×
×

سرنوشت افزایش تراکم و طبقات در بجنورد چه شد؟

  • کد نوشته: 37414
  • ۱۴۰۲-۰۲-۱۶
  • ۰
  • ایسنا/خراسان شمالی بجنورد یکی از مراکز استان هایی است که به دلیل موقعیت شهری و دلایل مختلف دیگر، ساختمان های بلندمرتبه کمتری دارد و رشد آن بیشتر به صورت عرضی است تا عمودی. به گزارش ایسنا، موضوع افزایش طبقات و در واقع افزایش تراکم در مرکز خراسان شمالی یکی از موضوعاتی است که از سال […]

    سرنوشت افزایش تراکم و طبقات در بجنورد چه شد؟
  • تبلیغ هدفمند

    ایسنا/خراسان شمالی بجنورد یکی از مراکز استان هایی است که به دلیل موقعیت شهری و دلایل مختلف دیگر، ساختمان های بلندمرتبه کمتری دارد و رشد آن بیشتر به صورت عرضی است تا عمودی.

    به گزارش ایسنا، موضوع افزایش طبقات و در واقع افزایش تراکم در مرکز خراسان شمالی یکی از موضوعاتی است که از سال های گذشته مطرح بوده و به نتیجه ای نرسیده است. حتی یک بار نیز -حدود ۶ سال پیش- توسط شورای عالی معماری و شهرسازی ایران رد شد.

    این موضوع اما طی یک سال گذشته مجددا مطرح شده و اکنون در دست پیگیری قرار دارد تا «شاید» به نتیجه برسد. دلیل به کار بردن کلمه «شاید» نیز این است که یکبار سابقه منتفی شدن آن با تصمیم شورای عالی معماری و شهرسازی ایران وجود دارد. از سوی دیگر در کنار نظرات مثبت، نظرات منفی نیز وجود دارد که سبب می شود در تصمیمات تاثیرگذار باشد؛ موضوعی که به نظر می رسد تا کنون سبب به تاخیر افتادن نتیجه این پیگیری ها شده باشد.

    در کنار همه موارد مثبت و منفی، باید به این نکته نیز توجه کنیم که به دلیل مجاورت فرودگاه بجنورد و متصل بودن آن به شهر، حساسیت های بسیاری وجود دارد که این موضوع باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.

    افزایش تراکم، لنگ کمیسیون ماده ۵ استان

    سال گذشته بود که پیگیری ها برای افزایش طبقات یا تراکم در بجنورد مجدد بر سر زبان ها افتاد.

    جواد حمیدی شهردار بجنورد، ۱۷ مهر ماه سال گذشته در این خصوص در گفت و گو با ایسنا گفته بود: «موضوع تراکم و پیگیری افزایش تا ۲ طبقه برای ساخت و سازها در بجنورد یکی از مهم ترین موضوعاتی است که می تواند سبب توسعه شهر شود که توسط مدیریت شهری دنبال می شود. پیگیری های مستمری را در تهران با وزارت راه و شهرسازی انجام داده و موافقت آن ها با افزایش طبقات در بجنورد را گرفته ایم. نهایی شدن افزایش طبقات ساختمان ها در استان، نیازمند تشکیل کمیسیون ماده ۵ و ارسال نامه به وزارت راه و شهرسازی است؛ اقدامی که هنوز در استان انجام نشده و درواقع افزایش طبقات در بجنورد، لنگ کمیسیون ماده ۵ استان مانده است.»

    سرنوشت افزایش تراکم و طبقات در بجنورد چه شد؟

    قرار بود بشود اما نشد

    یوسف مغروری نماینده شورای اسلامی استان خراسان شمالی در شورای عالی استان ها نیز ۱۴ دی ماه پارسال بود که در گفت و گو با ایسنا از اتمام فرآیند این موضوع تا پایان همان سال خبر داده بود. اتفاقی که همچنان با گذشت ۲ ماه از سال نیفتاده است.

    مغروری رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر بجنورد در این خصوص گفته بود: «پس از مکاتبات و رایزنی های انجام گرفته با وزارت راه و شهرسازی و تعامل وزارت کشور در سفر ریاست جمهوری به استان و متعاقب آن تفویض اختیار تعیین تکلیف این مسئله از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری به کمیسیون ماده ۵ استان، این طرح در استان مورد بررسی قرار گرفت و شاخص هایی همچون ضوابط و مقررات، وضعیت حوزه پیرامونی، تحلیل وضعیت نظام حمل و نقل و ترافیک، ویژگی های کالبدی، جمعیت پذیری، خط آسمان، سایه اندازی، عرض معابر و سرانه خدماتی همچون درمانی، آموزشی، فرهنگی و دسترسی پذیری دستگاه‌های خدمات رسان، ارزیابی شد.

    نهایتا طبق جمع‌بندی کمیته فنی، این طرح در ۳ محدوده و با رویکرد متفاوت به اجرا در خواهد آمد که شامل هسته مرکزی و بافت فرسوده، رینگ یا کمربند پیرامونی هسته مرکزی و نهایتا حواشی شهر خواهد بود.

    در بافت فرسوده و هسته مرکزی همان قوانین و ضوابط قبلی به اجرا درخواهد آمد و با لحاظ نمودن شاخص ها و آیین نامه های موجود، یک سقف افزایش خواهد یافت. در محدوده میانی یا کمربند پیرامونی هسته مرکزی نیز یک سقف ولی در حواشی ۲ سقف افزایش طبقات خواهیم داشت.

    در تمامی این محدوده ها ملاحظات و شاخص هایی که در کمیته فنی بررسی شد به ویژه جمعیت پذیری، آرایش پارکینگ، خط آسمان، سایه اندازی وعرض معبر مد نظر قرار خواهد گرفت.

    معابر ۶ متری بدون افزایش و غالب معابر ۸ تا ۱۸ متر یک طبقه و معابر ۲۰ و بالای ۲۰ متر با رعایت معیارها، ۲ طبقه افزایش تراکم خواهد داشت.

    پیشنهادات کمیته فنی به کمیسیون ماده ۵ ارسال شده تا پس از تصویب به شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال شود و با موافقت این شورا به اجرا در آید که این فرآیند تا قبل از پایان سال به سرانجام خواهد رسید.»

    با وجود این اظهارات اما هنوز خبری از نتیجه نهایی نیست و فرآیند آن بسیار طولانی شده است.

    سخت گیری و فرار سرمایه گذاران به شهرهای شمالی

    محمد وحیدی نماینده مردم ۵ شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی نیز سال گذشته در این خصوص به ایسنا گفته بود: «در تهران در برخی کوچه های ۸ متری، تا ۱۵ طبقه ساخت و ساز می شود اما در بجنوردی چنین خبری هایی نیست.

    سخت گیری در افزایش طبقات، سبب فرار سرمایه گذاران به شهرهای شمالی شده است. طرح افزایش طبقات در استان گیر کرده و پس از رفع ایرادات توسط مشاور و شهرداری بجنورد در کمیسیون ماده ۵ بررسی و ان‌شاءالله به زودی اجرا خواهد شد.

    اگر به ساخت و ساز در استان توجه نکنیم علاوه بر رشد بیکاری، شاهد رشد سرسام آور نبود مسکن نیز خواهیم بود. باید با ایجاد مشوق ها، سرمایه‌گذاران را به خراسان شمالی و بجنورد برگردانیم.»

    به گزارش ایسنا، در آخرین پیگیری هایی که از راه و شهرسازی استان انجام شده است نیز ظاهرا این موضوع همچنان در کمیسیون ماده ۵ استان قرار دارد.

    سرنوشت افزایش تراکم و طبقات در بجنورد چه شد؟

    معایب و مزایای افزایش تراکم

    معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی در خصوص این موضوع به ایسنا گفت: افزایش تراکم و طبقات در بجنورد، معایب و مزایایی دارد که باید همه آن ها مورد بررسی قرار گیرد.

    علی علیمردانی در خصوص مزایای این موضوع اظهار کرد: افزایش تراکم و طبقات در بجنورد سبب می شود که استفاده بهینه تری از زمین صورت گیرد؛ همچنین با توجه به افزایش قیمت ها، سبب استفاده بهتر در برهه ای از زمان شده و باعث می شود تا حدودی تعدیل قیمت های این حوزه نیز اتفاق بیفتد.

    وی در خصوص معایب این موضوع نیز بیان کرد: کمبود خدمات پشتیبان سکونت همانند فضای سبزِ محقق شده و افزایش تردد در گذرهای مختلف از جمله معایب این طرح است که با آن مواجه هستیم. از سوی دیگر احساس می شود در آینده منجر به افزایش قیمت شود.

    وی ادامه داد: به همین دلیل در کمیته فنی، همه جوانب کار را در نظر گرفتیم تا بهترین تصمیم در این خصوص مورد بررسی قرار گیرد.

    کمیسیون ماده ۵، شورای برنامه ریزی و…

    معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی با بیان اینکه این موضوع اکنون در کمیته فنی به تایید رسیده و به کمیسیون ماده ۵ استان ارسال شده است، گفت: این موضوع اکنون باید در کمیسیون ماده ۵ استان که معاون استاندار به عنوان جانشین استاندار، مدیرکل راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و شهردار بجنورد اعضای اصلی آن هستند و حق رای دارند، بررسی شود. لذا منتظر تشکیل این جلسه هستیم. البته این جلسه می تواند اعضای مدعو نیز داشته باشد؛ همانند رئیس نظام مهندسی، مدیرکل دفتر فنی، اعضای شورا و… که البته حق رای نخواهند داشت. اگر در این کمیسیون تایید شود باید در شورای برنامه ریزی استان نیز به تصویب برسد. سپس به شورای عالی معماری و شهرسازی ایران ارسال شود تا تصمیم آخر را بگیرند.

    وی به سابقه این موضوع اشاره کرد و افزود: سال ۹۶ یا ۹۷ بود که موضوع افزایش تراکم و طبقات در کمیسیون ماده ۵ استان بررسی و تایید شد اما شورای عالی معماری و شهرسازی ایران با آن مخالفت کرد.

    علیمردانی اظهار کرد: اما پارسال همراه با تعدادی از مسئولان شهری و استانی، با معاون شهرسازی وزیر راه و شهرسازی جلسه ای برگزار و قرار شد مناطق مختلف شهری را مورد بررسی قرار دهیم.

    وی با بیان اینکه تاکنون ۵ جلسه کمیته فنی تشکیل شده است، بیان کرد: براین اساس، شهر بجنورد به ۳ قسمت تبدیل شد. نخست، محلاتی که به دلیل محدودیت ها، شامل هیچ افزایش طبقه یا تراکمی نخواهند شد. دوم، محلاتی که پتانسیل افزایش تراکم یا طبقات را خواهند داشت و انجام می شود؛ و سوم نیز محلاتی که در آن ها افزایش طبقات یا تراکم اعمال شود اما جمعیت افزایش نیابد. این اقدام نیز به دلیل کمبود خدمات پشتیبان و سایر موارد انجام می شود که بدین منظور فضای واحدهای مسکونی بزرگتر می شود اما جمعیت افزایش نمی یابد.

    معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: اکنون عمده تراکم در بجنورد ۳۰۰ درصد و ۵ طبقه روی پیلوت است که در صورت نهایی و تایید شدن افزایش آن ها، تراکم تا ۴۲۰ درصد و ۷ طبقه روی پیلوت افزایش پیدا خواهد کرد.

    انتهای پیام

    برچسب ها

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *