×
×

آزادسازی خرمشهر؛ حماسه ای همیشه جاودان

  • کد نوشته: 37897
  • ۱۴۰۲-۰۳-۰۳
  • ۰
  • ایسنا/خراسان شمالی خرمشهر، حدیث مقاومت و جانبازی دلیرمردان، نماد شجاعت و دلاوری و سند افتخار ملتی است که برای دفاع از آبرو و ناموس خود، از جوانان برومند خویش گذشتند تا بر دروازه خونین شهر، تا همیشه، حجله فتح و ظفر بندند. خرمشهر، تاریخ مجسم و نمونه عینی صلابت و استواری جوانان جان برکفی است […]

    آزادسازی خرمشهر؛ حماسه ای همیشه جاودان
  • تبلیغ هدفمند

    ایسنا/خراسان شمالی خرمشهر، حدیث مقاومت و جانبازی دلیرمردان، نماد شجاعت و دلاوری و سند افتخار ملتی است که برای دفاع از آبرو و ناموس خود، از جوانان برومند خویش گذشتند تا بر دروازه خونین شهر، تا همیشه، حجله فتح و ظفر بندند.

    خرمشهر، تاریخ مجسم و نمونه عینی صلابت و استواری جوانان جان برکفی است که صادقانه و بی ریا و گمنام، به استقبال شهادت رفتند؛ زیرا معتقد بودند مرگ سرخ به از زندگی با خواری است.

    خرمشهر، حکایت به معراج رفتگانی است که با خون، وضوی عشق گرفتند و ققنوس وار، در آتش عشق دفاع از میهن اسلامی سوختند و با دشمن نساختند.

    خرمشهر، دفتری است ناگشوده و نانوشته که خاطرات حماسه را در اوراق زرین آن باید با خون نگاشت؛ زیرا آن سرزمین مقدس، قدمگاه مردان شیردلی بوده که با عشقی مقدس، به استقبال مرگ رفتند.

    تاریخ پرفراز و نشیب خرمشهر، از حماسه های غرورآفرینی و مقاومت دلیرمردانی سرشار است که با شور و شوقی وصف ناپذیر، به استقبال خطر رفتند و جان برکف، ماندگارترین و حماسی ترین لحظه های تاریخ را به نام خود و ایران در برگ های زرین تاریخ قرن ثبت کردند.

    حماسه فتح خرمشهر به دنیا فهماند که جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌ها و محاصره اقتصادی و نظامی، حتی بدون کسب غنایم جنگی از کشور عراق نیز می تواند به پیروزی برسد، بنابراین دنیا باور کرد ما ملتی هستیم که می توانیم روی پای خودمان بایستیم و تحمل این موضوع برای آمریکا و انگلیس بسیار تلخ و دشوار بود.

    نبرد بزرگ، سرنوشت‌ساز و غرورآفرین بیت ‌المقدس که برای آزادسازی خرمشهر از لوث وجود نیروهای متجاوز عراقی انجام شد، علاوه بر پایان بخشیدن به ۱۹ ماه اشغال بخشی از حساس‌ترین مناطق خوزستان و آزادسازی خرمشهر، ضربه‌ای سهمگین و کمرشکن به توان رزمی و جنگ طلبی ‌های دشمن بعثی وارد ساخت؛ عملیات بیت‌المقدس به عنوان برجسته‌ترین عملیات آفندی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تاریخ نظامی هشت سال دفاع مقدس ثبت شده است.

    روحیه اخلاص رزمندگان از شیرین ترین خاطرات عملیات آزادسازی خرمشهر

    سرهنگ قربانعلی رحیم زاده یکی از رزمنده های عملیات آزادسازی خرمشهر بود که از خراسان شمالی به آن منطقه اعزام شده بود و در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: در عملیات آزادسازی خرمشهر، بیش از ۶ هزار متر مربع کل اهداف بود و باید آزادسازی می شد و برای این آزادسازی خون های زیادی ریخته شد و جوانان بسیاری را از دست دادیم تا حاکمان را پس بگیریم.

    وی با تاکید براینکه تمام رزمنده های آن زمان با عشق و علاقه به انقلاب در جبهه های جنگ حضور داشتند، ادامه داد: یکی از شیرین ترین خاطرات آن زمان با توجه به سخت ترین شرایطی که در جنگ قرار داشتیم، روحیه اخلاص رزمنده ها بود.

    وی با اشاره به اینکه در زمان عملیات دفاع مقدس ۲۸ سال سن داشته ام، ادامه داد: دو فرزند نیز داشتم اما زمانی که در جبهه حضور داشتم تقریبا بالاترین سن را داشتم و دیگر رزمنده ها سن های کمتری داشتند که بیشتر آن ها در خاطرات دفاع مقدس الگو شدند و نام آن ها در تاریخ انقلاب اسلامی ماندگار خواهد بود.

    برای آزادسازی خرمشهر رزمندگان سن و سال نمی شناختند

    جمشید مؤمنی نسب یکی دیگر از رزمنده های دوران دفاع مقدس خراسان شمالی که در عملیات آزادسازی خرمشهر حضور داشت در در ادامه در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: آزادی خرمشهر معجزه بزرگی بود که به فرموده امام خمینی(ره) «خرمشهر را خدا آزاد کرد».

    وی با بیان اینکه بزرگترین ژنرال های دنیا امیدی به آزادسازی خرمشهر نداشتند، افزود: بعد از اینکه بزرگترین ژنرال های آن زمان از استحکامات عراق در خرمشهر بازدید کردند، گفتند مسلح ترین زمین های نظامی در اطراف خرمشهر است و ارتش سرخ مسکو هم نمی تواند خرمشهر را نجات دهد.

    مؤمنی نسب ادامه داد: خیلی از جوانان خود را در این عملیات و جنگ تحمیلی از دست دادیم اما عشق و علاقه به امام راحل و انقلاب اسلامی موجب شد تا جوانان با تمام وجود در صحنه حضور داشته باشند.

    وی با تاکید براینکه زنان آن زمان نیز پا به پای مردان خود در پیروزی انقلاب اسلامی سهیم بودند، تصریح کرد: در عملیات آزادسازی دفاع مقدس ۱۶ ساله بوده ام و تازه ازدواج کرده بودم اما در آن زمان سن و سال مطرح نبود بلکه عقیده و شجاعت مطرح بود.

    مؤمنی نسب اضافه کرد: در آن زمان خانواده ها نیز شرایط را درک می کردند و با عشق و علاقه، فرزندان و همسران خود را راهی جبهه جنگ می کردند.

    به گزارش ایسنا، در عملیات بیت المقدس، ۵۲ نفر از رزمندگان خراسان شمالی به شهادت رسیدند.

    انتهای پیام

    برچسب ها

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *