×
×

توسعه سیاه چادر بافی در خراسان شمالی در گرو اختصاص اعتبار

  • کد نوشته: 37076
  • ۱۴۰۲-۰۱-۲۹
  • ۰
  • ایسنا/خراسان شمالی معاون توسعه امور زیربنایی اداره کل عشایر خراسان شمالی گفت: برای توسعه تولید سیاه چادر در این استان نیازمند اختصاص اعتبار و تسهیلات هستیم. مهدی خانی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر در شهرستان اسفراین یک شرکت با ۱۵ بافنده در حال تولید سیاه چادر است اما فعالیت […]

    توسعه سیاه چادر بافی در خراسان شمالی در گرو اختصاص اعتبار
  • تبلیغ هدفمند

    ایسنا/خراسان شمالی معاون توسعه امور زیربنایی اداره کل عشایر خراسان شمالی گفت: برای توسعه تولید سیاه چادر در این استان نیازمند اختصاص اعتبار و تسهیلات هستیم.

    مهدی خانی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر در شهرستان اسفراین یک شرکت با ۱۵ بافنده در حال تولید سیاه چادر است اما فعالیت آن ها به صورت سنتی بوده و همین امر نیز زمان زیادی می برد.

    وی افزود: این بافندگان در ابتدا باید موهای بز را تبدیل به نخ کرده و سپس چادر بافی را انجام دهند؛ اما نخ ریسی که به صورت سنتی انجام می شود، بسیار زمان بر است.

    خانی با اشاره به اینکه هر یک از این بافندگان برای اینکه بتواند کار خود را از سنتی به نیمه سنتی ارتقا دهد نیازمند ۵۰ میلیون تومان اعتبار است، ادامه داد: خرید دستگاه های نیمه سنتی یکی از نیازهای این افراد است که در حال رایزنی برای دریافت تسهیلات برای آن ها هستیم.

    وی تصریح کرد: این افراد طی سال، ۲۵۰ تا ۳۰۰ چادر تولید دارند که صرفا معادل ۴ سیاه چادر می شود و مساحت کمی به حساب می آید.

    این مقام مسئول با بیان اینکه برای توسعه گردشگری عشایری نیازمند سیاه چادرهای بیشتری هستیم، گفت: در عید نوروز امسال ۱۱ سیاه چادر در برخی از نقاط استان برپا شد که اگر بخواهیم در راستای توسعه گردشگری عشایری در تابستان امسال نیز چادرهایی برپا کنیم نیاز به داشتن دو برابر چادرهایی که در عید نوروز برپا شدند، داریم.

    وی با اشاره به اینکه مبلغ خرید هر تخته سیاه چادر ۴۰ میلیون تومان است، بیان کرد: هزینه خرید چادرها نیز بالا است و برای تامین آن مجبور به انجام اقداماتی همچون اجاره سیاه چادر هستیم.

    معاون توسعه امور زیربنایی اداره کل عشایر خراسان شمالی گفت: در خراسان شمالی ۷ هزار و ۳۸۲ خانوار عشایری با جمعیت ۳۰ هزار نفر زندگی می کنند که از این تعداد ۵ هزار خانوار، کوچ رو هستند.

    انتهای پیام

    برچسب ها

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *