×
×

«پ» مثل «پارک آبی»؛ مثل «پشیمانی»

  • کد نوشته: 37606
  • ۱۴۰۲-۰۲-۲۴
  • ۰
  • ایسنا/خراسان شمالی سال گذشته بود که در یکی از جلسات رسمی شورای شهر بجنورد، اعضای آن پس از تبادل نظر درباره احداث پروژه پارک آبی توسط سرمایه گذار، برای نحوه انجام آن تصمیم گیری کردند. به گزارش ایسنا، موضوع احداث پروژه مجتمع تفریحی پارک آبی در بجنورد، نخستین بار ۲۷ مهرماه سال گذشته بود که […]

    «پ» مثل «پارک آبی»؛ مثل «پشیمانی»
  • تبلیغ هدفمند

    ایسنا/خراسان شمالی سال گذشته بود که در یکی از جلسات رسمی شورای شهر بجنورد، اعضای آن پس از تبادل نظر درباره احداث پروژه پارک آبی توسط سرمایه گذار، برای نحوه انجام آن تصمیم گیری کردند.

    به گزارش ایسنا، موضوع احداث پروژه مجتمع تفریحی پارک آبی در بجنورد، نخستین بار ۲۷ مهرماه سال گذشته بود که در جلسه سرمایه گذار با رئیس شورای اسلامی شهر بررسی شد تا فرآیند آن برای رسیدن به نتیجه ای مشخص، طی شود.

    «پ» مثل «پارک آبی»؛ مثل «پشیمانی»

    پس از بررسی های بسیار، ۶ آذر ماه بود که شهرداری بجنورد لایحه ای را به شورای اسلامی شهر ارسال کرد تا درباره این موضوع و نحوه انجام آن تصمیم گیری شود. ۱۷ دی ماه نیز جلسه کمیسیون برنامه، بودجه و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر بجنورد، برگزار و طی آن در این خصوص تبادل نظر شد.

    پس از این تبادل نظرها بود که کمیسیون مربوطه و اعضای آن رای به اجرای این پروژه با شرایط خاص برای سرمایه گذار دادند. متن بندهای ۳ و ۴ صورتجلسه شماره ۷۱ مورخه ۱۴۰۱/۱۰/۱۷ کمیسیون برنامه، بودجه و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر بجنورد به شرح زیر است:

    « ۳-نامه شماره ۱۴۰۱/۱۰/۷۰۳۰۹ مورخه ۱۴۰۱/۰۹/۰۶ شهرداری با موضوع درخواست فروش زمین برای اجرای طرح احداث مجموعه تفریحی، اقامتی و گردشگری در اراضی مسیر گلستان شهر، در جلسه کمیسیون مطرح و اعضای کمیسیون با فروش زمین در قالب ضوابط و آئین نامه معاملاتی شهرداری ها به صورت مزایده (قیمت پایه کارشناسی شده) و کاربری ورزشی و ساخت موج های آبی با لحاظ نمودن بندهای هفت گانه تعهد نامه پیوست لایحه موافقت نمودند، ضمناً دریافت هرگونه پاسخ منفی در استعلامات سایر دستگاه ها، ناقض تعهد نامه نخواهد بود.

    ۴-نامه شماره ۱۴۳۸ مورخه ۱۴۰۱/۰۹/۲۱ شرکت موج های آبی شادی آوران اترک، در جلسه کمیسیون مطرح و اعضا کمیسیون با ضوابط خاص (بند۳) موافقت نمودند.»

    «پ» مثل «پارک آبی»؛ مثل «پشیمانی»

    کلیت صورتجلسه از این قرار است که اعضای کمیسیون تصمیم گرفتند زمین مورد نظر برای ساخت مجموعه آبی را از طریق مزایده به فروش برسانند. نه آنکه در قالب ترک تشریفات به سرمایه گذاری که علاقه‌مند به ساخت آن بود، بفروشند یا با وی وارد سرمایه گذاری مشترک شوند. شاید این موضوع نیز برای مراحل بعدی مد نظر قرار بگیرد.

    پس از این بود که در جلسه ای دیگر، مجادله ای بین اعضای شورا در جلسه رسمی شکل گرفت که تعدادی از آن ها، یکدیگر را به کم کاری و… متهم می کردند. تا آنجا که ۱۰ بهمن ۱۴۰۱، موسوی رئیس مرکز آموزش و پژوهش های شورای اسلامی شهر، به گلایه هایی توسط بعضی اعضا که به شهرداری بجنورد درباره موضوعات مختلف شده بود، واکنش نشان داد و در خصوص مجموعه پارک آبی بیان کرد: «بعضا نقدهایی به شهردار بجنورد توسط برخی اعضا مطرح می شود که مربوط به ضعف های شورای شهر نیز می باشد و متوجه کمیسیون هاست نه شهردار. پروژه احداث موج های آبی در گلستان شهر و لایحه پیشنهادی بودجه شهرداری و سازمان های تابعه در سال ۱۴۰۲ نیز از مواردی است که دارای تاخیر مصوبه در کمیسیون های مربوطه است.»

    همه این موضوعات نهایتا به این نقطه ختم شد که زمین این پروژه از طریق مزایده و رقابت بین سرمایه گذاران احتمالی، واگذار شود.

    افشین فر: سرمایه گذار به نمک آبرود رفت

    «پ» مثل «پارک آبی»؛ مثل «پشیمانی»

    اعظم السادات افشین فر یکی از اعضای شورای اسلامی شهر بجنورد در خصوص نتیجه این طرح سرمایه گذاری در بجنورد به ایسنا گفت: متاسفانه تا جایی که بنده اطلاع دارم سرمایه گذار مربوطه از انجام این کار پشیمان شده و به نمک آبرود رفته است و اکنون باید دنبال سرمایه گذار جدید برای پروژه مجموعه آبی در مرکز استان باشیم.

    وی تصریح کرد: متاسفانه شورای شهر در این خصوص عملکرد مناسبی نداشت و این درحالی بود که سرمایه گذار تعهد داده بود این پروژه را طی مدت زمانی مشخص به نتیجه برساند. حتی دنبال خریدن زمین بود و نیازی به مشارکت هم نداشت اما باید با او همراهی صورت می گرفت.

    تکلیف مالکیت فکر چه می شود؟

    وی ادامه داد: اما شورای شهر تصمیم بر این گرفت که زمین مورد نظر این سرمایه گذار را از طریق مزایده بین تمام افرادی که ممکن است حضور یابند واگذار نماید. اما سوال اینجاست که تکلیف مالکیت فکر چه می شود؟ وقتی یک فرد برای اولین بار ایده ای تازه و نو می دهد، حقی برای او ایجاد می شود و برای آن کار باید یا با او موافقت کرد یا خیر. نه آنکه به مزایده گذاشته شود.

    شرح موضوع از زبان رئیس کمیسیون سرمایه گذاری شورا

    «پ» مثل «پارک آبی»؛ مثل «پشیمانی»

    رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر بجنورد نیز در گفت و گو با ایسنا موضوع مربوط به احداث این پروژه را تشریح کرد.

    یوسف مغروری گفت: لایحه این پروژه توسط شهرداری به شورای شهر ارسال شده بود و در فاز نخست همه اعضا موافق این سرمایه‌گذاری بودند تا به مرحله اجرا برسد؛ اما با بررسی‌هایی که انجام شد صحبت های مبنی بر اینکه این سرمایه‌گذار تاکنون سابقه چنین اقداماتی را نداشته و باید اهلیت سنجی شود، مطرح شد.

    وی با اشاره به اینکه شهرداری بجنورد و مردم این شهر تجربیات شیرین و تلخ بسیاری را پشت سر گذاشته اند، افزود: برخی از اعضا احتمال می‌دادند که این سرمایه گذار از آنجایی که پیشنهاد اجرای چندین پروژه مختلف را به مجموعه های گوناگون در سطح استان داده است، نتواند به این موضوع رسیدگی مناسب داشته باشد. همچنین این احتمال مطرح شده بود که ممکن است سرمایه گذار فعلی در ادامه کار به مشکل بخورد و به دنبال تغییر کاربری زمین برود و…

    شائبه ای نباشد

    مغروری ادامه داد: نهایتاً خللی در اصل واگذاری زمین به سرمایه گذار ایجاد نشد اما قرار بر این شد که این پروژه کاملا قانونی جلو برود و به مزایده گذاشته شود تا افرادی که ممکن است تمایل به سرمایه‌گذاری در آن داشته باشند نیز با یکدیگر رقابت کنند و بهترینِ آن ها انتخاب شود. همچنین جلوی تمام شبهات آینده را نیز بگیرد.

    این عضو شورای اسلامی شهر بجنورد بیان کرد: اعضای شورا در نظر داشتند که این پروژه ابتدا به سمت مزایده برود و اگر سرمایه‌گذاری در آن برنده شد به مرحله اجرا برسد. اما اگر سرمایه گذاری در آن شرکت نکرد و مزایده انجام نشد به صورت ترک تشریفات و ماده ۱۴ به سرمایه‌گذار فعلی واگذار شود.

    سرمایه گذار رفت…

    وی تصریح کرد: اما اکنون سرمایه گذار فعلی از رویکرد شورای شهر ناراحت شده و از سرمایه‌گذاری خود انصراف داده است. این در حالی است که اعضای شورای شهر به خاطر تجربیات خوب و بد گذشته، دنبال سنجیدن تمام جوانب کار بودند.

    مغروری همچنین به نظرات مختلف اعضای شورای شهر اشاره کرد و گفت: به طور کلی تا کنون از بعضی از اعضای شورای شهر رویکرد مثبتی در بخش سرمایه گذاری ندیده ایم که سبب می شود با ذائقه سرمایه‌گذاران خوش نیاید. نباید با سرمایه گذاران مانند پیمانکاران برخورد کنیم و نگاه ما باید به آن ها متفاوت باشد.

    وی تصریح کرد: سرمایه گذار فعلی مجموعه پارک آبی، حتی قصد خرید زمین را داشت و ما پیشنهاد مشارکت شهرداری با او را نیز مطرح کردیم. این سرمایه گذار تعهد کرده بود که طی مدتی مشخص، پیشرفت فیزیکی قابل قبولی داشته باشد و کار را با سرعت جلو ببرد اما شاید مجموع شروط و سخنانی که مطرح شد، مورد قبول سرمایه گذار واقع نشده باشد.

    رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر بجنورد تاکید کرد: این سرمایه گذار با نگاه متفاوتی وارد این جریان شده بود اما نگاه شورای شهر طور دیگری بود و با او فرق داشت. متاسفانه برخی از اعضای شورای شهر با ادبیاتی نامناسب به بحث های سرمایه گذاری ورود می‌کنند که نهایتاً باعث فرار سرمایه گذار و ظلم به مردم شهر می شود.

    سرمایه گذار: شرایط برای ما مقرون به صرفه نبود

    سرمایه گذار پروژه مجموعه پارک آبی بجنورد نیز در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: شرایطی که برای ما گذاشته شد، مقرون به صرفه نبوده و باب میل ما نیست.

    بازرگان بهادری گفت: سرمایه گذار با ماشین حساب زندگی می کند و هر شهر و نقطه ای نیز برای توسعه و پیشرفت به سرمایه گذاری نیاز دارد. بجنورد نیز از این حیث دچار کمبودهای بسیاری است که باید تلاش کرد سرمایه گذاران جرأت سرمایه گذاری در این شهر و استان را از دست ندهند.

    وی تصریح کرد: در بسیاری از شهرهای کشور برای ترغیب سرمایه گذاران، پیشنهادات جذاب سرمایه گذاری مطرح می کنند؛ زمین رایگان می دهند و حمایت های مختلف دارند. به همین دلیل گزینه های بسیار مقرون به صرفه تری برای ما وجود دارد و برایمان منطقی نیست که در ابتدای کار اعتبار بسیار زیاد صرف کنیم و همچنین زیر بار تعهداتی برویم که دشواری خیلی زیادی داشته باشد.

    این سرمایه گذار تاکید کرد: تعدادی از اعضای شورای شهر به ویژه ریاست شورا بسیار پای کار بودند. شهردار بجنورد نیز بسیار پای کار بود و حتی بارها برای ما جلسات مختلف از جمله در اداره کل گردشگری برگزار کرد و به جای اینکه ما اذیت شویم، مجموعه شهرداری و شهردار تمام همکاری های لازم را با ما انجام دادند و از آن ها رضایت کامل داریم.

    بهادری ادامه داد: اما در نهایت، آنچه که در پایان توسط شورای شهر به تصویب رسد و در مقابل ما قرار گرفت به عقیده ما با شرایط استان مطابقت نداشت و برایمان مقرون به صرفه نبود. شاید برای سرمایه گذار دیگری که بعدا بیاید مناسب باشد اما برای ما که در نقاط دیگر کشور امتیازات خیلی بهتری داریم، مناسب نبود.

    وی گفت: حجم سرمایه گذاری ما براساس آنچه که سال گذشته محاسبه کرده بودیم در فاز نخست بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان بود. اگر قرار باشد ما این حجم از اعتبار را هزینه کنیم، انتظار داریم بسته های سرمایه گذاری جذاب به ما ارائه کنند. اینکه زمین آن پروژه به مزایده برود و با بالاترین قیمت واگذار شود و کاربری آن هم مشخص باشد، چندان جذاب نیست؛ در بسیاری از شهرها، زمین را رایگان به سرمایه گذار می دهند. البته ما هم صرفا دنبال زمین رایگان نیستیم.

    از ما که گذشت…

    «پ» مثل «پارک آبی»؛ مثل «پشیمانی»

    این سرمایه گذار اظهار کرد: از ما که گذشت! اما همه مسئولان بدانند که برای توسعه شهر و استان باید شرایط شهر و استان را نیز برای مذاکره با سرمایه گذاران در نظر بگیرند. نمی توانیم همان شرایطی را برای متقاضیان بگذاریم که در شهرهای بزرگ و توسعه یافته تر وجود دارد.

    وی افزود: شرایط در نظر گرفته شده برای ما مناسب نبود اما اگر فرد دیگری برای سرمایه گذاری در این پروژه حاضر شود نه تنها برای شهر و مردمش، بلکه برای مدیریت شهری نیز آورده های بسیاری دارد. اما نکته ای که باید به آن توجه کنند این است که پیشنهاد وسوسه انگیز و جذابی به آن ها بدهند که تمایل به انجام این کار پیدا کنند.

    حمایت شهرداری

    شهردار بجنورد نیز در گفت و گو با ایسنا درباره به مزایده گذاشتن این پروژه بیان کرد: ما مجری تصمیمات اعضای شورای شهر هستیم و تلاش می کنیم فرصت های سرمایه گذاری را به آن ها معرفی کنیم تا به مرحله اجرایی برسد.

    جواد حمیدی بیان کرد: اگر سرمایه گذار این پروژه همچنان حاضر باشد، تلاش می کنیم هرگونه حمایتی که لازم است، در چارچوب قانون انجام بگیرد تا نهایتا مردم مرکز استان از آن منتفع شوند و گامی موثر نیز در راستای جذب و ماندگاری مسافران برداشته شود. قطعا اعضای شورای شهر نیز به دنبال توسعه مرکز استان هستند.

    «پ» مثل «پارک آبی»؛ مثل «پشیمانی»

    انتهای پیام

    برچسب ها

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *