×
×

سرپرست شرکت آب منطقه ای گلستان
علاج بخشی از سد وشمگیر نیاز به اعتبار ۴ میلیارد تومانی دارد

  • کد نوشته: 3724
  • ۱۳۹۹-۰۳-۱۸
  • ۰
  • سرپرست شرکت آب منطقه ای گلستان در جلسه مردم و مسئولین در روستاهای محمدآباد بالا ، محمدآباد پایین و یلمه سالیان شهرستان آق قلا با حضور مهندس سنگدوینی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ، فرماندار آق قلا ، امام جمعه انبار الوم و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی با هدف بررسی مشکلات مردم این روستاها از جمله مشکلات اب کشاورزی از محل سد وشمگیر ، گفت: امسال اعتبار ۴ میلیارد تومانی برای علاج بخشی سد وشمگیر مصوب شده است و برای تکمیل طرح نیاز به اعتبار به مراتب بیشتر دارد.
    علاج بخشی از سد وشمگیر نیاز به اعتبار ۴ میلیارد تومانی دارد
  • تبلیغ هدفمند

    سرپرست شرکت آب منطقه ای گلستان در جلسه مردم و مسئولین در روستاهای محمدآباد بالا ، محمدآباد پایین و یلمه سالیان شهرستان آق قلا با حضور مهندس سنگدوینی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ، فرماندار آق قلا ، امام جمعه انبار الوم و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی با هدف بررسی مشکلات مردم این روستاها از جمله مشکلات اب کشاورزی از محل سد وشمگیر ، گفت: امسال اعتبار ۴ میلیارد تومانی برای علاج بخشی سد وشمگیر مصوب شده است و برای تکمیل طرح نیاز به اعتبار به مراتب بیشتر دارد. 

    مهندس سید محسن حسینی، ادامه داد: سد وشمگیر برای دوره ای ۳۰ ساله طراحی شد ، اما امسال ۵۰ سال از عمر آن می گذرد بنابراین نباید انتظار داشت کارایی زیادی داشته باشد.

    وی خاطرنشان کرد: قرار بود بعد از ۳۰ سال عمر مفید سد وشمگیر تعطیل شود اما به دلیل اینکه مراکز جمعیتی و اقتصادی پیرامون آن شکل گرفته بود تصمیم براین شد تا با علاج بخشی سد ، به نحو مطلوبی از تاسیسات بهره برداری شود.

    مهندس حسینی گفت: این سد ۲۱ هزار هکتار شبکه دارد ولی با توجه به انقضای عمر مفید آن توان آبیاری ۱۲ تا۱۳ هزار هکتار رادارد و به دلیل رسوبات حجم مخزن به نصف کاهش یافته و علاوه بران تجهیزات ایستگاههای پمپاژ نیز مستهلک شده است.

    علاج بخشی از سد وشمگیر نیاز به اعتبار ۴ میلیارد تومانی دارد
    علاج بخشی از سد وشمگیر نیاز به اعتبار ۴ میلیارد تومانی دارد

    سرپرست شرکت آب منطقه ای گلستان با اشاره به علاج بخشی این سد، گفت: تاکنون توانسته ایم حجم مخازن فرعی ۱ و ۲ را افزایش داده و مخزن فرعی۴ نیز در حال تکمیل است که مجموعا بیش از ۱۰ میلیون متر مکعب به طرفیت ذخیره سد اضافه شده است. برنامه های بعدی در بخش مخازن ،  توسعه مخزن اصلی ، مخزن ۳ و مخزن بی بی شیروان است که مجموعا حدود ۲۰ میلیون متر مکعب دیگر به طرفیت ذخیره سد اضافه خواهد کرد.

    وی خاطر نشان کرد : ظرفیت ایستگاه پمپاژ شبکه راست ، در مجموع ۱۳ مترمکعب بر ثانیه برای آبیاری کانالهای r1 تا r16  بود که با توجه به استهلاک زیاد و پایان عمر مفید ، تمهیدات دیگری از جمله : نصب دو دستگاه الکتروپمپ در ایستگاه ساحل راست جهت آبیاری کانالهای r1  و r2 ، فعال سازی دو دستگاه پمپ در سکوی رضایی جهت آبیاری کانالهای r3 و r4 ، فعالسازی کانال معکوس جهت استقرار پمپ های مردمی فعلا جهت آبیاری کانالهای r4 و r5 و احداث دریچه r6 جهت آبیاری کانالهای  r6 تا r16 اندیشیده شد.

     وی برنامه سال ۹۹ را  تکمیل بازسازی و تجهیز پمپاژ ساحل راست اعلام کرد که آبرسانی به شبکه راست شرایط مطلوبتری پیدا کند و اعلام نمود که در صورت تقویت قابل توجه اعتبارات ، عملیات احداث ایستگاه پمپاژ ساحل چپ در پایاب دریچه خروجی سد و خط انتقال آب جهت آبرسانی بهتر به شبکه چپ نیز قابلیت اجرا دارد.

    سرپرست شرکت آب منطقه ای گلستان، اعتبار مورد نیاز برای تکمیل علاج بخشی سد وشمگیر را بالغ بر ۲۷۰ میلیارد تومان اعلام کرد و ابراز امیدواری نمود که با تلاش دولت محترم و مجلس شورای اسلانی این امر هرچه سریعتر محقق شود. 

    نماینده مردم گرگان واق قلا نیز در این دیدار با تاکید بر خدمتگزاری نمایندگان و مدیران برای مردم ، با  ابراز نگرانی از مهاجرت نیروی کار منطقه به استانهای دیگر بدلیل کاهش طرفیت سد وشمگیر، خواستار افزایش اعتبار و تسریع در عملیات علاج بخشی سد شد و آمادگی خود را  برای پیگیری و مشکلات اعتباری سد اعلام نمود.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *