×
×

آغاز به کار طرح سلامت خانواده در خراسان شمالی

  • کد نوشته: 37644
  • ۱۴۰۲-۰۲-۲۵
  • ۰
  • ایسنا/خراسان شمالی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از آغاز به کار طرح سلامت خانواده در این استان خبر داد. دکتر جواد شاهین فر در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به مزایای اجرای طرح سلامت خانواده با رویکرد پزشکی خانواده و نظام ارجاع، هدف از اجرای برنامه پزشکی خانواده شهری را برقراری عدالت […]

    آغاز به کار طرح سلامت خانواده در خراسان شمالی
  • تبلیغ هدفمند

    ایسنا/خراسان شمالی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از آغاز به کار طرح سلامت خانواده در این استان خبر داد.

    دکتر جواد شاهین فر در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به مزایای اجرای طرح سلامت خانواده با رویکرد پزشکی خانواده و نظام ارجاع، هدف از اجرای برنامه پزشکی خانواده شهری را برقراری عدالت در سلامت و کاهش هزینه بهداشت و درمان مردم برشمرد و گفت: در گام نخست در شهرستان مانه و سملقان ۴۷ نیرو اعم از پزشک، ماما، دندانپزشک، بهورز و نیروی آزمایشگاه، پرستار در این طرح در راستای خدمت‌رسانی سریع و مناسب به بیماران فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

    وی نحوه اجرای پزشکی خانواده شهری و مزیت‌های این طرح را برشمرد و گفت: مطابق برنامه کشوری پزشکی خانواده شهری، هر پایگاه سلامت شهری در استان دارای یک پزشک و دو مراقب سلامت خواهد شد و هر پایگاه ۳ هزار نفر جمعیت را تحت پوشش قرار خواهد داد.

    شاهین فر افزود: همچنین به ازای هر ۴۰ هزار تا ۱۲۰ هزار نفر جمعیت، یک مرکز جامع خدمات سلامت برای مدیریت سلامت منطقه یا پایگاه‌های زیر پوشش، پیش‌بینی شده که اعضای آن شامل پزشک، مراقب سلامت، مراقب سلامت ماما، دندانپزشک، روانشناس، کارشناس تغذیه و کارشناس بهداشت محیط و حرفه‌ای، کارشناس علوم آزمایشگاهی و کارشناس ناظر است که یک پزشک به عنوان مسئول فنی  مدیر سلامت و هماهنگ‌کننده برنامه‌ها در این مرکز مستقر است.

    سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ادامه داد: در سطح یک از این طرح، افراد و خانواده‌ها می‌توانند برای دریافت بسته‌های خدمات بهداشتی و درمانی شامل آموزش، پیشگیری اولیه، غربالگری‌ها، مراقبت‌ها، مشاوره‌ها، درمان‌های سرپایی عمومی بیمه به پایگاه پزشکی خانواده شهری مراجعه کنند.

    وی تأکید کرد: پزشکان و مراقبین سلامت در پایگاه‌ها، مراقبت‌های اولیه را بر عهده دارند و پزشک سلامت‌نگر هستند، یعنی علاوه بر درمان بیماری، به بهداشت جسم و روان افراد تحت پوشش خود نیز توجه دارند و همزمان خدمات مشاوره‌ای و درمانی برای خانواده‌ها انجام می‌دهند. این پزشکان و مراقبین سلامت به دلیل شناخت دقیق افراد تحت پوشش، و تاریخچه پرونده الکترونیک سلامت افراد در سامانه سیب، قادر هستند مشکلات و بیماری آنها را  زودتر تشخیص و به کسالت آنها پی برده و بیماران را درمان یا جهت ویزیت تخصصی ارجاع دهند.

    شاهین‌فر با بیان اینکه پزشکان خانواده در صورت صلاحدید بیماران را به مراکز خدمات تخصصی سطح ۲ و فوق تخصصی ۳  ارجاع می‌دهند که در این مراکز، خدمات تخصصی و فوق تخصصی به شهروندان ارائه می شود.

    وی با اشاره به اینکه چنانچه افراد نیازمند دریافت خدمات سطح تخصصی و فوق تخصصی باشند افزود: هزینه خدمات سطح دو و سه در صورت رعایت دقیق نظام ارجاع بسیار کاهش خواهد یافت.

    شاهین‌فر عنوان کرد: هدف از اجرای برنامه پزشکی خانواده شهری، برقراری عدالت در سلامت و کاهش هزینه بهداشت و درمان مردم است و افرادی که از سیستم پزشکی خانواده و نظام ارجاع تحت درمان قرار گیرند، هزینه بستری آنها رایگان و یا به حداقل می‌رسد.

    وی با بیان اینکه در فازهای بعدی اجرای این طرح، پزشکی خانواده شهری در بجنورد و شیروان نیز عملیاتی و آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: در شهرستان مانه و سملقان ۴۷ نیرو اعم از پزشک، ماما، دندانپزشک، بهورز و نیروی آزمایشگاه، پرستار در این طرح در راستای خدمت‌رسانی سریع و مناسب به بیماران فعالیت می‌کنند.

    شاهین‌فر با اشاره به اینکه یکی از مزایای این طرح پیاده‌سازی نظام ارجاع است، اعلام کرد: لازم است که بیمار در ابتدای امر در سطح اول تشکیل پرونده دهد و در مراحل بعدی در صورت نیاز به سطوح بالاتر یعنی مراکز تخصصی و فوق تخصصی ارجاع داده خواهد شد.

    سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی یادآوری کرد: در این طرح با عنایت به اینکه هر فرد اطلاعات کاملی از خود را در پرونده ثبت کرده است، بنابراین پزشک در طول درمان و ارجاعات از روند کامل بیماری فرد مطلع است.

    وی عنوان کرد: از دیگر مزایای این طرح برنامه‌های پیشگیرانه است. به این ترتیب که در بازه‌های زمانی مختلف برنامه‌هایی برای پیشگیری از فشار خون، بیماری‌های مادرزادی و… اجرا می‌شود، در صورت مشاهده هرگونه بیماری، اطلاعات و اقدامات لازم از سوی مرکز درمانی به اطلاع شهروند خواهد رسید.

    شاهین‌فر تأکید کرد: به زودی نوبت‌دهی پزشکان طرح پزشک خانواده در پلتفرم‌های موبایلی راه‌اندازی می‌شود تا مردم، بدون دغدغه بتوانند پزشک مورد اعتماد خود را انتخاب و مشکلات خود را مطرح کنند.

    وی همچنین گفت: هرگونه تشخیص، دارو و یا اقدامی که از سوی پزشکان متخصص صورت پذیرد، در پرونده بیمار ثبت می‌شود، به این ترتیب مرکز درمانی از تمام اقدامات صورت گرفته با خبر خواهد شد و این امر نیز از مزایای اجرای این طرح است.

    انتهای پیام

    برچسب ها

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *