×
×

به گزارش بازار کسب و کار
درآمد روستائیان با کشت”پالونیا”

  • کد نوشته: 380
  • ۱۳۹۸-۰۲-۰۵
  • ۰
  • امروز با توجه به بحران بیکاری در کشور جوانان آرزوی این را دارند که لوبیای سحرآمیزی داشته باشند تا بتوانند به آرزوهای خود برسند.
    درآمد روستائیان با کشت”پالونیا”
  • تبلیغ هدفمند

    به گزارش خبرنگار هفته‎نامه بازار کسب‎وکار ، به طور قطع داستان لوبیای سحرآمیز که جک از آن بالا رفت و توانست با گنجینه‌هایی که به‎دست آورد خانواده خود را از فقر نجات دهد همه مردم خواندند و با آن آشنا هستند.

    امروز با توجه به بحران بیکاری در کشور جوانان آرزوی این را دارند که لوبیای سحرآمیزی داشته باشند تا بتوانند به آرزوهای خود برسند.

    محقق دانشگاه منابع طبیعی و کشاورزی استان گلستان برای تحقق این مهم ۳۰ سال است که در تلاش هستند البته این گیاه لوبیای سحرآمیز نیست بلکه یک درخت سریع‎الرشد تحت عنوان پالونیا است که می‌تواند در استان گلستان در بازده زمانی ۸ ساله به سرانجام برسد و گره‎گشای برخی ز مشکلات باشد.

    معاون پژوهشی دانشگاه منابع طبیعی و کشاورزی گلستان در این خصوص اظهار کرد: پالونیا برای  تامین چوب برای کارخانه‌ها در کشور ایجاد شده و با توجه به اینکه در سال گذشته توقف بهره‌برداری از جنگل‌‌ها که به تبع آن کمبود مواد اولیه برای کارخانجات شد  این مهم سبب شده که برخی سودجویان حتی به بادشکن‌ها نیز رحم نکنند.

    محمدهادی معیری تاکید کرد: زراعت چوب مسئله مهمی است و برای تامین مواد اولیه نمی‌توانیم ۲۰ تا ۳۰ سال منتظر باشیم و باید به سمت درختان سریع‎الرشد برویم تا در مدت کوتاهی بتوانیم به بازار عرضه کنیم.

    وی افزود:  پالونیا از گیاهان غیر بومی است و گاهی دستگاه‌های اجرایی از توسعه آن جلوگیری می‌کنند ولی باید آن سوی ماجرا را ببینم که بسیاری از گیاهایی که به شکل بومی استفاده می‌شود بومی نیست و از دیگر کشورها وارد شده است.

    معاون پژوهشی دانشگاه منابع طبیعی و کشاورزی گلستان افزود: پالونیا از کشور چین وارد شده و تحقیقات زیادی در ۳۰ سال گذشته انجام شده و اطلاعات کلی جهانی در باره این گونه داریم.

    معیری تاکید کرد: نتایج یافته ها کمک می‌کند نگرانی‌های ما بای تامین چوب کم شود و باید در کشت و توسعه بی‌رویه نیز ملاحظاتی داشته باشیم ولی باید توده‌ها را در بخش‌های مختلف گسترش می‌دادیم و اگر این توده‌های جنگلی نبود یافته های ما نیز به نتیجه نمی‌رسید و کامل نمی‌شد.

    وی با بیان اینکه پالونیا به عنوان یک صنعت مطرح است ، افزود: گونه پالونیا می تواند به اشتغال نیز کمک کند.

    معاون پژوهشی دانشگاه منابع طبیعی و کشاورزی گلستان گفت: ویژگی‌های خوبی این گیاه دارد، پالونیا پهن برگ است و از گونه‌های دیگر مثل آکالیپتوس نتیجه بهتری  ارائه کرده است.

    معیری خاطرنشان کرد: تحقیقات در مورد گیاه پالونیا در حال انجام است و درس‌هایی که از کشت و توسعه این گیاه می‌گیریم باید دنبال کنیم تا بتوانیم در شرایط اقلیمی مناسب این گیاه را توسعه دهیم.

    رئیس دانشکده جنگل‌ و مهندسی چوب و کاغذ دانشگاه منابع طبیعی کشور درخصوص پالونیا اظهار کرد: پالونیا مهمترین گیاه چوبی سریع‎الرشد غیربومی است از طریق دانشگاه منابع طبیعی گرگان وارد کشور شده است.

    داود آزادفر ادامه داد: پژوهش‌های مختلفی برای سازگاری و تولید پالونیا در مدت ۳۰ سال در کشور  انجام شده است.

    وی افزود: با توجه به ممنوعیت بهره‌برداری محدودیت ارضی و قرنطینه‌ای در کشور کشت این گیاه در خارج از جنگل مطرح شده و مورد انتظار چشمیگر بخش دولتی و غیردولتی قرار گرفته است.

    رئیس دانشکده جنگل‌ و مهندسی چوب و کاغذ دانشگاه منابع طبیعی کشور گفت: دانشگاه منابع طبیعی با بیش از ۶۰ سال سابقه علمی به دنبال برگزاری این همایش ملی شد تا فرصت برای بحث و تبادل نظر و دست اندرکاران کاشت و پژوهش این گیاه انجام شود.

    آزادفر اذعان کرد: این همایش طی دو روز در استان گلستان برگزار می‌شود که در چهارم اردیبهشت‎ماه سخنرانی و نمایش پوسترها و میزگرد تخصصی برای بحث و تبادل نظر برگزار می‌شود‌.

    وی ابراز کرد: در روز دوم کسانی که ثبت‎نام کردند از کشت پالونیا  و پارت‌های مختلف آن بازدید خواهند کرد.

    محقق در صنعت پالونیا:

    «پالونیا» سریع‎الرشدترین درخت جهان

    افزایش درآمد روستائیان با کشت «پالونیا»

    یک محقق در صنعت پالونیا اظهار کرد: کشت زراعت جوب از دیرباز مطرح بوده ولی گیاهان مناسبی برای این امر معرفی نشده است.

    نوروزعلی عباسی ادامه دارد: پیش از این از درخت آکالیپتوس به عنوان زراعت چوب استفاده شد که برای این منطقه مناسب نبود.

    وی با بیان اینکه از آکالیپتوس برای خشک کردن باتلاق‌ها استفاده می‌شود، افزود: در استان گلستان با توجه به شرایط اقلیمی سازگار نیست و بر اثر سرمای شدید بسیاری از این درختان از بین رفته است.

    محقق در صنعت پالونیا خاطرنشان کرد: پالونیا ۹ گونه و ۲۷ هیبرید دارد که همه آنها متعلق به کشور چین است و توانستیم ۳ گونه را وارد کشور کنیم.

    عباسی با بیان اینکه در تحیقیات توانستیم در یک گونه از پالونیا به موفقیت برسیم، افزود: پالونیا قابلیت بالایی دارد و درختی که وارد کشور می‌کنیم این است که بدون زیان به مزارع در مزارع کشت شود.

    وی تاکید کرد: غیر گیاه بامبو که گیاه چوبی نیست پس از آن پالونیا سریع‌الرشدترین درخت جهان است و می‌تواند بخشی از چالش‌های ما را برای سبز شدن کشور برطرف کند.

    این محقق در صنعت پالونیا با بیان اینکه پالونیا می‌تواند بسیاری از چالش‌ها را حل کند، تاکید کرد: پالونیا سریع بازده است و ظرف ۵ تا ۶ سال و ۱۰ الی ۱۵ سال سایر استان‌های کشور می‌تواند چوب صنعتی برسد.

    عباسی با بیان اینکه می‌تواند درآمد روستایان را افزایش دهد، گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های پالونیا چوب بسیار سبک با مقاومت نسبی بالا دارد و در صنایع مختلف می‌توان از چوب این درخت استفاده کرد.

    وی متذکر شد: پالونیا در تولید عسل، دارو، تولید علوفه و کنجاله و مقاومت در برابر بادهای بسیار تند و در برابر گرد و خاک و فلزهای سنگین مثل سرب مقاوم است.

    محقق در صنعت پالونیا افزود: از آب خام فاضلاب می‌توان برای آبیاری این گیاه استفاده کرد و این گیاه را می‌تواند در کرمان گرگان و زابل و بابل کشت کرد.

    عباسی گفت: پالونیا در هر اقلیم و خاکی قابلیت سازگاری دارد و با شرایط اقلیمی و خاکی کشورمان این گیاه سازگاری دارد.

    وی متذکر شد: بهره‌وری از گیاه پالونیا در استان گلستان حداکثر ۸ سال است و این گیاه در این منطقه بومی شده است.

    محقق در صنعت پالونیا افزود: در ۱۰ سال نخست در مورد این گیاه تحقیقات انجام شده است و سپس آنها را در برخی از امامزادگان و اماکن مقدس کشت شد.

    عباسی گفت: پس از کشت و بررسی‌‌ها در جاهایی که منفی ۲۰ درجه را شاهد هستیم شاهد درخت‌هایی پالونیا  با قطر ۱۵ سانت داشتیم که برای ما بسیار تعجب‌آور بود.

    وی افزود: پیش از این دستگاه‌های متولی نباید از رشد و توسعه پالونیا جلوگیری کنند و این گیاه خصوصیت تهاجمی ندارد و سازگاری خوبی با مناطق مختلف ایران دارد.انتهای پیام/

    نویسنده: فاطمه رائیجی
    منبع: بازار کسب و کار
    برچسب ها

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *