×
×

کاهش گونه های پرندگان مهاجر در خراسان شمالی

  • کد نوشته: 37590
  • ۱۴۰۲-۰۲-۲۳
  • ۰
  • ایسنا/خراسان شمالی کارشناس مسئول حیات وحش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی از کاهش حضور گونه های پرندگان مهاجر در این استان خبر داد. محمد تقدیسی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به سرشماری های انجام شده از زیستگاه های پرندگان مهاجر در این استان، اظهار کرد: تعداد پرندگان مهاجری که در آبگیرهای […]

    کاهش گونه های پرندگان مهاجر در خراسان شمالی
  • تبلیغ هدفمند

    ایسنا/خراسان شمالی کارشناس مسئول حیات وحش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی از کاهش حضور گونه های پرندگان مهاجر در این استان خبر داد.

    محمد تقدیسی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به سرشماری های انجام شده از زیستگاه های پرندگان مهاجر در این استان، اظهار کرد: تعداد پرندگان مهاجری که در آبگیرهای این استان مدتی را گذران می کنند کاهش نیافته است اما با کاهش ترکیب گونه ای آن مواجه هستیم.

    وی گفت: قو و یکی از انواع اردک ماهی خوارها، گونه هایی از پرندگان مهاجر هستند که در سرشماری های اخیر در استان مشاهده نشده اند.

    تقدیسی با اشاره به ارتباط خشکسالی و زیستگاه های پروندگان مهاجر بیان کرد: خشکسالی یکی از مشکلاتی است که زیستگاه های پرندگان مهاجر و زندگی این گونه از پرندگان را تحت تاثیر خود قرار داده است.

    وی افزود: طبق آمار ارائه شده از حوزه پژوهش های مجلس، حدود ۷۵ درصد از پهنه های آبی و تالابی کشور، از دست رفته که این امر زندگی این گونه از پرندگان را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

    به گفته این مقام مسئول، علاوه بر خشکسالی عوامل دیگری نیز وجود دارند که حیات این گونه ها را تحت تاثیر قرار می دهد. انجام فعالیت های کشاورزی و مبارزه با آفات از این جمله است و سمپاشی های انجام شده نیز موجب مسمومیت این پرندگان می شود.

    وی تاکید کرد: بنابراین برای حفظ زیست گاه های این گونه از پرندگان و حیات آن ها باید به سوی اجرای طرح الگوی کشت، استفاده از شیوه های نوین آبیاری به منظور حفظ منابع آبی و مبارزات بیولوژیک پیش رویم.

    کارشناس مسئول حیات وحش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی با بیان اینکه پرندگان مهاجر در این استان به دو شکل هستند، گفت: یک دسته از این پرندگان زمستان گذران هستند که فصل زمستان را در این استان طی می کنند و تعدادی نیز پرندگان عبوری هستن که فقط ۱۰ تا ۱۵ روز در این استان حضور دارند.

    به گفته وی، پرندگان مهاجری همچون اردک سرسبز، باکلان و خودکا از پرندگان زمستان گذران در این استان هستند و پرندگانی همچون فلامینگو و باکلان از گونه های پرندگان عبوری هستند.

    تقدیسی افزود: در زمستان سال گذشته سرشماری از پرندگان مهاجر در این استان انجام شد که طی انجام این سرشماری ۶ هزار قطعه پرنده از ۲۵ گونه مشاهده شدند.

    وی در ارتباط با فواید پرندگان مهاجر نیز بیان کرد: در واقع پرندگان مهاجر موجب پراکنش دانه های گیاهی و گرده افشانی می شوند و از سوی دیگر در کنترل آفات نیز نقش مهمی دارند.

    این مقام مسئول تاکید کرد: علاوه بر آن تک تک پرندگان مهاجر به عنوان بانک ژن محسوب می شوند به شدت به آن ها نیازمند هستیم.

    وی آرامش روانی که با دیدن آن به انسان دست می دهد و همچنین تاثیر آن ها برای جذب گردشگر و توسعه صنعت گردشگری از دیگر فواید پرندگان مهاجر دانست.

    انتهای پیام

    برچسب ها

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *