×
×

بروز بیماری زنگ زرد گندم در سالِ خشکِ خراسان شمالی

  • کد نوشته: 37705
  • ۱۴۰۲-۰۲-۲۷
  • ۰
  • ایسنا/خراسان شمالی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با وجود اینکه امسال با یک سال خشک و بسیار کم باران مواجه بودیم اما با بیماری های گیاهی همچون زنگ زرد گندم مواجه هستیم. محمد رضایی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: بارندگی های دو سه هفته اخیر سبب شده تا […]

    بروز بیماری زنگ زرد گندم در سالِ خشکِ خراسان شمالی
  • تبلیغ هدفمند

    ایسنا/خراسان شمالی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با وجود اینکه امسال با یک سال خشک و بسیار کم باران مواجه بودیم اما با بیماری های گیاهی همچون زنگ زرد گندم مواجه هستیم.

    محمد رضایی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: بارندگی های دو سه هفته اخیر سبب شده تا بیماری های گیاهی در سطح مزارع استان بروز پیدا کند.

    وی افزود: بارش های هفته اخیر سبب شده تا بیماری زنگ زرد گندم در مزارع استان مشاهده شود.

    به گفته رضایی علاوه بر آن در سطح مزارع شاهد بیماری های گیاهی همچون لکه خرمایی، سپتوریوم، زنگ زرد گندم و … هستیم.

    وی ادامه داد: بیماری های گیاهی رطوبت بالا را می پسندند و فراهم شدن شرایط آب و هوایی، فرصت را برای شیوع آن ها فراهم می کند.

    این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بیماری همچون زنگ زرد گندم یک بیماری هوابرد است که با جابجایی هوا میان مزارع جابه جا می شود و خسارت وارد می کند. بنابراین باید کشاورزان به این نکته توجه داشته باشند که در اولین فرصت ممکن، نسبت به مبارزه با آن از طریق قارچ کش های مناسب اقدام کنند.

    وی با اشاره به اینکه تمام تلاش ما بر این است تا آفت به اندام بالایی گیاه یعنی برگ پرچم، برگ زیرین پرچم و سنبله نرسد، توضیح داد: این ۳ اندام نقش بسیار مهمی در پرکردن دانه دارند و اگر دچار آسیب شوند با خسارت های بالایی مواجه خواهیم شد.

    مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: ۳ اندام مذکور هر چقدر سالم و سبزتر باشد میزان انتقال مواد غذایی به سمت دانه بیشتر می شود.

    به گفته وی، میزان مبارزه با بیماری های لکه خرمایی، سپتوریوم و سفیدک پودری گندم در سطح ۱۹۰ هکتار در استان انجام شده است.

    انتهای پیام

    برچسب ها

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *