×
×

آغاز مرمت بنای تاریخی کاروان‌سرای رباط عشق در خراسان شمالی

  • کد نوشته: 37823
  • ۱۴۰۲-۰۳-۰۱
  • ۰
  • ایسنا/خراسان شمالی سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خراسان شمالی از آغاز مرمت بنای تاریخی کاروان‌سرای رباط عشق در شهرستان گرمه خبر داد. به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی این اداره کل، محمدرضا قهرمانیان اظهار کرد: رباط عشق از مجموعه رباط‌های راه تاریخی جرجان به نیشابور (از شاخه‌های راه ابریشم) و سومین کاروان‌سرا از کاروان‌سراهای مسیر […]

    آغاز مرمت بنای تاریخی کاروان‌سرای رباط عشق در خراسان شمالی
  • تبلیغ هدفمند

    ایسنا/خراسان شمالی سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خراسان شمالی از آغاز مرمت بنای تاریخی کاروان‌سرای رباط عشق در شهرستان گرمه خبر داد.

    به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی این اداره کل، محمدرضا قهرمانیان اظهار کرد: رباط عشق از مجموعه رباط‌های راه تاریخی جرجان به نیشابور (از شاخه‌های راه ابریشم) و سومین کاروان‌سرا از کاروان‌سراهای مسیر یاد شده در محدوده جغرافیایی استان خراسان شمالی است.

    وی گفت: مرمت دیواره‌های سنگی، آواربرداری به‌منظور خوانا سازی پلان، مرمت طاق‌های سنگی و بندکشی از اقداماتی است که در این مرحله از مرمت در این بنای تاریخی انجام می‌شود.

    قهرمانیان گفت: این بنای تاریخی با اعتباری بالغ بر ۵۲۵ میلیون تومان از محل اعتبارات استانی مرمت می‌شود.

    گفتنی است رباط یا کاروان‌سرای عشق یکی از چندین رباط تاریخی شهرستان گرمه است که در دوره تیموری بر سر شاهراه ارتباطی گرگان و نیشابور در روستایی به همین نام بنا شده است.

    مصالح این کاروانسرا از آجر، گچ و چوب است و ماندگاری آن در طول سال‌های متمادی به رغم بارش های برف و باران، آسیب های طبیعی دیگر، عدم مراقبت های لازم از سوی دست اندرکاران و مرمت نکردن آن نشان از استحکام و رعایت دقیق اصول معماری در آن است.

    پلان این کاروان سرا مستطیلی و حیاط مرکزی آن یک صحن چهار ایوانی است که از هر طرف با غرفه های متعدد و اتاق هایی برای استراحت کاروانیان و نیز اصطبل هایی برای احشام آن ها احاطه شده است.

    مصالح اصلی بنا سنگ و ساروج و آجر است و طرح کلی آن تا حد زیادی به رباط قلی شباهت دارد. شواهد موجود نشان می دهد که در دورۀ تیموری در این محل کاروانسرای قدیمی تری وجود داشته که قدمت آن دست کم به قرن های ۴ تا ۵ هجری می رسد و به علت تخریب زیاد به دستور میرعلی شیر نوایی، وزیر دربار سلطان حسین بایقرا در کنار آن رباط کنونی را ساخته اند.

    انتهای پیام

    برچسب ها

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *