×
×

طبیعتی که امسال بر روی زنبورداران خراسان شمالی نمی خندد

  • کد نوشته: 37699
  • ۱۴۰۲-۰۲-۲۷
  • ۰
  • ایسنا/خراسان شمالی رئیس هیات مدیره اتحادیه زنبورداران خراسان شمالی گفت: به نظر می رسد امسال، سال سختی برای زنبورداران این استان باشد. محمدعلی شاددل در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: متاسفانه ماه های فروردین و اردیبهشت در این استان با خشکسالی شدید مواجه بوده و شاهد افت شدید بارندگی ها بودیم. وی افزود: […]

    طبیعتی که امسال بر روی زنبورداران خراسان شمالی نمی خندد
  • تبلیغ هدفمند

    ایسنا/خراسان شمالی رئیس هیات مدیره اتحادیه زنبورداران خراسان شمالی گفت: به نظر می رسد امسال، سال سختی برای زنبورداران این استان باشد.

    محمدعلی شاددل در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: متاسفانه ماه های فروردین و اردیبهشت در این استان با خشکسالی شدید مواجه بوده و شاهد افت شدید بارندگی ها بودیم.

    وی افزود: متاسفانه کاهش شدید باران سبب شده تا با طبیعت خشکی مواجه باشیم و گل ها در برخی از مناطق با بارندگی های یکی دو هفته اخیر رشد کرده اند که به نظر می رسد تاثیر چندانی در کار زنبورداری نداشته باشند.

    شاددل ادامه داد: در خراسان شمالی گل هایی با نام گل سفید از خانواده نعناییان وجود دارد و همچنین گون ها تازه رشد کرده اند و از سوی دیگر در منطقه ای همچون سالوک در اسفراین را برف سفیدپوش کرده است که زنبورداران نمی توانند از آن ها بهره ای ببرند.

    وی بیان کرد: زمان برداشت محصولاتی همچون گرده گل و ژل رویال در ماه های فروردین و اردیبهشت است که به نظر می رسد زنبورداران استان نتوانسته اند محصولی از این دو نوع برداشت کنند.

    این مسئول به قیمت شکر نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه در حال حاضر قیمت شکر نیز بسیار بالا است و کشاورزان توان خرید آن را برای تغذیه زنبورهای خود ندارند.

    وی با بیان اینکه قیمت شکر در بازار ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان در هر کیلوگرم است، افزود: قرار بر این شده تا شکر را با قیمت کمتر در میان زنبورداران توزیع کنند اما هنوز این امر اتفاق نیفتاده است.

    شاددل خاطرنشان کرد: از سوی دیگر قیمت عسل نیز بالا است و قیمت هر کیلوگرم عسل درجه یک در بازار ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است و مردم توان خرید آن را ندارند؛ در نتیجه امسال سال خیلی سختی برای زنبورداران خواهد بود.

    به گزارش ایسنا، طی سال گذشته در این استان ۶۸ کیلوگرم ژل رویال، ۷ تن گرده گل و ۲۹ تن موم تولید شده است.

    خراسان شمالی رتبه نخست در تولید زهر زنبور عسل را دارد که طی زمان مذکور ۷۵۰ گرم از این محصول در استان برداشت شد.

    خراسان شمالی از لحاظ تولید عسل در کشور رتبه ۱۲ را دارد اما از لحاظ میانگین تولید عسل در هر کندو رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.

    علاوه بر آن، این استان دارای ۱۸۸ هزار کلونی زنبورعسل و ۲ هزار و ۱۱ زنبورستان است.

    انتهای پیام

    برچسب ها

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *