صفر در افزایش آمادگی نیروها و تجهیزات در مواقع بحران را خواستار شد.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *